Verpleegkundigen moeten meer zeuren

02 juli 2019

“Als verpleegkundige heb je de mentaliteit om te roeien met de riemen die je hebt. Niet zeuren, maar doen.” Monique van Dijk, hoogleraar verplegingswetenschappen aan het Erasmus MC, is een van de sprekers tijdens de opening van de Create4Care studio in het Erasmus MC.

Een uniek initiatief waar praktijkproblemen van zorgmedewerkers worden opgelost door slimme technische en/of procesinnovaties van studenten van Hogeschool Rotterdam. Maar dan moet er wel geklaagd worden! Dat lijkt meteen de grootste uitdaging; dat ‘klagers’ Create4Care weten te vinden.

Pottenkijker

Verpleegkundige Patricia Koudstaal geeft enkele verbluffende voorbeelden van kleine en grote ongemakken die al jarenlang door verpleegkundigen worden ervaren, maar waar blijkbaar nooit iemand over denkt: ‘kan dat niet handiger?’. Slangetjes die jarenlang met tape worden vastgezet of als mooiste voorbeeld een drainpot die op de grond staat en door verpleegkundigen liggend op de grond moet worden afgelezen. Studenten bedachten een soort periscoop waardoor je het nu comfortabel op stahoogte kan aflezen. Zo eenvoudig kan het zijn. Ze bedenken meteen ook een mooie naam voor hun apparaat: de pottenkijker.

Dat Create4Care al in de belangstelling staat is te zien aan de grote groep bezoekers. Veel hebben er een witte jas aan. Een van hen is cardiologieverpleegkundige Denise Spoon. Ze geeft toe dat verpleegkundigen weinig klagen. “Je bent zo druk bezig dat je er niet bij nadenkt. Het werk moet nu eenmaal gebeuren, op zo’n moment zeur je niet.” Maar ze heeft toch een idee ingebracht bij de studio waarmee ze aan de gang zijn gegaan. “Soms moest ik zulke dikke vloeistoffen in een spuit zien op te trekken,dat lukte mij gewoon niet.” In de studio van Create4Care ligt als oplossing een slim handvat met een hefboom waarmee je gemakkelijk een dikke vloeistof kan opzuigen van de ampul in een injectiespuit. Een verbazingwekkende simpele oplossing.

Samenwerken is gemakkelijker gezegd dan gedaan

Ronald van Gils is als docent IPO verbonden aan Create4Care. Samen met zorgonderzoeker en docent verpleegkunde Onno Helder vormt hij het motorblok van dit initiatief, aldus collegevoorzitter Ron Bormans. “Zij brengen al die disciplines samen. Als bestuurder roepen wij vaak dat de oplossing ligt in samenwerken, maar dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan.”

Daar heeft de WERKplaats Techniek van Hogeschool Rotterdam een steentje aan bijgedragen door onder andere extra uren te realiseren om de verbinding tussen diverse opleidingen nog sterker te maken. Het stimuleren van interdisciplinair onderwijs is immers één van de doelstellingen van deze WERKplaats.

“Dat is echt teameffort

In de studio waar verschillende projecten tentoongesteld liggen, vertelt Ronald: “Alle studies komen hier bij elkaar. Verpleegkunde, mens en techniek, industrieel ontwerpen, elektrotechniek, technische informatica en economie zitten soms bij elkaar in één werkgroep rondom een bepaald project. Zo’n groepje kan er dan 20 weken aan werken, maar in 9 van de 10 gevallen duurt het ontwikkelen langer en moeten zij het stokje doorgeven. Dat is echt teameffort”

Mooi om te zien is dat er ook bedrijfjes van studenten bij de opening aanwezig zijn. Zo ook het couveusestoplicht dat in 2016 de Bachelor Award won. Oud-student Maarten Roozendaal runt het bedrijf Tap2Clean samen met vier oud-studenten van Hogeschool Rotterdam en heeft het couveusestoplicht inmiddels zover ontwikkeld dat het nu daadwerkelijk in het ziekenhuis wordt getest.

Oplossingen bedenken en realiseren

Ronald van Gils over het unieke van Create4Care: “Uniek is onze co-creatie samenwerking tussen studenten en zorgprofessionals. Zo snel mogelijk oplossingen prototypen en uitproberen. Ons hoofddoel is oplossingen bedenken en realiseren binnen het Erasmus MC. Maar we willen geslaagde oplossingen ook graag beschikbaar maken voor andere ziekenhuizen via marktpartijen die de oplossingen in licentie produceren en verkopen, dit blijkt in de praktijk echter lastig.”

Zijn grootste zorg is dat er met 15.000 medewerkers binnen EMC in de toekomst te veel projecten worden aangedragen. “Dan moeten we de Create4Care studio gewoon vertienvoudigen”, grapt hij.

Foto-impressie

Foto's Levien Willemse