Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Bij onze community werken we in overzichtelijke blokken van tien weken waarin steeds de praktijk centraal staat, doordat er wordt samengewerkt met echte opdrachtgevers. Van jou verwachten we dat je actief aan de slag gaat en met kritische blik en creatieve insteek tot vernieuwende oplossingen komt die je direct kunt testen in de praktijk.
Middels kort-cyclisch onderwijs ga je intensief aan de slag met de opgedane kennis en vaardigheden.
Praktisch betekent dit dat er in week vijf en tien wordt getoetst. Dit onderwijsconcept draagt bij aan een overzichtelijk lesprogramma met focus voor optimale kennisopname. In de loop van de opleiding gaan we samen steeds grotere en complexere uitdagingen aan om de ambities van organisaties waar te maken.
Community's (4-jarig)
Binnen de opleiding Commerciële Economie kun je kiezen uit drie community's. Naast Creative Marketing & Innovation (CM&) zijn er nog 2 community's, die alle twee gericht zijn op een specifiek domein of context vanuit het Rotterdamse beroepenveld namelijk de Community Global Marketing & Sales en de Community SportMarketing & Management.
Wij vinden het belangrijk dat je, je thuis voelt bij de opleiding. Community betekent voor ons dat we samen met jou werken aan een prettige leersfeer. Praktisch komt het er op neer dat we studenteninitiatieven (bijv. de CM& filmclub, CM& Mariokart toernooi en de CM& boekclub) ondersteunen. Ook gaan we er graag gezamenlijk op uit, denk aan een internationale studiereis, excursies en feestjes. Maar ook met jouw input voor de inhoud van de opleiding gaan we graag aan de slag.
Versnelde vwo-route (3-jarig)
Wist je dat je als vwo'er in slechts 3 jaar je hbo-diploma Commerciële Economie kan halen via een versneld en uitdagend studieprogramma?
Het 3-jarige traject is er voor ambitieuze studenten en het leidt op tot hetzelfde diploma Commerciële Economie als de vierjarige opleiding. Je volgt stage, doet praktijkgerichte projecten en komt in contact met het bedrijfsleven en het vakgebied waar je later in terecht komt. Zo heb je direct een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Als je de versnelde 3-jarige CE-route voor vwo’ers kiest dan kies je niet voor een specifieke community.
In je eerste jaar doe je ervaringen op binnen de community en pas je de commerciële basisprincipes toe in de praktijk. Je werkt aan projecten in opdracht van organisaties en ondernemers uit de Rotterdamse regio. Je leert complexe situaties te herkennen en jouw creatieve ideeën oplossingsgericht in te zetten binnen zowel de maatschappelijke als de economische context.
- Praktijk - Ons gevarieerde docententeam werkt samen met experts uit de praktijk en inspireren je terwijl jij aan de slag gaat met actuele marketingvraagstukken binnen en buiten Rotterdam. Zo leer je de praktijk begrijpen en theorie creatief toe te passen.
- Theorie – Naast business essentials en marketing fundamentals leer je anders kijken naar economische systemen, hoe klantgedrag werkt om hoe je organisaties kan helpen succesvol te zijn in een steeds veranderende omgeving.
- Persoonlijke ontwikkeling – Studeren draait niet alleen om kennis en vaardigheden, maar vooral ook om jouw persoonlijke groei. Flexibiliteit, creativiteit, nieuwsgierigheid en kritisch denken zijn skills die je gaat ontwikkelen.
- Belevenisweken – Ervaringen opdoen en elkaar goed leren kennen vinden we belangrijk bij CM&. Een aantal keer per jaar hebben we een belevenisweek waarin we samen excursies, gastcolleges en feestjes organiseren.
- Stage – Het eerste jaar sluit je af met een korte stage waarin je al echte marketing werkervaring opdoet en je professionele netwerk verder uitbreid.
Na het eerste jaar ga je verder met de hoofdfase van de opleiding:
Net als in het eerste jaar houden we ons in het tweede jaar bezig met echte opdrachtgevers en theorievakken. Het grootste verschil is dat we met meer complexe marketingvraagstukken aan de slag gaan, er veel ruimte is te experimenteren en verschillende oplossingen uit te werken. Jouw kritische blik en creatieve kracht ontwikkelen steeds meer om de wereld een stukje beter te maken. Daarnaast heb je in jaar 2 de mogelijkheid om het programma naar eigen interesse en ambities aan te passen om echt verschil te gaan maken.
