Commerciële Economie

Marketing of Social Business voltijd

Vierjarige community in het Nederlands, start in september

Jij begrijpt dat bedrijven winst moeten maken, maar niet ten koste van alles. Deze community van Commerciële Economie leidt je op tot een sociaal ondernemende marketeer die multi-­inzetbaar is.

Sta jij ook versteld van bedrijven die koste wat kost maximale winst willen behalen? Kies jij juist voor een maatschappij waarbij sociale winst en economische winst in balans zijn? Wil jij je juist inzetten voor kinderen met overgewicht of eerlijke lonen aan boeren in derdewereldlanden? Dan past de community Marketing of Social Business van de opleiding Commerciële Economie perfect bij jou!

Hoe verminder je eenzaamheid onder ouderen? Hoe voorkom je jonge slachtoffers van cyberpesten? Je houdt je graag bezig met zulke vraagstukken. Door je multi­-inzetbaarheid kun je na je opleiding verschillende functies uitoefenen.

Als sociaal ondernemer een app in de markt zetten die jongeren waarschuwt tegen de gevaren van internet. Bij de Gemeente Rotterdam aan de slag gaan als marketing- en communicatieadviseur waarbij je de opdracht krijgt om Rotterdam-Zuid aantrekkelijker en levendiger te maken. Het behoort allemaal tot de mogelijkheden.

Werk jij liever in het bedrijfsleven? Dat is geen enkel probleem. Zo kun je werken bij multinationals op een afdeling duurzaamheid, waar je invulling geeft aan hun maatschappelijke betekenis. We bereiden je ook voor op salesgerichte en marketingfuncties bij goede doelen en andere non-profitorganisaties. Misschien zorg jij ervoor dat er veel geld wordt opgehaald voor onderzoek naar kanker. Bij deze community leer je alles over marketing en sociaal ondernemen. Ongeacht de richting die je op wilt gaan, weet jij de balans te behouden tussen commerciële en maatschappelijke winst.

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Geslacht
Woon je in het buitenland? Vraag dan de brochure(s) aan via e-mail.

Marketing of Social Business voltijd

    Studie in Cijfers

    studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers Laatste wijziging op 22-08-2018 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
    Deze opleiding
    Landelijk

    Toelichting van de opleiding

    De cijfers gelden voor de opleiding Commerciële Economie als geheel. Voor de community's is geen aparte studiebijsluiter beschikbaar.

    Arbeidsmarkt

    1,5 jaar na afstuderen

    3%

    Werkloos

    90%

    Werk op niveau

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Onderwijsmethoden en praktijk

    Onderwijsmethoden

    We werken in overzichtelijke blokken van vijf weken waarin steeds één praktisch thema centraal staat. Elk vak en elk project sluit daarop aan. Van jou verwachten we dat je actief aan de slag gaat met vernieuwende oplossingen die je direct kunt testen in de praktijk. De lat ligt hoog.

    Praktijk

    Docenten en experts uit de praktijk inspireren en ondersteunen je terwijl jij aan de slag gaat met concrete marketingvraagstukken uit de Rotterdamse realiteit. Zo leer je praktijk begrijpen en toepassen.

    Community's

    Binnen de opleiding Commerciële Economie kun je kiezen uit vier community's. Naast Marketing of Social Business zijn er nog 3 community's, namelijk de Community Creative Marketing & Sales, de Community Global Marketing & Sales en de Community SportMarketing & Management.

    Het eerste jaar

    In je eerste jaar doe je ervaringen op binnen jouw community en pas je de commerciële basisprincipes toe in de praktijk. Je leert jouw community kennen door te werken aan maatschappelijk gerelateerde projecten in opdracht van organisaties uit de Rotterdamse regio. Je leert complexe situaties te herkennen en oplossingsgericht aan de slag te gaan binnen zowel de maatschappelijke als de economische context. Daarbij dagen we je uit om de opgedane kennis meteen in de praktijk te brengen.

