Toelichting van de opleiding
De cijfers gelden voor de opleiding Commerciële Economie als geheel. Voor de community's is geen aparte studiebijsluiter beschikbaar. COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees meer op studiekeuze123.nl/corona.
Arbeidsmarkt
1,5 jaar na afstuderen
Werkloos
Werk op niveau
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsmethoden en praktijk
Onderwijsmethoden
We werken in overzichtelijke blokken van vijf weken waarin steeds één praktisch thema centraal staat. Elk vak en elk project sluit daarop aan. Van jou verwachten we dat je actief aan de slag gaat met vernieuwende oplossingen die je direct kunt testen in de praktijk. We hanteren kort cyclisch onderwijs waarin we elk blok intensief aan de slag gaan met twee kennisvakken die we direct in het project toepassen. In lesweek vijf en tien toetsen we de kennisvakken af en in lesweek tien wordt praktijk afgetoetst. Dit onderwijsconcept draagt bij aan een overzichtelijk lesprogramma met focus voor optimale kennisopname. Het houdt onze studenten actief en de lat ligt hoog.
Praktijk
Docenten en experts uit de praktijk inspireren en ondersteunen je terwijl jij aan de slag gaat met concrete marketingvraagstukken uit de Rotterdamse realiteit. Zo leer je praktijk écht te begrijpen en toepassen.
Community's
Binnen de opleiding Commerciële Economie kun je kiezen uit vier community's. Naast Creative Marketing & Sales zijn er nog 3 community's, die alle drie gericht zijn op een specifiek domein of context vanuit het Rotterdamse beroepenveld namelijk de Community Marketing of Social Business, de Community Global Marketing & Sales en de Community SportMarketing & Management.
Het eerste jaar
In je eerste jaar doe je ervaringen op binnen jouw community en leer je de commerciële basisprincipes toepassen in de praktijk. Je leert jouw community kennen door te werken aan projecten in opdracht van organisaties uit de Rotterdamse Regio. Daarbij dagen we je uit slim gebruik te maken van de theorie.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschool brede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Naast hogeschool brede keuzevakken bieden wij in ons onderwijsprogramma in leerjaar 1 ook opleiding specifieke keuzevakken aan. Deze keuzevakken geven invulling aan je specifieke leerbehoeften welke zich binnen de context van je eigen community en opleiding bevinden.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Na het eerste jaar
Na het eerste jaar ga je verder met de hoofdfase van de opleiding:
In jaar 2 ga je verder aan de slag met steeds complexere vraagstukken. Je duikt de diepte in op strategisch niveau en gaat aan de slag met strategieën en concepten. De tools die je hiervoor nodig hebt zitten in je research toolbox. Periode 3 staat in het teken van een Engelstalig marketingprogramma over branding, positionering en marketingcommunicatie met in een international classroom. Jaar 2 wordt afgesloten met Confronteers, een programma dat je voorbereid op de stage in jaar 3.
Semester 5: stage
Het derde jaar start je met een half jaar durende stage waarbij je ‘creative impact‘ gaat creëren bij jouw stagebedrijf. De opgedane kennis en praktijkervaring uit jaar 1 en 2 hebben je klaargestoomd als beginnend professional. Je onderzoekt hoe je vanuit jouw talent, kennis en kunde op een creatieve manier impact kunt creëren voor het bedrijf en haar doelgroep(en). De stage-opdracht is hierbij niet in beton gegoten. Het gaat hierbij om uitdaging, lef en jezelf vastbijten in een commercieel vraagstuk die voor jou en het stagebedrijf het verschil zal maken binnen een innovatieve en creatieve context.
Semester 6: Wicked World
Tijdens je stage heb je ervaren wat er in de beroepspraktijk als professional van je wordt gevraagd. Je hebt kunnen ontdekken wat de kennis, vaardigheden en vermogens die je de twee jaar daarvoor had ontwikkeld waard zijn. Sommige aspecten naar verwachting en sommige aspecten zullen je verwachtingen overtreffen.
Je stage heeft je niet alleen inzicht gebracht. Je hebt ook de kans gehad om je kennis, vaardigheden en vermogens verder te ontwikkelen in de beroepspraktijik. De vraag is nu: Waar sta je? Waar wil je je in verbeteren? Waar moet je je in verbeteren? Daar is semester 6 voor; een brug tussen je stage en je afstuderen.
