Petra bespreekt de rol van motivatie tijdens leren. Wat is motivatie eigenlijk? Hoe kun je als docent bouwen aan een motiverende leeromgeving? En wat is de rol van de leerling eigenlijk?
Voorafgaand aan de openbare les is er een plenair gedeelte en zijn er verschillende workshops te volgen.
Programma
13.00 uur | Inloop voor iedereen die heel de dag deelneemt |
13.30 uur | Plenaire start met debat |
14.30 uur | Workshops |
15.30 uur | Inloop voor iedereen die zich heeft aangemeld voor alleen de lectorale rede |
Speeddate met leden kenniskring | |
16.00 uur | Openbare les |
17.00 uur | Borrel |
Workshops
een overzicht van de inhoudLeren leren gaat niet vanzelf - maar hoe dan wel?
Patrick Sins, Hogeschool Rotterdam
Je mag verwachten dat leerlingen iets leren over biologie, economie, Nederlandse taal en wiskunde. En dat ze die kennis leren toepassen. Maar als voorbereiding op het vervolgonderwijs en daarna mag je bovendien hopen dat ze ook iets leren over hoe je moet leren. Hiermee bedoel ik dat ze ook instructie krijgen over welke strategieën je het best kan gebruiken om te leren of om kennis te verwerven. Het gaat dan bijvoorbeeld over het gebruiken van je voorkennis, het maken van aantekeningen, het stellen van doelen, het bijhouden van een planning en het checken of je iets begrijpt. Dit zijn bovendien strategieën die volgens onderwijsonderzoek zorgen voor betere leerprestaties en meer motivatie. Ondanks dat leerlingen onmiskenbaar veel kennis opdoen, lijkt het er echter op dat leren leren nog weinig aandacht krijgt tijdens de les. Tijdens deze workshop laat ik zien zien wat hierachter steekt, wat volgens onderzoek ‘werkt' en wat je zelf kan doen om het leren leren van leerlingen in je eigen klas te bevorderen.
Samen onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit
Jeroen S. Rozendaal, Hogeschool Rotterdam
Samen onderzoekend werken is een praktische hands-on methodiek om met collega’s te werken aan het systematisch en geïnformeerd oplossen van praktijkvraagstukken, bijvoorbeeld met betrekking tot de motivatie van leerlingen. In deze workshop maak je kennis met deze methodiek en oefenen je met het kiezen en verhelderen van een relevant praktijkvraagstuk dat speelt in je eigen lessen.
Lezen? Tuurlijk wel!
Hilde Kooiker (HZ University of Applied Sciences) en Petra Bokhove (Scalda)
Lezen is een vaardigheid die van belang is in vrijwel alle vakken. Helaas zien we dat het lezen en echt doorgronden van een tekst leerlingen steeds minder goed lijkt af te gaan. Bovendien is de motivatie voor lezen vaak ver te zoeken. In deze workshop gaan we in op de relatie tussen leesvaardigheid en leesmotivatie en we geven je een aantal praktische handvatten en tools mee om leerlingen actief aan de slag te laten gaan met teksten in verschillende vakken.
Petra werd geïnterviewd door lector Jeroen S. Rozendaal over haar lectoraat en openbare les. Bekijk de video hieronder.
Meer informatie
Via deze link kun je je aanmelden voor deze bijeenkomst. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.
Details
Datum | Dinsdag 28 november 2023 |
Tijd | 13.00 - 17.30 uur |
Locatie |
Schouwburg Middelburg, Molenwater 99, 4331 SG Middelburg |
Het lectoraat Motiverende leeromgevingen is een initiatief van Calvijn College, Christelijke Scholengemeenschap Walcheren, Mondia Scholengroep, OZEO, VO Zeeuws-Vlaanderen en Hogeschool Rotterdam.