Semester 5: stage
Het derde jaar start je met een half jaar durende stage waarbij je ‘impact‘ gaat creëren bij jouw stagebedrijf. De opgedane kennis en praktijkervaring uit jaar 1 en 2 hebben je klaargestoomd als beginnend professional. Je onderzoekt hoe jij jouw talent, kennis en kunde kunt inzetten om op een creatieve en kritische manier impact te creëren voor een organisatie en de samenleving. De stage-opdracht staat hierbij niet in beton gegoten. Het gaat hierbij om uitdaging, lef en jezelf vastbijten in een vraagstuk die voor jou en het stagebedrijf het verschil zal maken binnen een innovatieve en creatieve context.
Als je het leuk vindt om stage te lopen in het buitenland dan kan dat! Het International office denkt met je mee en helpt om alles op orde te krijgen.
Semester 6: keuze uit verschillende programma's: Wicked World, Fieldlab, Interdisciplinaire samenwerking
De focus van deze programma’s is het kennismaken met meerdere disciplines, het om leren gaan met groeiende complexiteit van uitdagingen en het kunnen omgaan met alle verschillende belanghebbenden.
Minor
Gedurende de eerste helft van jaar 4 ga jij starten met een door jou gekozen minor. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende minors die zich binnen jouw vakgebied bevinden ofwel die jouw kennis verbreden in een door jou gekozen en gewenste richting.
Afstuderen
Nadat je een minor hebt gevolgd start je met de laatste fase van de opleiding; het afstuderen. Je kiest zelf een organisatie en laat je zien dat jij de professional van de toekomst bent en je op eigen wijze impact creëert. Jij bent de professional die laat zien hoe je het verschil kan maken!
Keuze
Tijdens je opleiding zijn er verschillende periodes waarin je zelf kan bepalen wat je gaat doen of wil leren. In jaar 1 en 2 zitten de keuzemogelijkheden onder andere in sommige praktijkopdrachten en opdrachtgevers, en in de korte stage aan het einde van jaar 1. Daarnaast is er ruimte om te ontdekken waar je jezelf in zou willen ontwikkelen. In jaar 2 kan je daarnaast kiezen uit een breed aanbod van keuzevakken. Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschool brede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften.
In jaar 3 en 4 krijg je uitgebreid de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan specifieke leerbehoeften. In jaar 3 zoek je zelf een stageplek, en kies je een semester 6 programma. In jaar 4 kies je een minor waarmee jij jezelf wil onderscheiden, en ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Wil jij jezelf ‘Business Model pro’ noemen en ben je er klaar voor om je eigen onderneming vorm te gaan geven? Kies dan voor de minor ‘Business Model Innovator’. Als consultant denk je mee met bedrijven en maak je een business model voor je eigen bedrijf. Het blijft niet alleen bij het invullen van het model. Implementeren staat uiteraard ook centraal. Bij het vormgeven van je onderneming richt jij je op de trends van dit moment. Tijdens de minor leer je voor welke uitdagingen bedrijven in deze nieuwe economie staan. Je leert op trends in te spelen om deze vervolgens praktisch naar je business model te vertalen. Laat de concurrentie maar komen!
Consumenten bereiken en beraken
Veelzijdige en veeleisende consumenten. Hoe ga je ermee om? Het inzetten van de omnichannel strategie is populair. Niet puur kanalen inzetten, maar de klant het merk laten beleven. Daar gaat het om. Voor retailers blijkt het lastig te zijn om goed aan te sluiten op de wensen van de klant. Hoe pak je dit probleem aan? Je leert het bij de minor ‘Concepting and Retail-Formats’.
Deze Engelstalige minor bereidt je voor op een carrière waarbij je internationaal inzetbaar bent, onder andere door je de mogelijkheid te bieden een half jaar bij een partnerinstelling in het buitenland te studeren. Hierbij bestudeer je onder andere de onderwerpen international market opportunity analysis, marketing planning and control, project management en art and philosophy.
Marketing als tool voor maatschappelijke of sociale gedragsverandering. Het gedrag van iemand veranderen. Geen gemakkelijke taak. Toch zijn overheden en (non-) profitorganisaties in Rotterdam er voortdurend mee bezig. Hoe kun je marketing en kennis van sociaal gedrag van mensen inzetten om positieve maatschappelijke of sociale gedragsverandering te realiseren? Je leert het in de minor Social Marketing.
