Menu English
Commerciële Economie

Marketing of Social Business voltijd

  • Duur en startmoment

    4 jaar, september

  • Opleidingstype

    Voltijd Bachelor

  • Taal

    Nederlands

Jij bent nieuwsgierig, vooruitstrevend en denkt net een beetje anders dan de rest. Je wilt de wereld veranderen en er een betere plek van maken.

Bij deze community van de opleiding Commerciële Economie leer je marketing inzetten om positieve impact te maken in de samenleving. Niet alleen zoveel mogelijk verkopen, maar sociaal ondernemen, daar vraagt de toekomst om! Je ontwikkelt je tot een inspirerende marketingprofessional die weet wat mens en planeet nodig hebben.

In het eerste jaar ga je als 'social marketeer' direct aan de slag met echte problemen van echte opdrachtgevers. Zo help je startende ondernemers in te spelen op (markt)kansen, adviseer je grote organisaties duurzaam te veranderen, en ontwerp je een creatieve marketingcampagne voor een non-profit. Je gaat in op thema's als betekeniseconomie, sociaal ondernemen en circulariteit. Daarbij verzin je oplossingen voor grote vraagstukken als de plastic soep, fast-fashion of eenzaamheid onder jongeren.

Studenten van de community Marketing of Social Business zijn de pioniers van de business school. Ze hebben lef, zijn avontuurlijk en durven te experimenteren. We zijn een trotse community waar studenten, docenten en alumni elkaar persoonlijk kennen en helpen.

Eenmaal afgestudeerd ben jij een positieve veranderaar die organisaties, van overheid tot marketing-agencies en startups, klaarmaakt voor de toekomst.

Opbouw

Hoe is de opleiding opgebouwd?

Onderwijsmethoden en praktijk

Onderwijsmethoden

We werken in overzichtelijke blokken van vijf weken waarin steeds één praktisch thema centraal staat. We hanteren onderwijs waarin we per blok intensief aan de slag gaan met 2 kennisvakken die we direct in het praktijk project toepassen. In lesweek 5 toetsen we de 2 kennisvakken af en in lesweek 10 wordt het praktijk project afgetoetst. Van jou verwachten we dan ook dat je actief aan de slag gaat met vernieuwende oplossingen die je gelijk kunt testen in de praktijk. Dit onderwijsconcept draagt bij aan een overzichtelijk lesprogramma, optimale kennisopname en houdt onze studenten betrokken bij de studie.

Praktijk

Docenten en experts uit de praktijk inspireren en ondersteunen je terwijl jij aan de slag gaat met concrete marketingvraagstukken binnen en buiten Rotterdam. Zo leer je de praktijk begrijpen en toepassen.

Community's

Binnen de opleiding Commerciële Economie kun je kiezen uit vier community's. Naast Marketing of Social Business zijn er nog 3 community's, die alledrie gericht zijn op een specifiek domein of context vanuit het Rotterdamse beroepenveld, namelijk de Community Creative Marketing & Sales, de Community Global Marketing & Sales en de Community SportMarketing & Management.

Het eerste jaar

In je eerste jaar doe je ervaringen op binnen jouw community en pas je de commerciële basisprincipes toe in de praktijk. Je leert jouw community kennen door te werken aan maatschappelijk gerelateerde projecten in opdracht van organisaties en ondernemers uit de Rotterdamse regio. Je leert complexe situaties te herkennen en oplossingsgericht aan de slag te gaan binnen zowel de maatschappelijke als de economische context. Daarbij dagen we je uit om de opgedane kennis meteen in de praktijk te brengen.

Na het eerste jaar

Na het eerste jaar ga je verder met de hoofdfase van de opleiding:

In jaar 2 start je je eigen onderneming samen met je medestudenten. Je leert hoe je deze onderneming op moet starten tot een daadwerkelijk bedrijf en hoe de onderneming impact maakt op de wereld van morgen.

Je leert hoe je deze onderneming op moet starten tot een daadwerkelijk bedrijf en hoe de onderneming impact maakt op de wereld van morgen.