Minor
Gedurende de eerste helft van jaar 4 ga jij starten met een door jou gekozen minor. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende minors die zich binnen jouw vakgebied bevinden ofwel die jouw kennis verbreden in een door jou gekozen en gewenste richting.
Afstuderen
Nadat je een minor hebt gevolgd start je met de laatste fase van de opleiding; het afstuderen. Je start met jouw afstudeerstage bij een door jou gekozen bedrijf. Ook hier ga je aan de slag met een complex commercieel vraagstuk waarbij je laat zien dat jij de professional van de toekomst bent en je op eigen wijze creatieve impact creëert. Jij bent de professional die laat zien hoe je het verschil kan maken!
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Wil jij jezelf ‘Business Model pro’ noemen en ben je er klaar voor om je eigen onderneming vorm te gaan geven? Kies dan voor de minor ‘Business Model Innovator’. Als consultant denk je mee met bedrijven en maak je een business model voor je eigen bedrijf. Het blijft niet alleen bij het invullen van het model. Implementeren staat uiteraard ook centraal. Bij het vormgeven van je onderneming richt jij je op de trends van dit moment. Tijdens de minor leer je voor welke uitdagingen bedrijven in deze nieuwe economie staan. Je leert op trends in te spelen om deze vervolgens praktisch naar je business model te vertalen. Laat de concurrentie maar komen!
Consumenten bereiken en beraken
Veelzijdige en veeleisende consumenten. Hoe ga je ermee om? Het inzetten van de omnichannel strategie is populair. Niet puur kanalen inzetten, maar de klant het merk laten beleven. Daar gaat het om. Voor retailers blijkt het lastig te zijn om goed aan te sluiten op de wensen van de klant. Hoe pak je dit probleem aan? Je leert het bij de minor ‘Concepting and Retail-Formats’.
Deze Engelstalige minor bereidt je voor op een carrière waarbij je internationaal inzetbaar bent, onder andere door je de mogelijkheid te bieden een half jaar bij een partnerinstelling in het buitenland te studeren. Hierbij bestudeer je onder andere de onderwerpen international market opportunity analysis, marketing planning and control, project management en art and philosophy.
Marketing als tool voor maatschappelijke of sociale gedragsverandering. Het gedrag van iemand veranderen. Geen gemakkelijke taak. Toch zijn overheden en (non-) profitorganisaties in Rotterdam er voortdurend mee bezig. Hoe kun je marketing en kennis van sociaal gedrag van mensen inzetten om positieve maatschappelijke of sociale gedragsverandering te realiseren? Je leert het in de minor Social Marketing.
Word jij marketeer voor de nieuwe generatie klanten?
Niet meer naar de winkel gaan, maar online bestellen en het vervolgens de volgende dag in huis hebben. Er is sprake van een nieuwe generatie klanten. Klanten met hun eigen voorwaarden die door nieuwe technologieën meer macht hebben. Ook transparantie en de overvloed aan informatie dragen bij aan de machtige klant. De dynamiek tussen koper en verkoper verandert drastisch. Als verkoper moet je verstand hebben van online marketing en consumentengedrag. Benieuwd hoe je omgaat met de nieuwe generatie klanten? Je leert het tijdens de minor ‘Online Marketing’.
Met een zakelijke benadering sociale problemen aanpakken
Ben jij gemotiveerd om sociale problemen op te lossen met behulp van technieken uit het conventionele ondernemerschap? Wil jij grote maatschappelijke problemen oplossen door middel van zakelijke kennis? Dan is minor ‘Social Entrepreneurship’ dé minor voor jou! In deze minor combineer je de profit en nonprofit markt en doe je onderzoek naar culturele, sociale en economische invloeden op een maatschappelijk vraagstuk. Je komt in aanraking met de overheidsregelgeving en gaat de competitie aan voor (financieel) draagvlak. Kortom, je werkt aan economisch ondernemerschap met een sociale doelstelling: dat is dus dubbele winst!
