Menu
    English

    Integreer aandacht voor taal in het hele curriculum

    Studenten maken zich kennis en vaardigheden het best eigen in samenhang, binnen functionele leer- of beroepstaken. Zulke contextrijke leersituaties bieden een rijk aanbod aan beroepstaal, waarbij kennis én taal ertoe doen. Effectief taal- en vakonderwijs vraagt daarom om integratie van talige en vakinhouden op het niveau van leerdoelen/leeruitkomsten, toetsing en leeractiviteiten (‘constructive alignment’).  Essentieel is dat opleidingen de kenmerken van opleidingsspecifiek taalgebruik en de talige eisen van het vak expliciteren en verwerken in cursusdoelen, toetsing, lessen, opdrachten, studiemateriaal en feedback.  Zo krijgt taal aandacht binnen vakinhoudelijke onderdelen van het curriculum. Een geïntegreerd curriculum doet overigens ook meer recht aan de talige diversiteit van de studenten en hun verschillende ontwikkelingsbehoeften!

    Wat houdt de invulling van dit uitvoeringsprincipe in?

    • Leeruitkomsten en -doelen (op eind- en moduleniveau) beschrijven ook de benodigde talig-communicatieve competenties.  

    • Het aanleren van talig-communicatieve beroepscompetenties wordt gekoppeld aan het leren maken of uitvoeren van relevante beroepsproducten/taken en deze competenties worden geïntegreerd getoetst.  

    • Het geïntegreerd ontwikkelen van taalcompetenties gebeurt in doorgaande leerlijnen, met passende leeractiviteiten en toetsing verspreid over het curriculum.  

    • De docenten hebben kennis van de taalleerlijnen; zij weten aan welke aspecten daarvan zij binnen hun vakken (verder) werken.  

    • Het curriculum is ingericht op studenten met diverse talige en culturele achtergronden (bijv. door een gevarieerd aanbod aan teksten, leermiddelen, toets- en ondersteuningsvormen).  

     

    Het integreren van taal in het curriculum kan op verschillende manieren. Hieronder uitleg over verschillende 'scenario's'. Veel daarvan komen voor op de HR en zijn terug te zien in verschillende good practices.

    Tools

    Wo(o)rdwijs – Spelen met academisch woordbegrip

    Gerelateerde uitvoeringsprincipes

    Inloggen