    Na het eerste jaar

    Na het eerste jaar ga je verder met de hoofdfase van de opleiding:

    In jaar 2 start je je eigen sociale onderneming. Je leert hoe je deze sociale onderneming in bedrijf brengt en houdt met een duurzaam financieel model, leidend tot het creëren van sociale impact.

    Semester 5: stage

    Het derde jaar start je met een half jaar durende stage waarbij je ‘Social impact‘ gaat creëren bij jouw stagebedrijf. De opgedane kennis en praktijkervaring uit jaar 1 en 2 hebben je klaargestoomd als beginnend professional. Je onderzoekt hoe jij vanuit jouw talent en met jouw kennis en kunde social impact kunt creëren voor het bedrijf en haar doelgroep(en). De stage-opdracht staat hierbij niet in beton gegoten. Het gaat hierbij om uitdaging, lef en jezelf vastbijten in een commercieel vraagstuk die voor jou en het stagebedrijf het verschil zal maken binnen een sociale en maatschappelijke context.

    Semester 6

    Tijdens je stage heb je ervaren wat er in de beroepspraktijk als professional van je wordt gevraagd. Je hebt daardoor kunnen ontdekken wat de kennis, vaardigheden en vermogens die je de twee jaar daarvoor had ontwikkeld waard zijn. Op sommige aspecten zal dat zijn overeenkomen met wat je op voorhand al dacht, en in sommige gevallen zal dat meer zijn dan je had verwacht, of minder. Je stage heeft je niet alleen inzicht gebracht. Je hebt ook de kans gehad om je kennis, vaardigheden en vermogens verder te ontwikkelen. De vraag is nu dus: Waar sta je? Waar wil je je nog in verbeteren? Waar moet je je nog in verbeteren? Daar is semester 6 voor; een brug tussen je stage en je afstuderen.

    Minor

    Gedurende de eerste helft van jaar 4 ga jij starten met een door jou gekozen minor. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende minors die zich binnen jouw vakgebied bevinden ofwel die jouw kennis verbreden in een door jou gekozen en gewenste richting.

    Afstuderen

    Nadat je een minor hebt gevolgd start je met de laatste fase van de opleiding; het afstuderen. Je start met jouw afstudeerstage bij een door jou gekozen bedrijf. Ook hier ga je aan de slag met een complex commercieel vraagstuk waarbij je laat zien dat jij de professional van de toekomst bent en je op eigen wijze creatieve impact creëert. Jij bent de professional die laat zien hoe je het verschil kan maken!

    Keuze en ondersteuning

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Minors

    In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.

    Wil jij jezelf ‘Business Model pro’ noemen en ben je er klaar voor om je eigen onderneming vorm te gaan geven? Kies dan voor de minor ‘Business Model Innovator’. Als consultant denk je mee met bedrijven en maak je een business model voor je eigen bedrijf. Het blijft niet alleen bij het invullen van het model. Implementeren staat uiteraard ook centraal. Bij het vormgeven van je onderneming richt jij je op de trends van dit moment. Tijdens de minor leer je voor welke uitdagingen bedrijven in deze nieuwe economie staan. Je leert op trends in te spelen om deze vervolgens praktisch naar je business model te vertalen. Laat de concurrentie maar komen!

    Consumenten bereiken en beraken

    Veelzijdige en veeleisende consumenten. Hoe ga je ermee om? Het inzetten van de omnichannel strategie is populair. Niet puur kanalen inzetten, maar de klant het merk laten beleven. Daar gaat het om. Voor retailers blijkt het lastig te zijn om goed aan te sluiten op de wensen van de klant. Hoe pak je dit probleem aan? Je leert het bij de minor ‘Concepting and Retail-Formats’.

    Deze Engelstalige minor bereidt je voor op een carrière waarbij je internationaal inzetbaar bent, onder andere door je de mogelijkheid te bieden een half jaar bij een partnerinstelling in het buitenland te studeren. Hierbij bestudeer je onder andere de onderwerpen international market opportunity analysis, marketing planning and control, project management en art and philosophy.

