Menu
    English

    Lezen in alle vakken, een doorlopende lijn

    Leesvaardigheid is niet alleen nodig in de taalvakken, maar in alle vakgebieden. Het huidige onderzoek bekijkt op welke manier er momenteel vormgegeven wordt aan geïntegreerd leesonderwijs, welke vakdidactische kennis taal- en vakdocenten hier over hebben en welke professionaliseringsbehoeften zij hebben.

    Zowel in het primair als in het voortgezet onderwijs laten peilingen van leesvaardigheid een dalende trend zien. Dit is zorgwekkend aangezien leesvaardigheid een belangrijke factor is in schoolsucces en in het participeren in onze geletterde samenleving (Bogaert et al., 2008). Het gemiddeld percentage laaggeletterden is in Zeeland 13%, iets hoger dan het landelijke gemiddelde percentage van 12%. Het is dus ook in Zeeland zaak te werken aan het versterken van leesvaardigheid.

    (Zaak)vakonderwijs, dat gericht is op kennisopbouw, biedt een functionele context voor leesactiviteiten en kan derhalve goed gecombineerd worden met leesonderwijs. Leesvaardigheid is bovendien essentieel om te kunnen leren in de verschillende vakken. Geïntegreerde aanpakken waar taal aan vakken gekoppeld wordt, zijn effectief gebleken voor zowel taalvaardigheid als voor vakinhoudelijke kennis (Gresnigt et al., 2014; Hwang et al., 2022; Inspectie van het Onderwijs, 2022; Kim et al., 2021).

    Een dergelijke vakintegratie is momenteel nog zeker geen realiteit. Met name in het vo, mbo en hbo is nog te weinig sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid als het gaat om werken aan taalvaardigheid (en daarmee dus ook leesvaardigheid) (Onderwijsraad, 2021). In alle onderwijskolommen ontstaat een groeiend besef van het belang van aandacht voor leesvaardigheid in alle leergebieden.

    Tegelijkertijd is het van belang dat de ontwikkeling van leesvaardigheid plaatsvindt in een doorgaande lijn over onderwijskolommen heen. In hoeverre daar momenteel al sprake van is, is echter de vraag. Bovendien vraagt dit ook om professionalisering van vakdocenten aangezien zij niet worden opgeleid tot taaldocent. Daarnaast wordt geconstateerd dat leraren behoefte hebben aan een vertaalslag van adviezen uit wetenschappelijk onderzoek naar de praktijk van het klaslokaal.

    Over het project

    Projectfeiten



    Looptijd

    maart 2025 - maart 2029


    Financiering

    NRO


    Lectoraat

    Motiverende leeromgevingen

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Inloggen