Word jij marketeer voor de nieuwe generatie klanten?
Niet meer naar de winkel gaan, maar online bestellen en het vervolgens de volgende dag in huis hebben. Er is sprake van een nieuwe generatie klanten. Klanten met hun eigen voorwaarden die door nieuwe technologieën meer macht hebben. Ook transparantie en de overvloed aan informatie dragen bij aan de machtige klant. De dynamiek tussen koper en verkoper verandert drastisch. Als verkoper moet je verstand hebben van online marketing en consumentengedrag. Benieuwd hoe je omgaat met de nieuwe generatie klanten? Je leert het tijdens de minor ‘Online Marketing’.
Met een zakelijke benadering sociale problemen aanpakken
Ben jij gemotiveerd om sociale problemen op te lossen met behulp van technieken uit het conventionele ondernemerschap? Wil jij grote maatschappelijke problemen oplossen door middel van zakelijke kennis? Dan is minor ‘Social Entrepreneurship’ dé minor voor jou! In deze minor combineer je de profit en nonprofit markt en doe je onderzoek naar culturele, sociale en economische invloeden op een maatschappelijk vraagstuk. Je komt in aanraking met de overheidsregelgeving en gaat de competitie aan voor (financieel) draagvlak. Kortom, je werkt aan economisch ondernemerschap met een sociale doelstelling: dat is dus dubbele winst!
Voor studenten CE en SMM
De verdiepende minor ‘Doorstroom Wetenschappelijk Onderwijs’ geeft na succesvolle afronding binnen 1 jaar direct toegang tot de Marketing Master of Science in Economics and Business van de Erasmus School of Economics in Rotterdam. Dat levert een aantrekkelijke tijdsbesparing van 1 jaar op. Een schakeljaar van 60 studiepunten bij de Erasmus Universiteit is dan niet meer nodig.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! Zo heb je de mogelijkheid om je derdejaars stage, minor en je afstudeerperiode in het buitenland te voltooien. De opleiding heeft daarvoor een uitgebreid netwerk van partners binnen en buiten Europa waarmee wij jou graag in contact brengen. Het International office denkt met je mee en helpt om alles op orde te krijgen. Ons docententeam heeft veel ervaring met wonen en werken in het buitenland en we moedigen ons studenten vooral aan om ook op avontuur te gaan.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten
Blok 1
- Business 1: Convince & Convert
- Business 2: Create Awareness
- Business 3: Choose your business model
- Business 4: Design for delight
- Business in Practice: Do & DO
- Growth
Blok 2
- Value 1: Crafting value
- Value 2: Research stakeholder needs
- Value 3: Data & decision making
- Value 4: Create a concept
- Value in Practice: Dive Deep
- Growth
Blok 3
- Strategy 1: Branding & positioning
- Strategy 2: Market Dynamics
- Strategy 3: Finance your Innovation
- Strategy 4: Trend Safari
- Growth
Blok 4
- Stage
- Growth
Blok 1
-
Thinking Creatively
Thinking Creatively
In dit vak leer je complexe interacties tussen sociale, culturele en economische systemen, inclusief gedragsmechanismen en machtsdynamieken te doorgronden Ze ontwikkelen je nieuwe perspectieven op waarde en waarde creatie.
-
Root Causes Problem Paradox
Root Causes Problem Paradox
Je leert organisatieclaims kritisch te analyseren. Je kan verborgen paradoxen ontrafelen en onderzoekt de rol van systemen, agents en processen. Vervolgens formuleer je strategische interventies voor duurzaam concurrentievoordeel.
-
Possible Futures
Possible Futures
Je ontwerpt creatieve en disruptieve toekomstscenario’s. Om dat te doen herzie je aannames en experimenteer om radicaal nieuwe ideeën voor systeemverandering te ontwikkelen.
-
Design The Future
Design The Future
In dit praktijkvak creëer je ‘de relevante waarden voor de verre toekomst’ voor een branche en organisatie. Je gebruikt creatieve technieken om de waarde te (her)definiëren. Inzicht in de invloeden uit het verleden, op het heden en de plausibele toekomsten spelen daarin een rol. Je adviseert de organisatie hoe zich te gaan positioneren in die veranderende verre toekomst.