Voor studenten CE en SMM
De verdiepende minor ‘Doorstroom Wetenschappelijk Onderwijs’ geeft na succesvolle afronding binnen 1 jaar direct toegang tot de Marketing Master of Science in Economics and Business van de Erasmus School of Economics in Rotterdam. Dat levert een aantrekkelijke tijdsbesparing van 1 jaar op. Een schakeljaar van 60 studiepunten bij de Erasmus Universiteit is dan niet meer nodig.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Internationale mogelijkheden
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! Zo heb je de mogelijkheid om je derdejaars stage, een deel van je studie en je afstudeerperiode in het buitenland te voltooien. De opleiding heeft daarvoor een uitgebreid netwerk van partners binnen en buiten Europa waarmee wij jou graag in contact brengen.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenBlok 1
-
Look @ the environment
Look @ the environment
Je leert uit welke factoren de externe en interne omgeving van een organisatie bestaan en hoe deze van invloed zijn op de bedrijfsuitvoering.
-
Discover consumer insight
Discover consumer insight
Je kunt een afnemersanalyse uitvoeren en toepassen op een product of dienst. Wat gaat er in het hoofd om van de klant? Hoe worden beslissingen genomen en hoe doe je daar onderzoek naar?
-
Startup
Startup
Je krijgt real-time inzicht in hoe de markt eruit ziet en wie de concurrenten zijn; je doet onderzoek naar consumentengedrag en de doelgroepen voor het gekozen product en hoe dit te vermarkten.
Blok 2
-
Startup
Startup
Je krijgt inzicht in hoe de markt eruit ziet en wie de concurrenten zijn; je doet onderzoek naar consumentengedrag en de doelgroepen voor het gekozen product en hoe dit te vermarkten.
-
Differentiatie
Differentiatie
Je weet hoe een organisatie waarde creëert en een onderscheidende positie op de markt inneemt t.o.v. de concurrentie. Het hele positioneringsvraagstuk van een bedrijf komt hier aan bod.
-
Make money
Make money
Je leert alternatieve businessmodellen te bedenken en de implicaties van de gemaakte keuzes te beschrijven.
Blok 3
-
Prepare for selling
Prepare for selling
Je leert de randvoorwaarden m.b.t. verkoop te bepalen. Welke prijs moeten we voor het product vragen? Waar kunnen we het product het best verkopen?
-
Trigger them
Trigger them
Je leert hoe je een goed verkoopgesprek kan voeren. Door de theorie te leren, maar vooral door het zelf te doen.
-
Praktijk: Sales practice
Praktijk: Sales practice
Je leert hoe je een eenvoudig business model en sales plan kunt ontwerpen en hoe je een profiel schetst van een beoogde consument. Je leert onderzoeksresultaten om te zetten in een gefundeerd advies. Je voert je salesplan uit en past het business model aan op basis van je ervaringen.
Blok 4
-
Praktijk: Sales practice
Praktijk: Sales practice
Je leert hoe je een eenvoudig business model en sales plan kunt ontwerpen en hoe je een profiel schetst van een beoogde consument. Je leert onderzoeksresultaten om te zetten in een gefundeerd advies. Je voert je salesplan uit en past het business model aan op basis van je ervaringen.
-
Give me more
Give me more
Je leert relaties omzetten in waarde en hoe je deze kan opschalen.
-
Keep them
Keep them
Je leert hoe je verschillende instrumenten in kan zetten om klanten bij je te houden en de klantwaarden te verhogen.
Blok 5
-
Finding resources & explore
Finding resources & explore
Je leert verkennend, aan de hand van berekeningen, verschillende opties te genereren en te analyseren voor het creëren en organiseren van waarde.
-
Organise your project
Organise your project
Je leert hoe je inzicht krijgt in manieren waarop je effectief in teams kan samenwerken en hebt kennis over modellen en theorieën die daarbij kunnen helpen.
-
Make ideas happen
Make ideas happen
Je kunt op basis van het Business Model Canvas een bedrijfsanalyse maken en aanbevelingen geven om ambities te realiseren.
Blok 6
-
Make ideas happen
Make ideas happen
Je kunt op basis van het Business Model Canvas een bedrijfsanalyse maken en aanbevelingen geven om ambities te realiseren.
-
Deliver value
Deliver value
Je leert hoe je waarde kunt creëren voor een bedrijf en hoe je dit kunt organiseren en vergroten.
-
Run a dynamic organisation
Run a dynamic organisation
Je leert waarde te creëren voor een organisatie en je beslissingen te operationaliseren in een marketingomgeving.
