De waarde(n) van onderwijs: het primaat binnen de pedagogische professionaliteit van leraren

Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

C.A. Kan,van | Boek | Publicatiedatum: 20 april 2021

openbare les

De pedagogische professionaliteit van leraren richt zich als eerste op de waarde(n) van het onderwijs. In deze openbare les wordt de stellingname uitgewerkt aan de hand van de volgende redenering: (1) De waarde van de school is erin gelegen dat ze leerlingen begeleidt bij de vorming van volwassenheid. (2) Hiertoe hebben leraren idealen nodig die een inspirerend beeld geven van wat ‘het goede‘ volwassen leven inhoudt. (3) De voorwaarde voor een leraar om bij te kunnen dragen aan de vorming van volwassenheid bij leerlingen is hen te waarderen als denkende en handelende subjecten. (4) Het kunnen benaderen van het onderwijs, het leraarschap en de leerling vanuit deze pedagogische gerichtheid vraagt om pedagogische professionaliteit in termen van (a) pedagogisch bewust zijn (het kunnen zien van het belang van een leerling in een specifieke context), (b) pedagogisch legitimeren (het kunnen verwoorden en bespreken van de pedagogische idealen die ten grondslag liggen aan het onderwijzend handelen) en (c) pedagogisch handelen (het vorm kunnen geven aan pedagogische idealen bij het maken van onderwijs).

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie