Openbare les Carlos van Kan

Op dinsdag 20 april 2021 vond de openbare les van Carlos van Kan, lector Pedagogiek, plaats. Tijdens deze online bijeenkomst presenteerde hij zijn onderzoeksprogramma voor de komende jaren. Zijn openbare les stond in het teken van het belang van pedagogische professionaliteit.

Voorrang voor pedagogische professionaliteit

Een leerling vraagt de leraar om hulp bij een opdracht. De leraar twijfelt: wat zal ik doen? Aan de ene kant denkt de leraar dat het goed zou zijn om deze leerling even aan de hand mee te nemen en alles nog eens stap voor stap uit te leggen. Aan de andere kant zou het ook wel eens goed kunnen zijn voor deze leerling om op zichzelf teruggeworpen te worden en het zelf op te lossen. De leraar denkt er heel kort over na en neemt een beslissing: deze keer doe ik dít.

De dagelijkse onderwijspraktijk van leraren zit vol met afwegingen waarin er geen eenduidig goed of fout is. Afhankelijk van de leerling en de context zouden beide kanten van de afweging in het voorbeeld verdedigbaar kunnen zijn. Leraren nemen voortdurend beslissingen waarbij ze zich moeten baseren op hun kunde en praktische wijsheid. Het gaat dan niet zozeer om het wel of niet toepassen van regels, maar veeleer om de vraag: 'Wat vind ik op dit moment voor deze leerlingen in deze situatie het meest in hun belang, en waarom vind ik dat?'

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, hebben leraren pedagogische professionaliteit nodig. In deze openbare les wordt het belang van pedagogische professionaliteit belicht aan de hand van de waarde van de school, de waarden van de leraar en het waarderen van de leerling. Het lectoraat ‘Pedagogiek’ wil samen met de lerarenopleidingen (weer) werk maken van onderwijspedagogiek.

''Pedagogiek moet een belangrijkere plek krijgen in het onderwijs''

Carlos van Kan over zijn rol als lector Pedagogiek

Lees het interview

Zoek collega's op om online onderwijs verder te verbeteren

Interview met lectoren Fleur Prinsen (Digitale Didactiek) en Carlos van Kan (Pedagogiek)

Lees het interview

Docenten moeten leren hun pedagogische keuzes te onderbouwen

Pedagogische professionaliteit bestaat uit drie componenten: pedagogisch bewustzijn, pedagogisch legitimeren en pedagogisch handelen. "Het idee is dat we toekomstige leraren op die drie punten moeten versterken."