ER IS GENOEG: Mariette Lusse, lector samenwerken met ouderen over kinderen die in armoede opgroeien

Armoede kan de ontwikkeling van kinderen onder druk zetten en scholen zijn de sleutel in de ontwikkeling van de kinderen

10 november 2020

Kinderarmoede is in het rijke Nederland nog steeds een actueel probleem, daarom is het van belang dat jeugdprofessionals, ervaringsdeskundigen, vrijwilligers, ambtenaren en onderzoekers de handen in een slaan om kinderarmoede aan te pakken. Mariëtte Lusse, lector Samenwerken met Ouders geeft een presentatie over dit onderwerp in de vierde aflevering van de talkshow ER IS GENOEG.

Armoede is vaak lastig te herkennen, ook op scholen, 1 op de 5 kinderen leeft namelijk in armoede. Mariette Lusse houdt zich vooral bezig met het verbinden van de leefwerelden 'thuis-school-organisatie' wanneer de verschillen tussen deze leefwerelden te groot zijn. Dat betekent dat zij vooral te maken heeft met kwetsbare gezinnen, kansenongelijkheid en met armoede.

'Armoede is het grootst in tweeoudergezinnen en onder werkende ouders, in deze situatie spreken we van intergenerationele armoede. Armoede die van ouder op kind over gaat.'

In opdracht van het Ministerie van OCW en Ministerie van SZW heeft Mariëtte Lusse in Samenwerking met Annelies Kasseberg van Hanzehogeschool Groningen een onderzoek gedaan samen met scholen in basis- en voortgezet onderwijs uit het hele land om na te gaan hoe zij beter met armoede om kunnen gaan. Dit onderzoek heeft geleid tot de handreiking ‘Omgaan met armoede op scholen’

‘Omgaan met armoede valt of staat met vertrouwen’

In de vierde aflevering van de talkshow ER IS GENOEG is Mariëtte Lusse aan het woord, bekijk hieronder de aflevering, waarin zij vertelt over armoede in gezinnen.

In de talkshow ER IS GENOEG gaan ervaringsdeskundigen Miranda Blom en Otto Waterreus in gesprek met diverse tafelgasten over het onderwerp armoede. Opgenomen op de locatie Natuurtalent Schiebroek komen tien afleveringen voorbij en alles passeert de revue. Wetenschap, trends, goede voorbeelden en natuurlijk ervaringsdeskundigen zelf.

ER IS GENOEG is een landelijk project, maar gaat van start in Rotterdam. Met een congres voor professionals en 27 ontmoetingen waarin mensen die te kampen hebben met armoede samen eten en ervaringen delen. Het project is een initiatief van de Voedselbanken Nederland en Stichting Happy Motion.

Bron: Open Rotterdam