Menu Zoeken English

Studenten dragen met afstudeeronderzoek bij aan communicatie met afasiepatiënten

Joyce en Manouk, pas afgestudeerd aan de opleiding Logopedie, aan het woord over hun afstudeeronderzoek
30 september 2020

Joyce en Manouk zijn pas-afgestudeerde jong professionals en hebben de opleiding Logopedie gevolgd bij Hogeschool Rotterdam. Voor hun afstudeeronderzoek hebben zij zorgprofessionals en afasiepatiënten gesproken over Training Con-tAct bij Rijndam Revalidatie. Het onderzoek van Joyce en Manouk is gerelateerd aan ‘Project Con-tAct' van Kenniscentrum Zorginnovatie. Het project richt zich op het verbeteren van communicatie tussen personen met afasie en de zorgprofessional. Dit is een mooi voorbeeld hoe praktijk, onderwijs en onderzoek met elkaar verbonden wordt.

Onderzoek en aanbevelingen
Joyce: ‘Ik heb door middel van interviews de ervaringen van de zorgprofessionals onderzocht. Ik was vooral benieuwd naar hun mening over de communicatietraining, of ze nog aanvullingen of tips hadden en hoe ze de geleerde vaardigheden in Rijndam Revalidatie hebben toegepast’

Een eerste aanbeveling ging over het doorontwikkelen van Training Con-tAct en over vervolgonderzoek. Een andere aanbeveling was dat de logopedisten een vervolgtraining zouden kunnen aanbieden over het communiceren met patiënten met ernstige afasie. De zorgprofessionals hadden daar namelijk nog erg moeite mee.

Manouk: ‘Ik heb onderzocht hoe afasiepatiënten de communicatie met de zorgprofessionals ervaren. Ik heb hiervoor interviews afgenomen bij afasiepatiënten. Ik heb de onderwerpen van Training Con-tAct gebruikt om de gegevens te analyseren. .’

De aanbeveling van Manouk was dat een zorgprofessional die zich onzeker voelt over het communiceren met patiënten met afasie, zou kunnen observeren hoe andere zorgprofessionals gesprekken voeren met deze patiëntengroep. Een andere aanbeveling was dat de logopedist behandelingen van collega’s van andere disciplines observeert en gericht feedback geeft over communicatie, volgens de principes van training Con-tAct.

De connectie tussen de patiënt en de zorgprofessional en de waardering en erkenning van afasie maakt de training waardevol

Ervaringen meenemen naar het werkveld
Manouk en Joyce: ‘Wat ons is bijgebleven, is dat de band tussen de zorgprofessional en de afasiepatiënt positief kan worden beïnvloed als de zorgprofessional de vaardigheden uit Training Con-tAct toepast tijdens gesprekken. Wanneer zorgprofessionals meer zelfvertrouwen hebben over hun eigen communicatieve vaardigheden, zullen ze meer openstaan voor het maken van een praatje of om een grapje te maken. Dat kan de band tussen de zorgprofessional en de afasiepatiënt gunstig beïnvloeden. ’

Met praktijkgericht onderzoek krijgt het werkveld echt concrete aanbevelingen waar ze iets mee kunnen

Training Con-tAct is waardevol omdat…
Manouk: ‘De invloed op de connectie tussen de patiënt en de zorgprofessional en de waardering en erkenning van afasie maakt de training waardevol. Daarnaast is de training ook waardevol omdat deze ondersteuning biedt aan de communicatie.‘

Joyce: ‘Ik heb de training zelf ook gevolgd. Er was iemand die vroeg wat het verschil was tussen afasie en dysartrie. Die had dus geen goed beeld bij wat precies een afasiepatiënt is. Ik denk dat het daarom ook heel erg belangrijk is dat de training juist zoveel aandacht geeft aan afasie en aan de specifieke communicatieproblemen bij afasie.’

