Menu
    English

    Is de pedagogiek uit de pedagogiek verdwenen?

    Heeft de geesteswetenschappelijke benadering van pedagogiek nog een plek of is deze naar de marges verdwenen?

    Publicatiedatum: 15 februari 2023

    Vaak wordt in pedagogische handboeken aangegeven dat de pedagogiek een meervoudig karakter heeft. Zo worden bijvoorbeeld de empirisch-analytische pedagogiek, de kritische pedagogiek en de geesteswetenschappelijke pedagogiek van elkaar onderscheiden. De laatste decennia wordt er door pedagogen steeds vaker op gewezen dat de geesteswetenschappelijke benadering van de pedagogiek is verdwenen. Er wordt geclaimd dat geesteswetenschappelijke benadering – die tot de jaren zestig van de twintigste eeuw in Nederland dominant was op hogescholen en universiteiten – plaats heeft gemaakt voor de empirisch-analytische pedagogiek en de daarmee vergelijkbare onderwijskundige benaderingen zoals Evidence Based Education. Een onderzoek naar de literatuur die gebruikt wordt bij de pedagogische vakken op de lerarenopleidingen wil deze claim graag empirisch onderzoeken.

    Over het project

    Projectfeiten



    Looptijd

    september 2022 - september 2024


    Financiering

    Instituut voor Lerarenopleidingen


    Lectoraat

    Pedagogische professionaliteit van leraren


    Onderzoekslijn

    Optimalisering leerprocessen

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Inloggen