Menu English

Big Data Promising Start

Betekenisvol datagebruik voor een kansrijke start

Alle kinderen verdienen een kansrijke start maar sommige kinderen beginnen met een achterstand door problemen tijdens de zwangerschap of groeien op in kansarme omstandigheden.

Over het project

Introductie

Alle kinderen verdienen een kansrijke start. Maar sommige kinderen beginnen met een achterstand, door problemen tijdens de zwangerschap of doordat ze opgroeien in gezinnen waar risico’s spelen, zoals armoede, verslaving, of psychische problemen. Deze achterstand kan soms levenslange gevolgen hebben. In dit project onderzoeken wij hoe relevante databestanden, o.a. van het Centraal Bureau van de Statistiek, gebruikt kunnen worden om deze kinderen en (aanstaande) gezinnen beter te helpen. Door ze tijdig in beeld te krijgen voor passende hulpverlening. En door gemeentelijk beleid beter af te  stemmen op hun behoeften. Het project wordt uitgevoerd met beleidsorganisaties, de jeugdgezondheidszorg, het onderwijs en de afdeling publieke gezondheid van het Erasmus MC in Rotterdam en omgeving maar met uitbreiding naar landelijke kennis- en datanetwerkorganisaties. Het project bestaat uit het aanvliegen van databronnen uit verschillende invalshoeken.

Projectbeschrijving

Het project heeft wetenschappelijk onderzoek, i.h.b. het vermeerderen van wetenschappelijke kennis  over kansrijke start in de eerste 1000 dagen van het leven, als overkoepelend doel. Het project bij te dragen aan: (1) verbeterde preventie op individueel niveau: verbeteren van vroegtijdige  identificatie van (aanstaande) ouders in kwetsbare omstandigheden  en  toeleiding naar passende hulpverlening d.m.v.  instrumenten die wij  ontwikkelen op basis van onze analyses. En (2) verbeterde preventie  op  populatie niveau: verbeterde afstemming  van gemeentelijk beleid op  behoeften (van gezinnen in kwetsbare omstandigheden) in de populatie. 

Het project wordt uitgevoerd door het voeren van gesprekken met (aanstaande) ouders in kwetsbare omstandigheden, hulpverleners en gemeentelijk beleidsmakers om gezamenlijk te definiëren onder welke randvoorwaarden registratie data gebruik betekenisvol en nuttig is voor betrokken vanuit hun perspectief. Het opstellen van een systeem map op basis van wetenschappelijke literatuur. Dit is een complex web van factoren die ontwikkeling van kinderen in de eerste 1000 dagen beïnvloeden. Het ontwikkelen van een instrument voor vroegtijdige identificatie van (aanstaande) ouders in kwetsbare omstandigheden en het ontwikkelen van een zorgpad om gemeentelijk beleid af te stemmen op de juiste zorg voor alle kinderen in de eerste 1000 dagen.

Op het project wordt samengewerkt met promovendi vanuit verschillende disciplines, wetenschappelijke adviseurs, hoogleraren, lectoren en gemeentelijke beleidsmakers.

Verbinding met het onderwijs

Een onderdeel van het project is de ontwikkeling van een onderwijsmodule voor studenten van diverse gezondheidsopleiding (MBO, HBO en universiteit). In deze onderwijsmodule, welke zowel on demand (e-learning) als fysiek aangeboden kan worden, leren studenten over Big Data en hoe ze dit kunnen vertalen naar hun dagelijkse praktijk.

De onderwijsmodule wordt van feedback voorzien door docenten van diverse opleidingen, studenten via een studentenadviesraad en betrokkenen bij het project.

Aan het einde van het project zal de onderwijsmodule beschikbaar zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in Big Data en hoe dit gebruikt kan worden om alle kinderen een Kansrijke Start te bieden.

(Beoogde) resultaten

Er wordt op dit moment hard gewerkt aan een wetenschappelijk artikelen over:

  • de data-dialogen met ouders en professionals
  • de system map waarin overzicht wordt gegeven over de complexiteit van factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van kinderen in de eerste 1000 dagen

 

Eindresultaten van dit project zullen zijn:

  • het opleveren van een screeninginstrument gebaseerd op BIG data waarmee (aanstaande) ouders in een kwetsbare positie eerder in beeld zijn bij zorgverleners zodat tijdig geanticipeerd kan worden en een kansrijke start voor het (toekomstige) kind gerealiseerd kan worden
  • gemeentelijk beleid gericht op het tijdig opsporen van gezinnen in kwetsbare situaties door deze te ondersteunen met adequaat beleid

Samenwerkingen

Het project ‘Betekenisvol datagebruik voor een kansrijke start’ is een samenwerkingsverband van het Erasmus MC (afdeling Public Health), gemeente Rotterdam, LIACS (Computer Science Institute of Leiden University), Leiden Law School (LAW), Hogeschool Rotterdam, Kenniscentrum Zorginnovatie, Stichting Enver en de William Schrikker Stichting.

Door deze samenwerking wordt het gebruik van Big data vanuit verschillende invalshoeken aangevlogen en wordt het gebruik van Big data gecontroleerd en gemonitord door de juridische partijen in het samenwerkingsverband waarmee de privacy van de data beschermd is.

 

Wilt u meer weten over het project, neem dan contact op met Tanja Houweling, projectleider: a.j.houweling@erasmusmc.nl of met Ageeth Rosman, lector audit en registratie, in het bijzonder in de perinatale zorg: a.n.rosman@hr.nl, verbonden aan Hogeschool Rotterdam, Kenniscentrum Zorginnovatie.

Projectfeiten

Looptijd

2021 -  2024

Financiering

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWA) onder nummer NWA.1238.18.001  

Lectoraat

Lectoraat Audit en registratie

Medewerkers betrokken bij dit project