Semester 5: stage

Het derde jaar start je met een half jaar durende stage waarbij je ‘creative impact‘ gaat creëren bij jouw stagebedrijf. De opgedane kennis en praktijkervaring uit jaar 1 en 2 hebben je klaargestoomd als beginnend professional. Je onderzoekt hoe jij vanuit jouw talent en met jouw kennis en kunde op een creatieve manier impact kunt creëren voor het bedrijf en haar doelgroep(en). De stage-opdracht staat hierbij niet in beton gegoten. Het gaat hierbij om uitdaging, lef en jezelf vastbijten in een commercieel vraagstuk die voor jou en het stagebedrijf het verschil zal maken binnen een innovatieve en creatieve context.

Semester 6: Wicked World

Tijdens je stage heb je ervaren wat er in de beroepspraktijk als professional van je wordt gevraagd. Je hebt kunnen ontdekken wat de kennis, vaardigheden en vermogens die je de twee jaar daarvoor had ontwikkeld waard zijn. Sommige aspecten naar verwachting en sommige aspecten zullen je verwachtingen overtreffen. Je stage heeft je niet alleen inzicht gebracht. Je hebt ook de kans gehad om je kennis, vaardigheden en vermogens verder te ontwikkelen in de beroepspraktijk. De vraag is nu: Waar sta je? Waar wil je je in verbeteren? Waar moet je je in verbeteren? Daar is semester 6 voor; een brug tussen je stage en je afstuderen.

Minor

Gedurende de eerste helft van jaar 4 ga jij starten met een door jou gekozen minor. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende minors die zich binnen jouw vakgebied bevinden ofwel die jouw kennis verbreden in een door jou gekozen en gewenste richting.

Afstuderen

Nadat je een minor hebt gevolgd start je met de laatste fase van de opleiding; het afstuderen. Je start met jouw afstudeerstage bij een door jou gekozen bedrijf. Ook hier ga je aan de slag met een complex commercieel vraagstuk waarbij je laat zien dat jij de professional van de toekomst bent en je op eigen wijze creatieve impact creëert. Jij bent de professional die laat zien hoe je het verschil kan maken!

Keuze en begeleiding

Keuze

Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschool brede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

Naast hogeschool brede keuzevakken bieden wij in ons onderwijsprogramma in leerjaar 1 ook opleiding specifieke keuzevakken aan. Deze keuzevakken geven invulling aan je specifieke leerbehoeften welke zich binnen de context van je eigen community en opleiding bevinden.

Begeleiding

Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

Studeren met een functiebeperking

Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

Minors

In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.

Wil jij jezelf ‘Business Model pro’ noemen en ben je er klaar voor om je eigen onderneming vorm te gaan geven? Kies dan voor de minor ‘Business Model Innovator’. Als consultant denk je mee met bedrijven en maak je een business model voor je eigen bedrijf. Het blijft niet alleen bij het invullen van het model. Implementeren staat uiteraard ook centraal. Bij het vormgeven van je onderneming richt jij je op de trends van dit moment. Tijdens de minor leer je voor welke uitdagingen bedrijven in deze nieuwe economie staan. Je leert op trends in te spelen om deze vervolgens praktisch naar je business model te vertalen. Laat de concurrentie maar komen!

Consumenten bereiken en beraken

Veelzijdige en veeleisende consumenten. Hoe ga je ermee om? Het inzetten van de omnichannel strategie is populair. Niet puur kanalen inzetten, maar de klant het merk laten beleven. Daar gaat het om. Voor retailers blijkt het lastig te zijn om goed aan te sluiten op de wensen van de klant. Hoe pak je dit probleem aan? Je leert het bij de minor ‘Concepting and Retail-Formats’.

Deze Engelstalige minor bereidt je voor op een carrière waarbij je internationaal inzetbaar bent, onder andere door je de mogelijkheid te bieden een half jaar bij een partnerinstelling in het buitenland te studeren. Hierbij bestudeer je onder andere de onderwerpen international market opportunity analysis, marketing planning and control, project management en art and philosophy.