    Marketing als tool voor maatschappelijke of sociale gedragsverandering. Het gedrag van iemand veranderen. Geen gemakkelijke taak. Toch zijn overheden en (non-) profitorganisaties in Rotterdam er voortdurend mee bezig. Hoe kun je marketing en kennis van sociaal gedrag van mensen inzetten om positieve maatschappelijke of sociale gedragsverandering te realiseren? Je leert het in de minor Social Marketing.

    Word jij marketeer voor de nieuwe generatie klanten?

    Niet meer naar de winkel gaan, maar online bestellen en het vervolgens de volgende dag in huis hebben. Er is sprake van een nieuwe generatie klanten. Klanten met hun eigen voorwaarden die door nieuwe technologieën meer macht hebben. Ook transparantie en de overvloed aan informatie dragen bij aan de machtige klant. De dynamiek tussen koper en verkoper verandert drastisch. Als verkoper moet je verstand hebben van online marketing en consumentengedrag. Benieuwd hoe je omgaat met de nieuwe generatie klanten? Je leert het tijdens de minor ‘Online Marketing’.

    Met een zakelijke benadering sociale problemen aanpakken

    Ben jij gemotiveerd om sociale problemen op te lossen met behulp van technieken uit het conventionele ondernemerschap? Wil jij grote maatschappelijke problemen oplossen door middel van zakelijke kennis? Dan is minor ‘Social Entrepreneurship’ dé minor voor jou! In deze minor combineer je de profit en nonprofit markt en doe je onderzoek naar culturele, sociale en economische invloeden op een maatschappelijk vraagstuk. Je komt in aanraking met de overheidsregelgeving en gaat de competitie aan voor (financieel) draagvlak. Kortom, je werkt aan economisch ondernemerschap met een sociale doelstelling: dat is dus dubbele winst!

    Voor studenten CE en SMM

    De verdiepende minor ‘Doorstroom Wetenschappelijk Onderwijs’ geeft na succesvolle afronding binnen 1 jaar direct toegang tot de Marketing Master of Science in Economics and Business van de Erasmus School of Economics in Rotterdam. Dat levert een aantrekkelijke tijdsbesparing van 1 jaar op. Een schakeljaar van 60 studiepunten bij de Erasmus Universiteit is dan niet meer nodig.

     

    Student van andere hogeschool?

    Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

    Internationale mogelijkheden

    Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! Zo heb je de mogelijkheid om je derdejaars stage, een deel van je studie en je afstudeerperiode in het buitenland te voltooien. De opleiding heeft daarvoor een uitgebreid netwerk van partners binnen en buiten Europa waarmee wij jou graag in contact brengen.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Ben je gemotiveerd om in je beroep te excelleren, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten, dan biedt de opleiding je een Honoursprogramma aan. Als je dat programma succesvol afsluit krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening ‘excellente professional’.

    Bekijk meer over het honoursprogramma

    Ben je gemotiveerd om in je beroep te excelleren, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten, dan biedt de opleiding je een Honoursprogramma aan. Als je dat programma succesvol afsluit krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening ‘excellente professional’.

    Bekijk meer over het honoursprogramma

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    5 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week
    5 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.

    Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepen

    Je wordt in alle community’s opgeleid voor beroepen in de marketing en sales. Beroepen waarin van je verwacht wordt dat je zelfstandig werkt, kritisch bent, je analytische én sociale kant laat zien, interdisciplinair denkt en samenwerkt. We hebben een aantal voorbeelden voor je op een rijtje gezet van functies die je na je studie zou kunnen bekleden:

    • Marketeer bij een goed doel;
    • Online campagneleider;
    • Sociaal betrokken ondernemer;
    • Manager maatschappelijk verantwoord ondernemen bij een grote commerciële organisatie;
    • Projectmanager maatschappelijke ontwikkeling van de gemeente Rotterdam;
    • Citymarketeer bij Rotterdam Partners.

    Huidige arbeidsmarkt

    Bron: landelijke cijfers Commerciële Economie, HBO-Monitor 2017

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties

    We gebruiken cookies om de website te verbeteren.