Menu English

SPRiNG – Vitale Zorgverleners - een preventief onderwijsprogramma voor een gezonde loopbaan in de zorg.

De ontwikkeling van een monitor-feedback-supportprogramma voor het bevorderen van vitaliteit bij studenten en verpleegkundigen aan het begin van hun loopbaan.

Publicatiedatum: 22 februari 2022

Door de dubbele vergrijzing in Nederland is er een toenemende vraag aan gezondheidszorg terwijl het tekort aan zorgpersoneel oploopt. Behoud van verpleegkundigen (in opleiding) is om die reden urgenter dan ooit. Helaas is de uitval onder studenten en startende verpleegkundigen een groot probleem. Dit wordt mede veroorzaakt door gezondheidsproblemen die het gevolg zijn van een veeleisend beroep. Belangrijk is om studenten al tijdens de opleiding te leren hoe zij zelf en de organisaties waar ze stage lopen, zorg kunnen dragen voor hun eigen vitaliteit (energie/fitheid, weerbaarheid/veerkracht en motivatie).

Over het project

Introductie

Binnen het SPRiNG-Living Lab worden diverse projecten, programma’s, interventies en modules ontwikkeld die bijdragen aan de vitale beroepsbevolking van morgen. Binnen het project Vitale Zorgverleners wordt  ontwerpgericht met studenten en docenten een onderwijsprogramma, ondersteund met een monitoring-feedback-support applicatie ontwikkeld dat ingebed kan worden in het verpleegkunde-onderwijs. 

Projectbeschrijving

Doel
Dit project heeft als doel een monitor-feedback-supportprogramma te ontwikkelen met onderwijs waarin studenten leren om bewust worden van hun vitaliteit in het beroep, om daar met het werk zelf regie in te nemen en/of welke ondersteuning er is om vitaal te blijven. 

Met de ondersteunende applicatie die we ontwikkelen kunnen verpleegkundestudenten inzicht krijgen in hun vitaliteit, persoonlijke feedback ontvangen en zo nodig worden doorverwezen naar ondersteuning. De data uit de applicatie kan op geaggregeerd niveau inzicht geven in de vitaliteit van de verschillende cohorten studenten per leerjaar waarmee ook het onderwijs kan worden geëvalueerd. 

Opzet
Voor dit onderzoek zetten we een combinatie van ontwerpgerichte onderzoeksmethodieken in. Samen met gebruikers en experts bouwen we in meerdere iteraties het programma op.

Dit onderzoek bestaat uit drie werkpaketten, te weten: 

  1. Het ontwerpen van een applicatie, welke helpt inzicht te geven in vitaliteit en suggesties kan geven ter ondersteuning, de Nursing Life Monitor (Werktitel)
  2. Introducerend onderwijs over beroepsvitaliteit ontwikkelen waar de applicatie een hulpmiddel voor is. 
  3. Het ontwikkelde monitor-feedback-supportprogramma verbinden aan onderwijs in de praktijk. Voor voltijds-verpleegkundestudenten in hun stage en in het werk voor duale verpleegkundestudenten die al werken in een zorginstelling. 

Planning
Het project is gestart in oktober 2023 en duurt drie en een half jaar. 

Verbinding met het onderwijs

Het ontwerpen van een monitor-feedback-supportprogramma met en voor studenten die een zorgopleiding volgen, is de eerste innovatie die we willen bereiken. Eenmaal gediplomeerd zullen deze verpleegkundestudenten zich meer bewust zijn van risicovolle arbeidsomstandigheden en weten welke preventieve maatregelen genomen kunnen worden om hun vitaliteit te behouden of te verbeteren waarmee uitval van startende verpleegkundigen mogelijk kan worden voorkomen. Daarnaast beogen we een landelijk netwerk op te bouwen voor het vitaal opleiden van verpleegkundigen.

Samenwerkingen en ambities

Dit project is een samenwerking tussen Hogeschool Rotterdam, Codarts, NHL-Stenden Hogeschool, UMCG, Hanzehogeschool Groningen en Gilde. In dit project wordt samengewerkt met docenten en studenten van bovengenoemde hogescholen en de zorginstellingen in desbetreffende regio’s.

Projectfeiten



Looptijd

2023 - 2026 



Financiering

Dit project wordt gefinancierd door NRO met een Comenius Leadershipbeurs. 

 



Lectoraat

Lectoraat Arbeid en Gezondheid