Menu
    English

    Wat weten we over taal-en-vakintegratie in het hoger onderwijs?

    een scoping review

    Het lectoraat Taalbewust hoger onderwijs voerde een scoping review uit, om een breed beeld te kunnen schetsen van beschikbaar onderzoek naar de opbrengsten van onderzoek naar taal-en-vakintegratie. De focus ligt daarbij op de context van het hoger onderwijs. Er zijn nu een beknopte en een uitgebreide samenvatting beschikbaar.

    De centrale rol van taal bij het leren en bij de professionele ontwikkeling van studenten vraagt om aandacht voor taal als integraal onderdeel van het curriculum (zie kennisbasis Taalbewust hoger onderwijs). Opbrengsten van empirisch onderwijsonderzoek naar vormen en opbrengsten van taal-en-vakintegratie bereiken echter lang niet altijd de onderwijspraktijk.   

    Om onderwijsinitiatieven op dit terrein binnen onze hogeschool op gefundeerde wijze te kunnen ondersteunen en voeden, is het belangrijk om zicht te hebben op wat er uit empirisch onderzoek bekend is. Het lectoraat Taalbewust hoger onderwijs voerde daarom deze scoping review uit. Met de resultaten willen we bijdragen aan de bewustwording en professionalisering van docenten en andere onderwijsprofessionals op het gebied van taal-en-vakintegratie. De bevindingen delen we daarom graag met onderwijsadviseurs en met docenten en opleidingsteams die hun onderwijs(programma's) taalbewust vorm willen geven.  

    Over het project

    Projectfeiten



    2022 - 2024


    Kenniscentrum
    Talentontwikkeling en 
    WERKplaats Taal



    Lectoraat Taalbewust
    hoger onderwijs

    “Taal- en vakkennis gaan hand in hand. Het is daarom belangrijk dat binnen het beroepsonderwijs bewust aandacht besteed wordt aan de ‘talige’ aspecten ervan. Met deze literatuurstudie halen we boven wat daar al over bekend is.”

    Hoofduitvoerders van dit project

    Verder werkten mee:  

    • Mirjam de Bruijne (Master Taalbewust Leren en Kenniscentrum Talentontwikkeling), Mariëlle Laan (Pabo), Judith van den Boogert (Pabo): screenen van de abstracts en het coderen van de Engelstalige artikelen.  
    • Kim van Haperen (Taal en Toelating) en Kirsten van den Heuij (Logopedie): screening en codering van de Engelstalige artikelen, plus de Nederlandse/Vlaamse search.
    • Janneke Staaks (informatiespecialist Universiteit van Amsterdam): ondersteuning bij het opstellen van de search string.  

    Inloggen