Noodzaak
Verbetering van het strategische vermogen van mkb bedrijven is noodzakelijk omdat deze bedrijven sterk operationeel gericht zijn en daardoor onvoldoende oog hebben voor de grote veranderingen in economie en maatschappij. Dat maakt ze kwetsbaar. Omdat een groot deel van de (regionale) werkgelegenheid verschaft wordt door MKB bedrijven is versterking van het strategisch vermogen ook voor de economie een kans.
Bewustzijn
Doel van het lectoraat is om praktische kennis en kunde te ontwikkelen die ondernemers, medewerkers, studenten en docenten kunnen gebruiken. Te denken valt aan tools om het strategische vermogen van een bedrijf te bepalen en hulpmiddelen om het te vergroten. Bijvoorbeeld een op de mkb-context toegesneden scenariomethode. Breder wil het lectoraat bewustzijn over het belang van strategie in het mkb bevorderen en strategisch management een meer praktische en eigentijdse invulling geven.
Het lectoraat Next Strategy heeft lijnen naar alle vier thema’s van kenniscentrum Business Innovation. Dat geldt in het bijzonder voor het thema leiderschap. Leiderschap is te definiëren als het richting geven aan de organisatie en dat ligt dichtbij strategisch management. Zeker wanneer strategie wordt gezien als een gezamenlijk leer- en ontwikkelproces.
Samenwerkingen
Partners van het lectoraat"Strategisch vermogen is relevant voor alle organisaties en studenten. Zonder zicht op de toekomst en route naar de toekomst is het onmogelijk overleven. Het is het heel inspirerend om met de toekomst bezig te zijn. Het vraagt systemisch, analytisch en creatief vermogen. Met ons onderzoek dragen we daaraan bij en leren we zelf ook."
Lector Next Strategy