Twee jaar ontmoeten en verbinden in SchieDistrict

27 juni 2023

Twee jaar geleden was het zover: het Living Lab SchieDistrict ging van start in het ONS-gebouw op de van Heekstraat in Schiedam. Initiatiefnemer Koos Kerstholt (Kenniscentrum Business Innovation) en projectleider Anske Plante (Gemeente Schiedam) blikken samen terug en kijken vooruit tijdens de laatste maandelijkse innovatielunch voor de zomer.

Ontmoeten en verbinden

Op de van Heekstraat zijn op donderdag 15 juni de voorbereidingen voor de maandelijkse innovatielunch in volle gang. Anske Plante schrijft nog gauw de bedankkaartjes voor de deelnemers aan de lunch. "Er hebben zich toch meer mensen ingeschreven dan ik dacht. Dat is een goed teken, maar ik hoop dat we dan wel genoeg broodjes hebben." Bezoekersaantallen zijn niet leidend om het succes van de lunch en het Living Lab te bepalen. Eén van de deelnemers geeft aan dat het niet gaat om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van de ontmoeting. Toch zijn ook nu weer nieuwe gezichten te zien op de derde etage. Want op de 1e etage - de vaste plek van het Living Lab - kunnen we alle bezoekers van de lunch vaak niet meer kwijt. Anske: "De bezoekers zijn positief. Daarom gaan we na de zomer ook zeker door." Ruim twee jaar geleden ontstond het idee van een Living Lab, een innovatiewerkplaats voor nieuw talent en bedrijven die behoefte hebben aan contact en verbinding. "Met het Living Lab dragen we bij aan het versterken van de innovatiekracht van de bedrijven in de regio. Door de bedrijven met elkaar te verbinden en samen met andere deelnemers kennis én dromen te delen wordt de basis gelegd voor slimmer en innovatief samenwerken."

Maandelijks ontmoetmoment met inhoud

Als Koos en Anske de resultaten zien van de evaluatie van de innovatielunch, ingevuld door deelnemers, worden ze bevestigd dat hun initiatief waardevol is voor ondernemers en onderwijsinstellingen in SchieDistrict en daarbuiten. Twee dingen zijn van belang: nieuwe inzichten opdoen en het netwerk uitbreiden. Eén van de deelnemers noemt de maandelijkse innovatielunch een ontmoetmoment met inhoud. Jeroen Zaalberg van Metrohm-Applikon noemt de innovatielunch een leuk concept, waarbij ondernemers uit de regio elkaar beter leren kennen. En ook vanuit het onderwijs is er voldoende enthousiasme:

"Super goed dat dit gebeurt en dat er verbinding wordt gemaakt.”

Alexander Slaa Docent Techniek College Rotterdam
(online) community

In het ONS-gebouw zorgt de maandelijkse innovatielunch voor meer sociale cohesie. Bezoekers geven aan dat het waardevol is om te weten wie de medeondernemers zijn in het pand. "Sommige dingen kosten tijd", zegt Koos. "Het is ook soms gewoon beter om het gewoon te gaan dóen. We hebben het veel over innoveren, maar dan moet je wel ergens beginnen. En de innovatielunch is een mooi vertrekpunt om te bouwen aan een netwerk in het hele SchieDistrict." Hoewel de initiatiefnemers initiërend en faciliterend zijn, is het uiteindelijk de bedoeling dat vooral onderwijs en ondernemers onderling elkaar beter weten te en meer samenwerkingen opzoeken. Daarom is er ook een online community in het leven geroepen, zodat een digitaal netwerk ontstaat waar mensen elkaar weten te vinden. "Het is zo'n groot terrein hier. De droom is natuurlijk dat bedrijven elkaar met een druk op de knop weten te vinden, " zegt Koos.

The Challenge verbindt onderwijs met bedrijfsleven

Innovatie betekent ook actief verbinding zoeken tussen partijen. Daarom is The Challenge in het leven geroepen. Bij The Challenge buigen young professionals en studenten zich een hele dag over een uitdagend real-life vraagstuk van het deelnemende bedrijf. Koos: "Ik vind dat wel één van de mooiste resultaten. Dat Metrohm-Applikon de resultaten van The Challenge ook echt kan meenemen in de praktijk. En ook bij de Challenge van Hatenboer-Water zagen we veel enthousiasme. Al doende ontdekken de deelnemers en de bedrijven de kracht van het samen met elkaar én onze studenten werken aan een innovatie-opdracht. Het organiserend bedrijf krijgt een veel rijkere uitkomst van het innovatieproces en daarbij krijgen onze studenten een mooi beeld van potentiële werkgevers in de regio. Met een aanhoudende arbeidsmarktkrapte biedt dat bovendien een extra voordeel op voor de bedrijven, die vaak om goed personeel staan te springen. Dat geldt zeker in de mechatronica sector." Het streven is om minimaal twee keer per jaar zo'n dag te organiseren.

“Leuke no-nonsense opzet met Challenge als gave extra.”

Marcel Weening (VIRO) over activiteiten van het Living Lab
Dóór na de zomer

Ben je ondernemer in SchieDistrict en wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Neem contact met ons op. Met onze aanpak weten we je vast binnen no time te betrekken bij ons netwerk. We zien je gauw bij ons in het ONS-gebouw!