Marketing als tool voor maatschappelijke of sociale gedragsverandering. Het gedrag van iemand veranderen. Geen gemakkelijke taak. Toch zijn overheden en (non-) profitorganisaties in Rotterdam er voortdurend mee bezig. Hoe kun je marketing en kennis van sociaal gedrag van mensen inzetten om positieve maatschappelijke of sociale gedragsverandering te realiseren? Je leert het in de minor Social Marketing.

Word jij marketeer voor de nieuwe generatie klanten?

Niet meer naar de winkel gaan, maar online bestellen en het vervolgens de volgende dag in huis hebben. Er is sprake van een nieuwe generatie klanten. Klanten met hun eigen voorwaarden die door nieuwe technologieën meer macht hebben. Ook transparantie en de overvloed aan informatie dragen bij aan de machtige klant. De dynamiek tussen koper en verkoper verandert drastisch. Als verkoper moet je verstand hebben van online marketing en consumentengedrag. Benieuwd hoe je omgaat met de nieuwe generatie klanten? Je leert het tijdens de minor ‘Online Marketing’.

Met een zakelijke benadering sociale problemen aanpakken

Ben jij gemotiveerd om sociale problemen op te lossen met behulp van technieken uit het conventionele ondernemerschap? Wil jij grote maatschappelijke problemen oplossen door middel van zakelijke kennis? Dan is minor ‘Social Entrepreneurship’ dé minor voor jou! In deze minor combineer je de profit en nonprofit markt en doe je onderzoek naar culturele, sociale en economische invloeden op een maatschappelijk vraagstuk. Je komt in aanraking met de overheidsregelgeving en gaat de competitie aan voor (financieel) draagvlak. Kortom, je werkt aan economisch ondernemerschap met een sociale doelstelling: dat is dus dubbele winst!

Voor studenten CE en SMM

De verdiepende minor ‘Doorstroom Wetenschappelijk Onderwijs’ geeft na succesvolle afronding binnen 1 jaar direct toegang tot de Marketing Master of Science in Economics and Business van de Erasmus School of Economics in Rotterdam. Dat levert een aantrekkelijke tijdsbesparing van 1 jaar op. Een schakeljaar van 60 studiepunten bij de Erasmus Universiteit is dan niet meer nodig.

 

Student van andere hogeschool?

Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

Internationale mogelijkheden

Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! Zo heb je de mogelijkheid om je derdejaars stage, een deel van je studie en je afstudeerperiode in het buitenland te voltooien. De opleiding heeft daarvoor een uitgebreid netwerk van partners binnen en buiten Europa waarmee wij jou graag in contact brengen.

Vakken

Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

Ben je gemotiveerd om in je beroep te excelleren, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten, dan biedt de opleiding je een Honoursprogramma aan. Als je dat programma succesvol afsluit krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening ‘excellente professional’.

Bekijk meer over het honoursprogramma

Ben je gemotiveerd om in je beroep te excelleren, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten, dan biedt de opleiding je een Honoursprogramma aan. Als je dat programma succesvol afsluit krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening ‘excellente professional’.

Bekijk meer over het honoursprogramma

5 dagen les per week
20 uren zelfstudie per week
5 dagen les per week
20 uren zelfstudie per week

Na je studie

Wat kun je doen na de opleiding?

Na je afstuderen

Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.

Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

Beroepen

Je wordt in alle community’s opgeleid voor beroepen in de marketing en sales. Beroepen waarin van je verwacht wordt dat je zelfstandig werkt, kritisch bent, je analytische én sociale kant laat zien, interdisciplinair denkt en samenwerkt. We hebben een aantal voorbeelden voor je op een rijtje gezet van functies die je na je studie zou kunnen bekleden:

  • Marketeer bij een duurzame start-up
  • Specialist Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij een commerciële organisatie
  • Sociaal betrokken ondernemer
  • Campagneleider van een non-profit organisatie 

 

Huidige arbeidsmarkt

Bron: landelijke cijfers Commerciële Economie, HBO-Monitor 2022 (publicatie mei 2023)

Locatie

Waar ga je studeren?

Niet op zoek naar deze opleiding?

Kijk ook eens naar deze opties
🍪

Welkom!
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies voor de werking van de website en het verbeteren van jouw gebruikerservaring. Wil je meer weten? Lees dan ook ons cookiebeleid.

Instellen