Jeroen bespreekt hoe participatief onderzoek concreet vormgegeven kan worden door betrokkenen in verschillende rollen, zodanig dat onderzoek daadwerkelijk bijdraagt aan verbetering van de onderwijspraktijk, professionele groei van de deelnemers en kenniscreatie.
Voorafgaand aan de openbare les zijn er verschillende workshops te volgen. De inhoudelijke informatie hierover volgt.
Programma
14.00 uur | Inloop |
14.30 uur | Welkom |
15.00 uur | Workshops |
16.00 uur | Lectorale rede |
16.45 uur | Start borrel |
Workshops
om uit te kiezenOnderzoekend vermogen stimuleren in lerarenopleidingen
Lisette Munneke (Hogeschool Utrecht) & Lidewij van Katwijk (Rijksuniversiteit Groningen, NHL Stenden hogeschool)
Onderzoekend vermogen is de competentie om in professionele situaties vast te kunnen stellen waar adequate (handelings)kennis ontbreekt, en waar nodig deze ontbrekende kennis met passende grondigheid te kunnen creëren én bruikbaar te maken voor de professionele context. Daarbij zien we deze competentie als een belangrijke motor voor het op gang brengen en houden van de professionele ontwikkeling van leraren. Om concreet te laten zien wat dit betekent in de opleidingspraktijk gaan we met de deelnemers aan de slag met een voorbeeld uit de opleidingspraktijk en werken we gezamenlijk verschillende scenario’s uit, waarin meer of minder onderzoekend vermogen ingezet wordt door studenten. Daarbij besteden we ook aandacht aan hoe je de ontwikkeling van onderzoekend vermogen kunt ondersteunen en begeleiden door middel van tools zoals een kaartenset en reflectie-instrument dat ontwikkeld is binnen NHL/Stenden.
Ondersteuning van het denk- en schrijfproces bij praktijkonderzoek
Sanne Wielenga & Rob Nijhuis (beiden Hogeschool Rotterdam)
Schrijfvaardigheid vormt een struikelblok voor veel hbo-studenten. In ons onderzoeksproject hebben we gekeken hoe we het academisch schrijven van studenten kunnen ondersteunen met een zelf ontworpen didactisch hulpmiddel (‘De Schrijfmaat’). Hierbij hebben we gebruik gemaakt van ontwerpprincipes die sturen op het maken van schrijfmeters, het activeren van 'inner feedback' en het geven van transformatieve focusfeedback. In deze workshop gaan we verder in op het proces van de totstandkoming van de Schrijfmaat, alsook wat dit hulpmiddel en de onderliggende ontwerpeisen zouden kunnen betekenen voor jouw onderwijspraktijk.
Instrumenten voor onderzoekend werken
Sara Albone (Aeres Hogeschool Wageningen) & Wilbert van der Heul (Skyward learning agency)
Consortium Tools voor Teamleren heeft de afgelopen drie jaar onderzocht hoe en onder welke condities Masteropgeleide docenten als Teacher Leader (MTL) kunnen bijdragen aan samen onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit in het mbo. Tijdens en voorafgaand aan het project zijn verschillende instrumenten ontwikkeld, gericht op het bevorderen van en reflecteren op het samen onderzoekend werken, en gericht op zelfreflectie als MTL. In de workshop maak je kennis met twee van deze instrumenten.
Masteropgeleiden als aanjagers van samen onderzoekend werken
Niek van den Berg (Aeres Hogeschool Wageningen) & Jeroen S. Rozendaal (Hogeschool Rotterdam)
Binnen het project 'Masteropgeleide docenten als aanjagers van onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit in het mbo' voerde Consortium Tools voor Teamleren participatief actieonderzoek uit naar hoe masteropgeleiden met een teacher leader-profiel (MTL’s) samen onderzoekend werken aan duurzame onderwijskwaliteitsverbetering. Het onderzoek liet zien dat de MTL’s werkten aan drie belangrijke thema’s, namelijk het begeleiden van samen onderzoekend werken in de school, het bijdragen aan verticaal en horizontaal alignment in de organisatie, en zelfzorg als MTL. Het onderzoek mondde onder meer uit in tal van stellingen over deze drie thema’s. In deze workshop wordt een selectie nader uitgediept.
Video Jeroen S. Rozendaal
Jeroen werd geïnterviewd door lector Petra Poelmans over zijn lectoraat en openbare les. Bekijk de video hieronder.
Meer informatie
Je kunt je hier aanmelden voor deze bijeenkomst. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.
Details
Datum | Donderdag 9 november 2023 |
Tijd | 14.00 - 17.30 uur |
Locatie |
Hogeschool Rotterdam, locatie Museumpark S'jabobsplein 1, 11e etage |