Hackathon Circulariteit op RDM met Batavus

05 juni 2023

Eerstejaars studenten Technische Bedrijfskunde zijn weer een enorme ervaring rijker. Zij werden namelijk drie dagen ondergedompeld in één van de maatschappelijke thema’s waar Hogeschool Rotterdam zich mee bezighoudt, namelijk circulariteit. Op RDM Campus werd hiervoor een hackathon georganiseerd met Batavus van de Accell Group. Het doel van de hackathon was om studenten verdiepende kennis mee te geven over het onderwerp en een concrete aanpak aan te leren om hier vorm aan te geven.

Wat is circulair?
Tijdens de aftrap van de hackathon kwam de vraag: “Wat is circulair?” Het is een tijdje stil in de zaal en dan roept een enthousiaste student “Recyclen!”.  Niet alleen deze student, maar ook veel bedrijven denken bij circulair aan recyclen. Bij bedrijven ligt vaak nog de nadruk op recyclen en nog niet op hergebruik of preventie. Dit is één van de redenen dat het onderwerp circulariteit gelijk in het eerste studiejaar meegenomen wordt in het curriculum van de opleiding Technische Bedrijfskunde.

In de introductie van Ton van Kollenburg, lector Digital Drivers for Circular Economy bij Kenniscentrum Businesse Innovation van Hogeschool Rotterdam, wordt het begrip circulariteit – en de maatschappelijke urgentie hiervan – verder uitgelegd. In zijn presentatie komt duidelijk naar voren dat de grondstoffen opraken en dat we minder of liever geen nieuwe materialen moeten gebruiken. Het is belangrijk dat ondernemers starten met het gebruiken van nieuwe waardenmodellen, zodat er een circulaire economie ontstaat.

Introductie Accell Group
Daarna kregen de studenten een introductie van de Accell Group, die actief is in het midden- en hoge segment van de fietsenmarkt en de markt voor fietsonderdelen en accessoires. Eén van de bekendste merken is Batavus en daar gaan de studenten mee aan de slag. De fietsen zijn ook meegenomen naar RDM, zodat de studenten gevoel krijgen bij het product. Tijdens de hackathon zie je veel studenten een proefritje maken met een elektrische fiets.

Aanpak
Om invulling te geven aan de circulariteitsopgave maken studenten gebruik van de CIRCO-methodiek. Deze bestaat grofweg uit drie stappen:

1) De waardeketen analyseren en waardeverliezen identificeren 2) Verkennen van circulaire businessmodellen en ontwerpstrategieën en deze verwerken in een oplossing voor het gekozen product
3)Uitwerken van een implementatieplan

Tot slot wordt er een pitch gegeven aan de jury. Deze stappen worden inhoudelijk begeleid door Bas Roelofs, trainer van CIRCO. De afsluiting van de hackathon vindt plaats door het idee van de groep te pitchen aan een jury. Iedereen in de winnende groep krijgt een Batavusfiets!

CIRCO-training
De docenten Technische Bedrijfskunde die de hackathon organiseerden, hebben afgelopen jaar
de CIRCO-training ‘Teacher Class’ gevolgd via de HR Academy. De Teacher Class biedt kennis over de algemene uitgangspunten van de circulaire economie en inzicht in circulaire businessmodellen en designstrategieën. Ook krijg je als deelnemende docent concrete tools en methodes aangereikt om naar een circulaire toekomst toe te werken. Leuk dat hieruit een driedaagse hackathon is ontstaan.

Eerstejaars student Veerle zei het volgende over de hackathon: “We vonden het tof om met een echt project bezig te zijn en dat in drie dagen alle informatie voorhanden is door bijvoorbeeld interviews te houden met een productmanager van Accell. Het interactieve vinden we erg leuk aan de opzet van de hackathon.”

Winnaars
De studenten sloten de hackathon af met een pitch aan de jury. Die bestaat uit opdrachtgever Accell Group, experts op het gebied van circulariteit en docenten Technische Bedrijfskunde.

Het idee van het winnende team was om de stadsfiets voor studenten te simplificeren en te standaardiseren naar een basic fiets. De voordelen hiervan zijn dat de fiets betaalbaarder wordt voor studenten en door de eenvoud ook makkelijker te onderhouden is door de gebruiker.

Daarnaast stelde de winnende groep voor om de fiets via een maandelijks abonnement beschikbaar te stellen, waarbij de fiets in bezit blijft van Batavus. Een voordeel hiervan is dat Batavus de fiets weer terugneemt als de gebruiker toe is aan een andere. De fabrikant kan de herbruikbare materialen weer voor een nieuwe fiets gebruiken. Het winnende team scoorde de meeste punten op de criteria doeltreffendheid, haalbaarheid en wow-effect.

Andere ideeën waren onder andere een modulaire bakfiets, zodat deze multifunctioneel ingezet kan worden, en statiegeld op fietsen.