Het onderwijs profiteert van een betrokkenheid bij de gebiedsontwikkeling van M4H, als onderzoeksobject en praktijkcontext voor transformatief en collectief leren. M4H heeft fungeert vaak als praktijkcasus.
Vanuit de satellietlocatie werken onder andere vijf samenwerkende minoren aan opgaven in het gebied. Ruim tweehonderd vierdejaars studenten van verschillende hogescholen die bewust kiezen zich een half jaar lang verder te ontwikkelen in bijvoorbeeld infrastructuur, renovatie, constructie of stedenbouw.
Daarnaast vormt het Merwe-Vierhavengebied het onderzoeksgebied voor onder andere het CILOlab en de Master River Delta Development
In veel afstudeeronderzoeken staat M4H centraal. Met name zijn veel studenten Ruimtelijke ontwikkeling afgestuurd op de ontwikkelingen in het gebied. Noemenswaardige scripties zijn:
Kees Stam (2013) Rotterdam Innovation District: de optimale relatie tussen RDM en M4H
Pim Heikoop (2014) Wonen en werken op de Merwepieren: stedelijk woonklimaat in het Makers District
Hugo Koetsier (2015) Buitenruimte en innovatie: Makers District Rotterdam
Simon van den Heuvel (2016) De innovatieve maakindustrie in het Rotterdam Makers District