Samen aan de slag voor Kansrijke Entree

05 juli 2023

De overgang van school naar werk vormt voor Entree-studenten een grote uitdaging. Passende begeleiding en samenwerking is van belang om het ontwikkelproces van Entree-studenten in goede banen te leiden. Door een gezamenlijke onderzoek (Hogeschool Rotterdam, Albeda Startcollege & Zadkine Startcollege) is er een handreiking ontwikkeld over passende begeleiding van Entree-studenten en de daarvoor benodigde samenwerking tussen begeleiders onderling.

Op 29 juni vond de afsluitende bijeenkomst van het onderzoek naar begeleiding van Entree-studenten plaats. Tijdens de bijeenkomst presenteerden we de opbrengsten: inzichten in passende begeleiding en een handreiking voor de praktijk om hiermee aan de slag te kunnen gaan. Vervolgens gingen mbo-docenten, praktijkopleiders, onderzoekers en studenten in gesprek over passende begeleiding

De bijeenkomst startte met een plenair gesprek met verschillende perspectieven. Lorenzo de Waal (Entree-student bij Albeda), Esther de Paus (stagemakelaar bij Albeda Startcollege ), Marco Kranenburg, (directeur bij leerwerkbedrijf Link2Work) en Diana van Dijk (projectleider Kansrijke Entree, Hogeschool Rotterdam) deelden hun ervaringen en verhalen.

Passende begeleiding is van essentieel belang in een wereld waarin contact onmisbaar is . Lorenzo, die een Entree-opleiding volgt bij Albeda, benadrukt het belang van wekelijks contact om ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn blijft. Deze behoefte aan structuur en duidelijkheid strekt zich niet alleen uit tot de schoolomgeving, maar heeft ook invloed op persoonlijke situaties. Het is echter geen vanzelfsprekendheid en vereist inzet in de vorm van regelmaat en contact. Daarnaast benadrukt hij het belang van duidelijkheid, zonder franje, en de mogelijkheid om goede doorverwijzingen te krijgen voor eventuele vragen.

De driehoek tussen school-student-stage

Het gesprek verschuift naar de relatie tussen school en het bedrijfsleven, met de focus op stages en werkplekken. Lorenzo verwacht vooral duidelijkheid en een goede afstemming tussen school en werkgevers. Hij benadrukt dat de stage- of werkplek een dynamische omgeving is waarin studenten veel kunnen leren, maar dat werknemers mogelijk andere verwachtingen hebben. Het is van cruciaal belang dat alle betrokken partijen in de driehoek van school, student en stage hun verwachtingen uitspreken, met name voor studenten op het Entree-niveau.

‘’ Door naar de behoeften van de studenten te luisteren, kunnen veel successen worden behaald.’’

Esther de Paus, stagemakelaar bij Zadkine Startcollege, streeft ernaar studenten de kans te geven zich te ontwikkelen. Ze geeft aan dat er geen blauwdruk is om een Entree-student te begeleiden en dat maatwerk van cruciaal belang is.

Marco Kranenburg, directeur bij leerwerkbedrijf Link2Work, gelooft in het belang van samenwerking en actie, waarbij kwetsbaarheid als kracht wordt gezien.

‘’Begeleiders kunnen een enorme impact hebben op het leven van jongeren, moedig elkaar daarom aan om alert te blijven en blijf elkaar aanspreken’’.

Na het plenaire gedeelte gingen de deelnemers in vier verschillende workshops aan de slag met de producten en instrumenten. Tot slot is de eerste handreiking door Lorenzo de Waal aan Jethro Bos (directeur Zadkine Startcollege) uitgereikt.

Als boodschap aan het publiek benadrukten Lorenzo en Jethro dat iedere student talent heeft en dat dit talent benut moet worden. Door studenten serieus te nemen, gelijkwaardig te behandelen en samen te werken met professionals uit het werkveld, kan het talent van alle studenten in de stad ten volle worden benut. Met een gezamenlijke inzet van scholen, werkgevers en begeleiders is het doel om studenten succesvol te laten zijn in hun leer- en werktrajecten.