Het is leuk om te weten dat je bijdraagt aan een groter onderzoek

Extra onderzoek naar Training Con-tAct
Joyce en Manouk zijn benieuwd of logopedisten dit soort trainingen een belangrijk onderdeel van hun takenpakket vinden. Hoe krijgen logopedisten informatie over de manier waarop zorgprofessionals en afasiepatiënten communiceren? Het is ook interessant om een video-opname te maken van een gesprek tussen een zorgprofessional en een afasiepatiënt en daarna, aan de hand van de video, de communicatie-ervaringen uit te vragen. Het is namelijk heel moeilijk om dit soort gesprekken te evalueren zónder opname. Daarnaast is een afstudeeronderzoek best wel klein, dus we zouden onze eigen onderzoeksvragen graag ook op grotere schaal nog onderzocht willen zien.

Afstudeeronderzoek doen via het kenniscentrum
Joyce: ‘Het is leuk om te weten dat je bijdraagt aan een groter onderzoek. Wanneer ik ging brainstormen met Philine of Alissa, merkte ik ook dat ze veel kennis hadden en ze wisten hoe ik bepaalde dingen kon aanpakken. Als je het onderzoeken nog heel moeilijk vindt, en je hebt een onderzoek dat aansluit bij het kenniscentrum, dan zou ik het wel aanraden om een afstudeeronderzoek uit te voeren bij het kenniscentrum.

Manouk: ‘Als ik aan het kenniscentrum denk, dan denk ik aan onderzoek doen. Er werken meerdere docent-onderzoekers van de opleiding Logopedie bij het kenniscentrum. Degenen waar ik weleens te maken kreeg tijdens de opleiding waren Philine, Karin en Kirsten. Ik heb zelf niet bewust gekozen om via het kenniscentrum een afstudeeronderzoek te doen. Ik heb zelf een opdracht aangedragen. Project Con-tAct was daar een groot onderdeel van. Philine is mede-ontwikkelaar van de training, zij werd daarom mijn begeleider. Juist omdat Philine inhoudelijk veel kennis had, heb ik het wel als fijn ervaren. Ik zou geen uitspraak kunnen doen over of ik het kan aanraden, omdat ik niet weet hoe het is om bijvoorbeeld vanuit een andere opdrachtgever een afstudeeronderzoek te doen.’


Kenniscentrum Zorginnovatie heeft vele projecten waar studenten met een afstudeeronderzoek aan kunnen  bijdragen of onderzoek voor kunnen doen.
Bekijk de projecten van het kenniscentrum.
Meer weten? Neem contact op.

 
Advies voor de vierdejaars studenten
Joyce: ‘In het begin heb je best veel inlevermomenten, ik merkte ook dat het belangrijk is om bij het eerste inlevermoment op tijd te zijn. Anders kom je op het eind in de knoop met je eindverslag. Dus als je al een stage hebt, zou ik gelijk mailen of er onderwerpen zijn die je nog kan onderzoeken. Zo heb je voor de startweek al een onderwerp. Zo kom je veel verder dan wanneer je pas in de startweek na begint te denken over een afstudeeronderwerp. Daarnaast vindt een stageplek het ook altijd leuk als je zelf met ideeën komt. Er zijn altijd dingen waar ze zelf niet aan gedacht hebben of onderzocht zouden willen zien.’

Manouk: ‘Mijn tip is vooral; kies iets wat je leuk vindt en waar je zelf wat meer over wilt weten. De data verzameling gaat dan ook een stuk makkelijker. Doe echt iets waar je zelf in geïnteresseerd bent. Ga niet gelijk in op hetgeen wat je stagebegeleider je aandraagt, maar kijk ook naar wat jij wilt weten.‘

Over het project Con-tAct

Het project biedt logopedisten een bruikbare en effectieve communicatietraining. De communicatietraining verbetert de communicatieve vaardigheden van zorgprofessionals en heeft positieve invloed op de communicatieve toegankelijkheid van de zorginstelling. Het doel van het project is bij te dragen aan de kwaliteit van de zorg aan mensen met afasie.

Lees meer over het project

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen