eHealth toepassing en het monitoren van biomarkers in de pijnrevalidatie

Publicatiedatum: 04 januari 2021

Het ontwikkelen en evalueren van een prototype van een Ehealth toepassing om pijn en de invloed van leefstijlfactoren hierop te kunnen monitoren, inclusief het evalueren van de toegevoegde waarde van het monitoren van objectieve diagnostische biomarkers voor pijn.

Over het project

Introductie

Chronische pijn is een veelvoorkomend probleem. Hulpverleners hebben behoefte aan handvatten om de hulp aan mensen met chronische pjjn te verbeteren. Huidige behandelingen sorteren beperkt effect en de waardering van mensen over de ontvangen zorg is matig. Het faciliteren van betrokkenheid en eigen regie zijn voorwaardelijk voor effectieve hulp. EHealth toepassingen inclusief het monitoren van objectieve diagnostische biomarkers voor pijn kunnen hierbij behulpzaam zijn.

Projectbeschrijving

Om pijn en de invloed van leefstijlfactoren hierop te kunnen monitoren is allereerst een eerste versie van de ‘Rotterdam pijn-app’ ontwikkeld waarin mensen dagelijks kunnen bijhouden hoe hun pijn/vermoeidheid zich op een dagelijks niveau ontwikkelt en welke invloed leefstijlfactoren hebben op deze pijn/vermoeidheid. Vervolgens is deze app doorontwikkeld tot functioneel prototype, waarbij o.a. de resultaten van de stappenteller en hartslagmeter met elkaar zijn gecombineerd in één overzicht zodat alle gegevens van één patiënt integraal inzichtelijk kunnen worden gemaakt. Vervolgens is dit prototype van de app geëvalueerd op bruikbaarheid en aansluiting op behoeften van patiënt en zorgverlener.

Daarnaast zijn diverse diagnostische biomarkers voor pijn geëvalueerd, waarna bepalingen van biomarkers in speeksel, waaronder alpha-amylase en cortisol, zijn opgezet en gevalideerd zowel op het Erasmus MC, afdeling Klinische Chemie als op het laboratorium van de opleiding Biologie en Medisch Laboratorium Onderzoek van Hogeschool Rotterdam. Ook is een pilotstudie naar verschil in alpha-amylase- en cortisol gehaltes tussen gezonde personen en patiënten met chronische pijn uitgevoerd. Hierbij is een tendens gevonden naar verhoogd alpha-amylase bij chronische pijnpatiënten t.o.v. gezonde personen. T.b.v. analyse van de bruikbaarheid van potentiële biomarkers bij monitoring en fenotypering van chronische pijn zou in vervolgonderzoek bij verschillende populaties chronische pijnpatiënten een set van potentiële biomarkers, waaronder alpha-amylase, nader kunnen worden geëvalueerd.

Verbinding met het onderwijs

De KIEM-subsidie heeft de betrokkenheid van studenten bij het ontwikkelen van Ehealth-tools en biomarkers gefaciliteerd door middel van multidisciplinaire derdejaars studentprojecten van de opleidingen Technische Informatica, Mens & Techniek, Fysiotherapie en Biologie Medisch Laboratoriumondezoek (BML) op de HR en een BML afstudeerder bij consortiumpartner Erasmus MC.

(Beoogde) resultaten

Een prototype van de ‘Rotterdam Pijn app’ is ontwikkeld en geëvalueerd m.b.t. bruikbaarheid en aansluiting op behoeften van patiënten en hulpverleners. Daarmee is de doelstelling van het project behaald om bestaande werkwijzen binnen de pijnrevalidatie te verbeteren door deze te laten ondersteunen door EHealth-tools. Daarnaast heeft de KIEM-subsidie wetenschappelijk bijgedragen aan het vergroten van enerzijds de kennis rondom de implementatie van Ehealth-tools in de pijnzorg, en anderzijds de kennis van biomarkers van pijn en/of stress.

Samenwerking

Ten behoeve van het ontwikkelen en evalueren van het prototype van de ’Rotterdam Pijn app’ is samengewerkt met My Vitality Network BV, Cure+ en Lengg Arbo, Revalidatie & Re-integratie. T.b.v. het evalueren van biomarkers voor pijn is samengewerkt met de afdeling Klinische Chemie (Erasmus MC) en met Lengg Arbo, Revalidatie & Re-integratie.Binnen de HR zijn de opleidingen Technische Informatica, Mens&Techniek, Fysiotherapie en Biologie & Medisch Laboratoriumondezoek (BML) betrokken bij dit project.

Projectfeiten

Looptijd

Januari 2021 t/m december 2023

Financiering

KIEM subsidie van NWO, regieorgaan SIA.

Lectoraat

Complexe Pijn

Innovatie Laboratorium en Point of Care Technologie

Medewerkers betrokken bij dit project