Menu English

Minor+ Meedoen op Zuid

Mensen ontwikkelen zich het best als zij opgroeien in een buurt die zowel sociaal als fysiek veilig en uitdagend is. Een omgeving waar iedereen ertoe doet. Een pedagogische omgeving waar ouders van waarde zijn. Een innovatieve omgeving waarin techniek, nieuwe sociale media kinderen en jongeren uitdagen om nieuwe vaardigheden aan te leren en hen klaar te stomen voor de toekomst. Een fysiek aantrekkelijke omgeving, die plekken kent, waar jong en oud, nieuwkomers en oudgedienden, elkaar kunnen ontmoeten, zich thuis voelen, het gesprek aan gaan, activiteiten willen organiseren en zich verantwoordelijk voelen voor elkaar en de buurt. Een omgeving kortom zoals Rotterdam Zuid.

Onderzoeker Anne Kooiman over Meedoen op Zuid

Projectbeschrijving

In deze minor+ wordt samen met studenten een ‘buurtlab’ opgezet. Een inspirerende omgeving waar samen met studenten van andere opleidingen, docenten, bewoners, jong en oud, professionals en ondernemers, een innovatieve bouwsteen wordt ontworpen. Een bouwsteen die een duurzame bijdrage levert aan een veilig sociaal en fysiek pedagogisch klimaat voor kinderen en jongeren in de wijk.
Voorbeelden kunnen zijn: een pop-up ontmoetingsplek waar jong en oud elkaar ontmoeten, een makersspace waar kinderen experimenteren met 3D printers en nieuwe technieken, een collectief voor ouders om hen waar nodig sterker te maken, ontmoetingsmanifestaties met bedrijven en ondernemers om kinderen en jongeren te interesseren voor toekomstige beroepen op de arbeidsmarkt.

De minor+ Meedoen op Zuid is een ontdekkingstocht naar wat er speelt in de oude stadswijken van Rotterdam. Tijdens deze tocht willen wij de kracht van de bewoners, jong en oud, nieuwkomers en gevestigden, centraal stellen en onderzoeken wat nodig is om de bewoners van Rotterdam Zuid sterker te maken.

De minor+ is speciaal voor studenten die iets willen betekenen voor mensen die zich in een kwetsbare positie bevinden en niet meer vanzelfsprekend mee kunnen doen met de samenleving. 

Een impressie van de tussentijdse bevindingen van een groep minor+ studenten van het jaar 2014-2015

Looptijd3-9-2018 t/m 3-2-2019