Ga direct naar de content

''Mensen bepalen hun eigen ritme en tijd om tot inzichten te komen''

Astrid Lassche, student, docent en ondernemer

De studie is een prachtige aanvulling binnen mijn huidige werk! Tot nu toe ervaar ik de opleiding als zeer inspirerend. Ook omdat de praktijk direct betrokken wordt bij het leren: wat we in de literatuur lezen, kunnen we direct in de praktijk toepassen. Ik werk inmiddels 16 jaar als supervisor en coach en gebruik daarbij een duidelijke methodiek. Dat is bij een begeleidingstraject anders. De vraag waarmee je bij iemand een begeleidingstraject start, kan gedurende de sessies veranderen en wordt de onderliggende vraag meestal later duidelijk. Daar is tijd voor nodig. Mensen bepalen hun eigen ritme en tijd om tot inzichten te komen.

Laat meer ruimte voor de ander over

Door de ervaring die ik al heb met supervisie en coaching, in combinatie met het systemisch werken wat ik leer bij de masteropleiding, kan ik veel meer afstemmen op datgene wat zich in het moment aandient. Ik heb geleerd om veel breder te kunnen waarnemen dan mijn vaardigheden binnen het actief-luisteren. Mijn conclusies stel ik nu uit, handel meer vanuit een niet-weten houding en laat meer ruimte voor de ander over. 

Begeleidingskunde vraagt ook om lef om buiten de vastomlijnde kaders van jezelf, de ander én de organisatie te denken en te handelen. 

Astrid Lassche, student Master Begeledingskunde. Naats haar studie is zij docent aan de HvA en heeft zij een eigen bedrijf voor professionele begeleiding (zie astridlassche.nl

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.