SPRING Living Lab succesvol in verwerven projectsubsidies!

Gericht op behoud van verpleegkundestudenten en startende verpleegkundigen

03 juli 2023

Het tekort aan verpleegkundigen is zichtbaarder dan ooit. De uitstroom van studenten en pas afgestudeerden is een groot probleem, dit hangt mede samen met fysieke en mentale gezondheidsproblemen als gevolg van het veeleisende beroep. In het SPRING Living Lab, dat onderdeel uitmaakt van het lectoraat Arbeid en Gezondheid, werkt Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam samen met vele kennis- en praktijkpartners aan projecten die gericht zijn op het behoud van verpleegkundestudenten en startende verpleegkundigen. Dit om het tekort aan verpleegkundigen terug te dringen.

Recent zijn twee grote projectsubsidies toegekend, die tot grote versnelling kunnen leiden van de tools en interventies die wij in het SPRING Living Lab willen ontwikkelen.

Ten eerste is een Comenius leadership beurs toegekend aan senior onderzoeker Pepijn Roelofs. In een samenwerking van Kenniscentrum Zorginnovatie en Instituut voor Gezondheidszorg van Hogeschool Rotterdam, met Codarts  University of the Arts Rotterdam, NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden, Hanzehogeschool Groningen, UMC Groningen en Gilde Opleidingen ontwikkelen en implementeren we een programma voor de verpleegkunde-opleidingen. Het programma is gericht op het versterken van vitaliteit en preventie van gezondheidsproblemen. Het programma moet ook aanpasbaar en implementeerbaar zijn in andere verpleegkundeopleidingen, bijvoorbeeld binnen Vitale Delta.

Ook onderzoeken we het perspectief van doorontwikkeling en implementatie in het MBO. Dankzij de Comeniusbeurs kunnen onderwijsprofessionals hun ideeën voor innovatie in het hoger onderwijs in de praktijk brengen. Zonder beurs hadden we dit voor elkaar moeten krijgen met kleine projectjes in het onderwijs. Met deze subsidie, kunnen we de komende 3,5 jaar met volle kracht vooruit om te werken aan een veilige en gezonde leeromgeving voor studenten die Verpleegkunde studeren.

Ten tweede is een RAAK-Publiek subsidie toegekend voor het project Vitale Start, dat gericht is op het ontwikkelen van een modulair opgebouwd Transitie-van-Opleiding-naar-Praktijk (TOP-) programma op basis van wetenschappelijke kennis én goede voorbeelden uit de praktijk. Senior onderzoeker Ellen Bakker gaat in dit project door middel van ontwerp- en actieonderzoek vijf werkpakketten aansturen waarin we samenwerken met opleidingen, zorginstellingen, studenten en startende verpleegkundigen. We bouwen daarin aan interventies die een zorginstelling kan aanbieden aan startende verpleegkundigen, en te stimuleren dat zij vitaal aan boord blijven door hen een betere voorbereiding en ondersteuning te bieden voor de mentale en fysieke werktaken.

Ook kijken we naar welke ondersteuning door zorginstellingen al in de stageperiodes zinvol kan zijn. Het doel is dat zorgorganisaties een TOP-programma kunnen samenstellen uit de modules die in dit project worden ontwikkeld, en om optimale aansluiting te vinden op de behoeften van startende verpleegkundigen en stagiairs in hun instelling.

Consortiumpartners zijn Hogeschool Leiden, de drie opleidingen hbo-Verpleegkunde van Vitale Delta, mbo-Verpleegkunde van Albeda College, twee zorgwerkgeversorganisaties (DeRotterdamseZorg en ZWconnect) en twee grote zorgorganisaties (Alrijne Zorggroep en Erasmus MC) waar veel stagiairs en pas afgestudeerden hun loopbaan beginnen.