“Zie mij! Ik bén niet mijn schulden, mijn verleden en mijn verkeerde keuzes. Ik wil gezien worden en op een menselijke manier geholpen worden.” Miranda Blom, ervaringsdeskundige, geeft de deelnemers aan het Armoedesymposium een duidelijke tip. Het symposium wordt traditiegetrouw georganiseerd op Wereldarmoedag, die dit jaar valt op 17 oktober en is bedoeld om de groeiende groep mensen die te maken krijgt met armoede, beter te ondersteunen.

"Ik accepteer niet in mijn stad dat mensen met honger gaan slapen."

Enes Yigit Wethouder Armoedebestrijding, Schuldhulpverlening & Taal

In het atrium van Hogeschool Rotterdam zit een gevarieerd publiek: onderzoekers, professionals van verschillende maatschappelijke organisaties en studenten van Rotterdamse hogescholen en mbo’s. Volgens Leonie le Sage, lector Professionele Identiteit aan Hogeschool Rotterdam, zijn dat precies de juiste doelgroepen. “Door samen te werken met onderzoek, praktijk en onderwijs kunnen we samen kennis ontwikkelen, kennis delen en wat we weten in de praktijk brengen.” Ester Ruijg, werkzaam in het wijkteam volwassenen bij het CVD in Rotterdam-Noord en bezoeker aan het symposium, is voorstander van kennis delen. Voorafgaand aan de bijeenkomst vertelt ze dat het uitwisselen van ervaringen voor haar heel waardevol is. Ook InHolland student Jesse Weeda is benieuwd naar praktijkverhalen van de aanwezige professionals: “De dingen die ik leer is op basis van de lesstof en uit casussen, maar hier heb ik de kans om alles uit de eerste hand te horen.”

Actieplan
Enes Yiğit, wethouder Armoedebestrijding, Schuldhulpverlening & Taal opent het symposium. Het duurt gemiddeld vijf jaar voordat iemand met schulden zich meldt bij instanties. Schuldgevoel ligt hier vaak aan ten grondslag. Het is volgens Enes Yiğit daarom goed dat Hogeschool Rotterdam, samen met InHolland en Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid dit symposium organiseert en hiermee bijdraagt aan de bewustwording van de (toekomstige) professionals. Want het is duidelijk dat de armoedeproblematiek in Rotterdam aandacht nodig heeft: inmiddels groeit één op de vijf kinderen op in armoede en dat aantal blijft stijgen. “Vanuit de gemeente zijn we bezig met een actieplan. Zo worden er inmiddels op 85 scholen schoolontbijtjes bezorgd en kunnen mensen gebruik maken van een witgoedregeling, om hun vaak energieslurpende wasmachines te vervangen door een meer energiezuinige.” Vanuit de zaal wordt gereageerd met de vraag of dit ‘pleisters plakken’ wel voldoende is. Enes Yiğit reageert: “Naast het bieden van deze acute nood, maken we meer structurele plannen, die ook gericht zijn op preventie. Dit doen we samen met onderzoekers, zodat we goed beslagen ten ijs komen. Vooral in deze tijden van crisis, hou ik niet van experimenteren. En ik accepteer niet dat in mijn stad mensen met honger gaan slapen”

Gebrek aan menselijkheid
Dat er nog een lange weg te gaan is, blijkt als Miranda en John, beide ervaringsdeskundigen, de zaal stil krijgen als ze hun verhaal delen. Pech, onhandige keuzes, oplopende schulden, meerdere loketten, van het kastje naar de muur… uit allebei de verhalen blijkt dat de titel van dit symposium ‘Armoede kan iedereen treffen’, niet uit de lucht komt vallen. Wat hen beide raakt, is het gebrek aan menselijkheid bij de professionals. Miranda vertelt: “Ik heb heel vaak deurwaarders aan de deur gehad. Meerdere keren vroeg ik ze binnen, maar dat deden ze nooit. Door hun driedelige pakken wist heel de straat inmiddels wat er aan de hand was bij mij.” John herkent dit: “De deurwaarders komen met een hele lijst met allemaal bedragen die ik moet betalen. Niemand vraagt hoe het met me gaat.” Hun boodschap aan alle (toekomstige) professionals is dan ook eenduidig: word menselijker.

Na deze boodschap gaan de deelnemers uiteen in zes workshops, variërend van ‘Toekomstkansen voor kinderen’ tot ‘Hoe te handelen bij complexe problematiek?’. Tijdens de plenaire afsluiting, blijkt dat een van de studenten een bijzonder inzicht heeft opgedaan deze ochtend. Bij het benoemen van de kenmerken van iemand in armoede, constateert hij dat zijn moeder tot de doelgroep moet behoren. Waarmee bevestigd wordt dat armoede niet makkelijk wordt herkend, wel makkelijk verborgen gehouden kan worden en signalering dus een belangrijk onderwerp is.

Op Wereldarmoededag verscheen de herziene versie van de handreiking Omgaan met armoede op scholen

Kijk voor meer informatie over dit onderwerp op hr.nl/armoede.