Docent-onderzoeker van het Jaar: ‘Niets wat ik doe, zie ik als werk’

Dennis van der Waal

07 september 2023

Na onze Jaaropening moest Dennis van der Waal er eigenlijk gelijk vandoor, omdat er een wedstrijd van ‘zijn’ eerste elftal van v.v. Zwaluwen op het programma stond. Maar goed, als kersverse Docent-onderzoeker van het Jaar moest hij natuurlijk nog wel even goed op de foto gezet worden. Klik, klik en weg was hij.

Het is tekenend voor de drukke duizendpoot. Dennis is voor vier dagen per week verbonden aan Hogeschool Rotterdam. Eén dag in de week is hij werkzaam als docentonderzoeker bij Kenniscentrum Business Innovation bij het lectoraat Risicomanagement & Gedrag. De overige drie dagen werkt hij als hogeschooldocent bij de opleiding Finance & Control en de minor Risicomanagement & Gedrag. Daarnaast is hij zelfstandig ondernemer, waarbij hij workshops en trainingen verzorgt op het gebied van risicomanagement en gedragseconomie. Het schrijven van lesboeken is hem ook niet vreemd. En dus ook nog voetbaltrainer.

De Docent-onderzoeker van het Jaar houdt zich bezig met onderzoek naar risicomanagement binnen organisaties. Hierbij staat het omgaan met risico’s en dus het gedrag van mensen centraal. Binnen Kenniscentrum Business Innovation ligt hierbij op dit moment de nadruk op het mkb. Dennis is betrokken bij het onderzoeksproject Early STATUS. Het onderzoeksproject is gericht op mkb-bedrijven met 10 tot 50 medewerkers in dienst, bedrijven die voorbij de startfase gegroeid zijn. Als deze bedrijven failliet gaan, is het gemiddeld na 10 jaar. Ondernemers die te laat aan de bel trekken of om hulp vragen, hebben weinig mogelijkheden om drastische maatregelen te nemen en daarom juist is vroegtijdig signaleren van cruciaal belang. Het voorkomt dat een mkb-bedrijf afglijdt naar een faillissement. Hogeschool Rotterdam ontwikkelt, samen met diverse consortiumpartners binnen het onderzoeksproject ‘Early STATUS’, een systeem dat mkb-bedrijven helpt vroegtijdig hun strategische koers te wijzigen.

Met en voor studenten

“Veel van onze studenten komen uiteindelijk bij een mkb-bedrijf te werken, dus mijn onderzoek doe ik niet alleen met mijn studenten maar ook voor mijn studenten”, aldus de prijswinnaar. “We doen het met en voor het werkveld. Ik ben uiteraard blij met deze prijs, maar voor mijn gevoel heb ik gewoon mijn ‘werk’ gedaan. En het mooie is dat ik het niet eens als werk zie. Niets wat ik doe – ontwikkelen, doceren, trainen, coachen, met elkaar, voor elkaar – zie ik als werk. Ik doe het allemaal met veel plezier.”

De genomineerden voor de titel Docent-onderzoeker van het Jaar organiseerden met elkaar een etentje. Dennis: “We zeiden toen al tegen elkaar dat het eigenlijk bullshit is dat dit een wedstrijd met maar één winnaar is. Want we kunnen elkaar juist alleen maar versterken. We leiden bijvoorbeeld goede fysiotherapeuten op, maar soms weten ze niet hoe ze moeten ondernemen. Daarom is het belangrijk dat we veel meer buiten onze eigen domeinen gaan samenwerken.