Hoe goed is de kwaliteit van zorg in hospices?

Interview met lector Marieke Groot in het programma De Monitor

15 november 2019

Er sterven steeds meer mensen in een hospice in Nederland. Hoe is het gesteld met de kwaliteit van de zorg in de laatste levensfase in hospices? Verpleegkundigen en vrijwilligers spelen een onmisbare rol in de zorg voor mensen die binnenkort hun laatste adem uitblazen. In vele hospices zijn de taken van vrijwilligers en verpleegkundigen duidelijk afgebakend, maar dat blijkt niet in elk hospice het geval. In hoeverre is het wenselijk dat vrijwilligers zorgtaken uitvoeren, zoals het verschonen van patiënten of het toedienen van paracetamol of morfine?

Meer onderzoek nodig
“Om zeker te weten of er dingen zijn die niet goed gaan, buiten de incidenten die helaas gebeuren, denk ik dat er beter gekeken moet worden naar hospices,” betoogt Marieke Groot, lector Person & Family Centred Care bij Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam. Ze pleit voor meer onderzoek.

In hospices waar mensen de laatste fase van hun leven doorbrengen, moet een striktere scheiding komen in de zorgtaken van verpleegkundigen en vrijwilligers. Zo zouden vrijwilligers geen medicijnen meer moeten uitdelen. Daarvoor pleit hoogleraar patiëntveiligheid Jan Klein van de TU Delft. “Sommige patiënten en hun families ondervinden er schade van,” aldus Klein.

Uit een verkennend onderzoek (2018) van Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht blijkt dat de kwaliteit van leven bij hospicegasten soms te wensen overlaat. Zij gaven hun welbevinden gemiddeld een 4,3 op een schaal van 0 tot 10. Ook bleken symptomen te worden onderschat, met name als ze moeilijk te observeren zijn, maar de patiënt ze wel ervaart. Om meer inzicht te krijgen, loopt er momenteel een groter onderzoek. Volgend jaar worden de eerste resultaten verwacht.

Bron: de monitor

Bekijk de aflevering