Blok 7
-
Talentontwikkeling
Talentontwikkeling
Veel studenten hebben in hun eerste jaar niet zo’n scherp beeld van wat ze willen in het leven en met hun studie. Dit maakt het moeilijk om dagelijks de juiste keuzes te maken.
Dit kun je voorkomen door je verre toekomst scherp te formuleren en te verbinden met de nabije toekomst en een passende strategie.
Wij helpen en ondersteunen je hierbij door individuele begeleiding. Tijdens je eerste studiejaar werk je aan richtinggevende opdrachten waarvan je de uitkomsten het einde van het jaar meeneemt in jouw individuele eindgesprek (assessment).
-
Stage
Stage
Tijdens de stage in blok 7 ga je daadwerkelijk kennis maken met de praktijk. In je stage ga je meewerken, je verder ontwikkelen op de benodigde domeincompetenties (en leeropbrengsten) en laat je zien wat je binnen deze domeincompetenties en commerciële skills hebt geleerd tijdens je stage.
Blok 1
-
Project Marketing consultant @ work
Project Marketing consultant @ work
Je leert hoe je (strategisch) Marketingmanagement kan inzetten en vertalen naar de verschillende marketinginstrumenten om de gewenste positionering van een organisatie te realiseren. Daarbij leer je de vertaalslag van strategie naar implementatie te maken middels een plan.
-
Choose your strategy
Choose your strategy
Je weet wat een strategisch (marketing)planningsproces is, hoe dit tot stand komt en hoe innovatie hier een plek in kan krijgen.
-
Je weet wat de rol van ieder marketingmixinstrument is bij de uitvoering van de gekozen marketingstrategie.
Blok 2
-
Project Marketing consultant @ work
Project Marketing consultant @ work
Je leert hoe je (strategisch) Marketingmanagement kan inzetten en vertalen naar de verschillende marketinginstrumenten om de gewenste positionering van een organisatie te realiseren. Daarbij leer je de vertaalslag van strategie naar implementatie te maken middels een plan.
-
Create a dynamic strategy
Create a dynamic strategy
Je leert hoe je in een dynamische omgeving een commerciële strategie formuleert en hoe je kunt aangeven wat een organisatie moet doen voor strategische relevantie.
-
Launch your winning strategy
Launch your winning strategy
Je leert hoe je vanuit het strategisch (marketing)planningsproces kunt bedenken wat innovatie richtingen zijn en hoe deze vormgegeven moeten worden voor goede implementatie.
Blok 3
-
Project Extract your insights
Project Extract your insights
Je leert inzicht te krijgen in, en krijgt ervaring met het kiezen en gebruiken van verschillende onderzoeksmethoden en–middelen.
-
Analyse your problem
Analyse your problem
Je leert voor een praktijkvraagstuk een probleemanalyse uit te voeren en te vertalen naar een passende probleemstelling, deelvragen en onderzoekaanpak.
-
Grab your research tools
Grab your research tools
Je leert een onderbouwde keuze maken uit een set onderzoeksmiddelen om hiermee een passende onderzoeksopzet te bewerkstelligen.
Blok 4
-
Project extract your insights
Project extract your insights
Je leert inzicht te krijgen in, en krijgt ervaring met het kiezen en gebruiken van verschillende onderzoeksmethoden en–middelen.
-
Lean research design
Lean research design
Je leert hoe je de Lean methodiek uit kunt leggen en toe te passen op een product(idee) of dienst.
-
Draw your conclusions
Draw your conclusions
Je leert hoe je resultaten uit verschillende bronnen kunt analyseren, conclusies te trekken en hoe je deze kunt doorvertalen naar aanbevelingen.
Blok 5
-
Create communication creativity
Create communication creativity
Je leert hoe je een organisatie moet positioneren waarbij onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde optimaal wordt ingezet.
-
Be true to yourself
Be true to yourself
Je leert de (merk)identiteit van een organisatie te beschrijven en de rol van authenticiteit te benoemen en in te zetten voor merkpositionering.
-
Praktijk: Hey good story
Praktijk: Hey good story
Je leert een strategisch marketing communicatieplan te schrijven.
Blok 6
- Put the concept into action
-
Relevance: to be or not to be
Relevance: to be or not to be
Je leert hoe het besluitvormingsproces van de consument in bestaande en nieuwe (innovaties) situaties tot stand komt en hoe je dit positief kunt beïnvloeden binnen de ethische normen.