- Growth: Glow
- Belevenisweek 1: Blijdorp
Blok 2
-
Innovation & Strategy
Innovation & Strategy
Je leert traditionele businessmodellen te transformeren naar duurzame en innovatieve varianten. Je leert ‘dynamic capabilities’ ontdekken en ontwikkelen om organisaties, vanuit strategische uitdaging, aan te passen en nieuwe kansen te benutten. Creëer baanbrekende businessmodellen, die zowel economisch als maatschappelijk duurzaam zijn.
-
Value & Impact
Value & Impact
Je leert gedeelde waarde te creëren. Je onderzoekt de verbindingen tussen sociale, ecologische en economische factoren om zo winstgevende oplossingen met positieve maatschappelijke impact te ontwikkelen. Je leert originele perspectieven op waarde te vertalen naar praktische strategieën.
-
Be The Challenger
Be The Challenger
Je leert hoe je als intrapreneur binnen een bestaande organisatie waarde proposities ontwikkelt en businessmodellen vernieuwt. Door kritische analyse, co-creatie met stakeholders, en het bouwen en testen van prototypes, daag je de status quo uit. Je leert hoe je innovatieve ideeën presenteert en draagvlak creëert. Een kans om strategisch te denken en echte impact te maken.
- Growth: Claim
- Belevenisweek 2: Internationale studiereis
Blok 3
-
We Believe In Brands
We Believe In Brands
Bij ‘We Believe in Brands’ duik je diep in marketing, branding & advertising. Je doorloopt een compleet purpose-driven rebrandingtraject, van strategie tot creatieve uitvoering, met focus op toekomstige marketingthema's.
-
Campaign For Change
Campaign For Change
Vertaal ambities naar impactvolle merken en campagnes! In 'Campaign for Change’ transformeer je de visie van een opdrachtgever naar een passend merk en een effectieve campagne. Van het strategisch inzetten van merkelementen (denk aan kleur, geluid en geur) tot het realiseren van meetbare resultaten op korte en lange termijn, dit vak omvat het complete rebranding-traject. Je werkt met de Design Thinking-methodiek binnen je eigen creatieve agency en sluit af met de CM& Reclame Award Show.
-
Studio Experience
Studio Experience
De Studio Experience bereidt je voor op je stage (jaar 3) door via drie uitdagende projecten, kennis te maken met de 4 Landelijke Leer Opbrengsten. Je leert een compleet ontwerpproces te doorlopen – van idee tot realisatie, inclusief het beargumenteren van hun keuzes. De projecten worden steeds complexer, de context steeds breder.
- Growth: Build
Ben je gemotiveerd om in je beroep te excelleren, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten, dan biedt de opleiding je een Honoursprogramma aan. Als je dat programma succesvol afsluit krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening ‘excellente professional’.
5 dagen les per week
20 uren zelfstudie per week
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Met je diploma Commerciële Economie op zak ben je klaar voor de marketingbanen van de toekomst. Je kritische en creatieve kwaliteiten maken je multi-inzetbaar en zorgen ervoor dat je diverse marketinguitdagingen kan aanpakken. Je kan bijvoorbeeld direct aan de slag als:
- Marketeer bij een duurzame startup
- Junior brand manager
- Sociaal betrokken ondernemer
- Campaign ideator
- Creative content marketeer
Huidige arbeidsmarkt | CE-gediplomeerden landelijk
Bron: Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), mei 2025-
Gemiddeld bruto maandloon 1,5 jaar na afstuderen€ 3086
-
Vaste baan 1,5 jaar na afstuderen63%
-
Voltijdbaan 1,5 jaar na afstuderen83%
-
Spreekt van goede aansluiting arbeidsmarkt57%
-
Zou achteraf zelfde opleiding kiezen66%
Praktische informatie
De belangrijke zaken op een rijAanmelden voor de opleiding
Wil je in september starten met je opleiding? Meld je dan vóór 1 mei aan. Aanmelden loopt via Studielink. Na aanmelding nodigt de opleiding je uit voor een studiekeuzecheck.
Je aanmelden voor deze studie gaat gemakkelijk in drie stappen:
- Om je aan te melden, moet je beschikken over een DigiD. Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan nu aan. De aanvraag van DigiD duurt ongeveer een week.
- Meld je aan via Studielink.
- Om je toelating af te ronden, moet je uiterlijk 31 augustus aan alle toelatingsvoorwaarden voldoen, inclusief de betalingsverplichting van het collegegeld.