Menu
    English

    KEUZE-methodiek zelfregulerend leren.

    Kennisbasis En Uitvoeringsprincipes-Zelfanalyse-Experiment

    Studenten optimaal ondersteunen bij zelfregulerend leren, denk aan plannen, aandacht vasthouden in hun dagelijks onderwijs is niet zo gemakkelijk. De expertisekring zelfregulerend leren ondersteunt opleidingsteams hierin met een kennisbasis en uitvoeringsprincipes zelfregulerend leren als richtinggevend werk en denkkader voor een zelfanalyse, gevolgd door een experimentontwerp.

    Studenten optimaal ondersteunen bij zelfregulerend leren, denk aan plannen, aandacht vasthouden in hun dagelijks onderwijs is niet zo gemakkelijk.

    De expertisekring zelfregulerend leren ondersteunt opleidingsteams hierin met een kennisbasis en uitvoeringsprincipes zelfregulerend leren als richtinggevend werk en denkkader voor een zelfanalyse, gevolgd door een experimentontwerp. Centraal staan basisvragen zoals:

    • Wat hebben studenten nodig voor hun toekomstige beroep?
    • Wat betekent dit voor ons dagelijks onderwijs, voor teamprofessionalisering?

    In dit project leren de expertisekring en opleidingsteams samen werken met de Kennisbasis En Uitvoeringsprincipes, Zelfanalyse, Experiment: KEUZE-methodiek zelfregulerend leren. Verwachte opbrengsten:

    1. Een hand-out KEUZE-methodiek zelfregulerend.
    2. Een bijpassend professionaliserings- en ondersteuningsaanbod.

    Over het project

    Aanleiding

    Zelfregulerend leren verwijst naar zelfregulerende vaardigheden zoals plannen, aandacht vasthouden, die studenten toepassen voor succesvol doelgericht leren. Studenten op maat helpen zelfregulerend te leren studeren in de dagelijkse onderwijspraktijk is niet zo gemakkelijk. Dit weten we vanuit de wetenschap en vanuit de dagelijkse onderwijspraktijk en is niet anders aan Hogeschool Rotterdam.

    Om studenten adequaat op te leiden in het hoger beroepsonderwijs, is een doordachte visie op onderwijskwaliteit en studentsucces nodig die richting geeft aan gedrag van onderwijsprofessionals. Om grip te krijgen op de kennis en vaardigheden die nodig zijn om studenten te leren ondersteunen in zelfregulerend leren voor studentsucces, is aan Hogeschool Rotterdam een kennisbasis en uitvoeringsprincipes zelfregulerend leren ontwikkeld, die beschikbaar komt per september 2026: richtinggevende uitgangspunten, basiscriteria of toetsstenen, gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwde rationale.

    De Kennisbasis En Uitvoeringsprincipes zelfregulerend leren bieden een richtinggevend werk en denkkader voor een Zelfanalyse, op te volgen door een Experiment: KEUZE-methodiek zelfregulerend leren. Centraal in deze zelfanalyse staan basisvragen zoals: 

    • Wat zijn zelfregulerende vaardigheden, hoe dragen die bij aan studentsucces?
    • Welke evidence-informed interventies zelfregulerend leren kun je (als team) inbedden in het dagelijks onderwijs, hoe?

    Projectbeschrijving

    De kennisbasis en uitvoeringsprincipes zijn samengesteld door de expertisekring zelfregulerend leren, een vereniging van experts zelfregulerend leren aan Hogeschool Rotterdam, zoals docenten, adviseurs, onderzoekers, managers, die een duurzame lerende opleidingscultuur zelfregulerend leren nastreeft: Een waarin alle studenten optimaal in staat worden gesteld zelfregulerend te leren studeren voor studentsucces. Denk aan diplomabehaling, plezier in leren, studentenwelzijn.

    De kennisbasis en uitvoeringsprincipes zelfregulerend leren betreffen een verbijzondering van de HR-brede kennisbasis en 10 generieke uitvoeringsprincipes onderwijskwaliteit en wel naar het thema onderwijskwaliteit: zelfregulerend leren. Vanuit dit kennisdomein zijn in een aantal iteraties een gezamenlijke kennisbasis zelfregulerend leren en uitvoeringsprincipes aan HR opgeleverd.

    De kennisbasis en uitvoeringsprincipes bieden de expertisekring en opleidingsteams een richtinggevend denk- en werkkader voor een zelfanalyse zelfregulerend leren, gevolgd door het ontwerpen en uitvoeren van kort-cyclische experimenten zelfregulerend leren in de eigen onderwijspraktijk.

    In dit project leren de expertisekring en opleidingsteams samen werken met de Kennisbasis En Uitvoeringsprincipes, Zelfanalyse, Experiment: KEUZE-methodiek zelfregulerend leren.

    (Beoogde) resultaten

    Dit project start op in de periode september 2025 tot februari 2026. Namelijk, van september tot december 2025 loopt een pilot zelfanalyse onderwijskwaliteit, met de kennisbasis en 10 generieke uitvoeringsprincipes onderwijskwaliteit. In die pilot leren de expertisekringen Onderwijskwaliteit & Leiderschap en Integrale curriculumontwikkeling samenwerken met opleidingsteams aan een generieke zelfanalyse onderwijskwaliteit als uitgangspunt voor een experiment onderwijskwaliteit in de eigen onderwijspraktijk.

    Een van de domeinen onderwijskwaliteit die onderdeel uitmaakt van de generieke zelfanalyse onderwijskwaliteit betreft zelfregulerend leren. In de verwachting ligt dan ook dat een of meer opleidingsteams die meedoen aan de pilot Zelfanalyse onderwijskwaliteit vanuit hun zelfanalyse uitkomen op het domein Zelfregulerend leren.

    Die opleidingsteams gaan hierop een zelfanalyse zelfregulerend leren uitvoeren (dit project). De pilotdata zelfanalyse onderwijskwaliteit, waaronder ook een deel data de zelfanalyse zelfregulerend leren zal betreffen, geven input voor het vervolg van dit project. Te denken valt aan kennis en expertise over hoe de KEUZE-methodiek zelfregulerend leren passend ingezet kan worden na de zelfanalyse onderwijskwaliteit. Te denken valt aan voor of tijdens de leergang zelfregulerend leren voor opleidingsteams.

    Verwachte opbrengsten voor dit project zijn:

    1. Een hand-out KEUZE-methodiek zelfregulerend leren.
    2. Een bijpassend professionaliserings- en ondersteuningsaanbod.

    Samenwerking

    Dit project wordt uitgevoerd samen met alle expertisekringen van de Expertisegroep Onderwijskwaliteit.

    Projectfeiten



    Looptijd

    vanaf september 2025


    Financiering

     Hogeschool Rotterdam 


    Expertisekring

    Zelfregulerend leren

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Verder werken mee: 

    Hannah de Boer, Henri Herwaarden, Saskia Lavooij, Freek van Puffelen, Esther Rijnsburger, Ellis Wertenbroek, Özlem Yurtkap, Jean-Marie Schmidt

    Inloggen