-
Project: Hey good story
Project: Hey good story
Je leert een strategisch marketing communicatieplan te schrijven.
Blok 7
-
Confronteers & Talentontwikkeling
Confronteers & Talentontwikkeling
Twee weken lang zal je worden blootgesteld aan een kritische beroepssituatie, waarin je als team een marketingvraagstuk voor een veelbelovende startup gaat oplossen. Een perfecte voorbereiding op je derdejaars stage.
Semester 5
-
Stage
Stage
Het derde jaar start je met een half jaar durende stage waarbij je ‘creative impact‘ gaat creëren bij jouw stagebedrijf. De opgedane kennis en praktijkervaring uit jaar 1 en 2 hebben je klaargestoomd als beginnend professional. Je onderzoekt hoe je vanuit jouw talent, kennis en kunde op een creatieve manier impact kunt creëren voor het bedrijf en haar doelgroep(en). De stage-opdracht staat niet in beton gegoten. Het gaat om de uitdaging, lef en jezelf vastbijten in een commercieel vraagstuk die voor jou en het stagebedrijf het verschil zal maken binnen een innovatieve en creatieve context.
Semester 6
-
Wicked World
Wicked World
Tijdens je stage heb je ervaren wat er in de beroepspraktijk als professional van je wordt gevraagd. Je hebt kunnen ontdekken wat de kennis, vaardigheden en vermogens die je de twee jaar daarvoor hebt ontwikkeld waard zijn. Sommige aspecten naar verwachting en sommige aspecten zullen je verwachtingen overtreffen. Je stage heeft je niet alleen inzicht gebracht. Je hebt ook de kans gehad om je kennis, vaardigheden en vermogens verder te ontwikkelen in de beroepspraktijk.
De vraag is nu: Waar sta je? Waar wil je je in verbeteren? Waar moet je je in verbeteren? Daar is semester 6 voor; een brug tussen je stage en je afstuderen.
De vraag is nu: Waar sta je? Waar wil je je in verbeteren? Waar moet je je in verbeteren? Daar is semester 6 voor; een brug tussen je stage en je afstuderen.
Semester 7
-
Minor
Minor
Tijdens het eerste semester van je vierde jaar start je aan een minor die je in je derde jaar al kiest. Dit is een samenhangend pakket cursussen, waarmee je kunt verdiepen, verbreden of voorbereiden op een master. Praktijkonderwijs en onderzoek wisselen elkaar af.
Je hebt de keuze om een minor bij de HR te volgen of bij een andere Hogeschool, of in het buitenland.
Je hebt de keuze om een minor bij de HR te volgen of bij een andere Hogeschool, of in het buitenland.
Je hebt de keuze om een minor bij de HR te volgen of bij een andere Hogeschool, of in het buitenland.
Semester 8
-
Afstuderen
Afstuderen
Nadat je een minor hebt gevolgd start je met de laatste fase van de opleiding; het afstuderen. Je start met jouw afstudeerstage bij een door jou gekozen bedrijf. Ook hier ga je aan de slag met een complex commercieel vraagstuk waarbij je laat zien dat jij de professional van de toekomst bent en je op eigen wijze creatieve impact creëert. Jij bent de professional die laat zien hoe je het verschil kan maken!
Ben je gemotiveerd om in je beroep te excelleren, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten, dan biedt de opleiding je een Honoursprogramma aan. Als je dat programma succesvol afsluit krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening ‘excellente professional’.
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Je wordt in alle community’s opgeleid voor beroepen in de marketing en sales. Beroepen waarin van je verwacht wordt dat je zelfstandig werkt, kritisch bent, je analytische én creatieve kant laat zien, interdisciplinair denkt en samenwerkt. We hebben een aantal voorbeelden voor je op een rijtje gezet van functies die je na het afronden van de community Creative Marketing & Sales zou kunnen bekleden:
- Business developer in een creatief bedrijf;
- Commercieel manager of marketeer in een creatief bedrijf of kunst en cultuursector;
- Creatieve marketeer of business developer in gevestigde organisaties op het vlak van innovatie of waarbij creatieve producten (bv. marketing communicatie of design) een grote rol spelen.