Menu English

Brede welvaartcreatie door familiebedrijven – van adhoc naar planmatig

Verbeteren dynamisch innovatievermogen van het mkb

Over het project

Projectbeschrijving

De maatschappelijke aandacht voor welvaartcreatie die verder reikt dan financiële welvaart en de oproep aan bedrijven om hieraan bij te dragen, groeit. MKB-familiebedrijven vinden het vaak vanzelfsprekend om een maatschappelijke bijdrage te leveren, maar geven ook aan dat dergelijke brede welvaartactiviteiten niet zijn ingebed in de bedrijfsstrategie. Hierdoor worden kansen gemist. Het doel van het project is om interventies (werkwijzen) te ontwikkelen en te toetsen om brede welvaartcreatie bij MKB-familiebedrijven inzichtelijk te maken en de maatschappelijke impact ervan te vergroten door ‘ad hoc’ uitgevoerde activiteiten planmatiger aan te pakken. De centrale onderzoeksvraag is: Hoe kunnen MKB-familiebedrijven brede welvaartactiviteiten koppelen aan hun bedrijfsstrategie en de maatschappelijke impact van deze activiteiten vergroten? We starten het project met acht MKB-familiebedrijven, met wie interventies worden ontwikkeld, waarna andere familiebedrijven aansluiten en in twee rondes de interventies worden doorontwikkeld. De belangrijkste onderzoeksmethode in het project is de meervoudige case study methode.

Projectaanpak

Het onderzoek wordt uitgevoerd samen met 8 familiebedrijven

Verbinding onderwijs

Fieldlab betekeniseconomie en afstudeerders

(Beoogde) resultaten

Maatschappelijke impact van MKB-familiebedrijven vergroten door:

  • Kennis over hoe MKB-familiebedrijven zich (kunnen) ontwikkelen in brede welvaartcreatie;
  • De (h)erkenning van MKB-familiebedrijven in brede welvaartcreatie;
  • Bewustwording van kansen die brede welvaarcreatie MKB-familiebedrijven kan bieden.
  • Een werkboek met een scan voor MKB-familiebedrijven, inclusief interventies
  • Enkele publicaties, onderwijscases en seminars

Samenwerkingen

Projectfeiten

  Looptijd: septemebr 2022 - augustus 2024

 Financiering: Regieorgaan SIA

 Lectoraat: Betekeniseconomie en Next Strategy

 Thema: Digital Economy

Medewerkers

betrokken bij dit project