Stripboek over betekeniseconomie zorgt voor creatief sneeuwbaleffect

02 april 2024

De lancering van het stripverhaal ‘Alles naar de tyfus!’ heeft binnen een week al veel in beweging gezet. Creatievelingen en instellingen hebben zich bij makers Rinus de Regt (docent aan onze Rotterdam Academy) en Martijn Houtkamp (Grafisch Lyceum Utrecht) gemeld om zich aan te sluiten bij het initiatief om in gesprek te gaan met studenten over onderwerpen als betekeniseconomie, klimaatcrisis en systeemverandering.

“Het gaat los”, zegt Rinus de Regt, docent bij de opleidingen Crossmediale Communicatie en Arts & Crafts. Het regent reacties op het stripverhaal ‘Alles naar de tyfus!’ dat hij vorige week lanceerde met Martijn Houtkamp. “Ik volg met hem de master Kunsteducatie aan de HKU en toen het boek ‘Betekeniseconomie’ van Kees Klomp ter sprake kwam, stelde ik voor om er een stripverhaal van te maken. Martijn zei gelijk ja en we spraken de volgende dag af om op de HKU te beginnen met tekenen. Wat er toen gebeurde, was een stripverhaal op zich.”

Op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht zag Rinus een groepje mensen binnenkomen. Hij dacht bij zichzelf: waar ken ik die man toch van? Op de achterkant van het boek ‘Betekeniseconomie’ vond hij het antwoord: Kees Klomp! “En hij hoefde eigenlijk niet eens op die locatie te zijn, maar omdat een andere locatie was gesloten, waren ze daar beland. Ongelooflijk toevallig, toch? Ik liep gelijk naar Kees toe om te vertellen dat we zijn boek in een stripverhaal aan het gieten waren. Hij was direct enthousiast. Kees vertelde dat we studenten kennis en kunde kunnen geven op het gebied van de betekeniseconomie, maar dat er dan nog steeds geen verandering optreedt. Houding is daarbij doorslaggevend. Dit stripverhaal kan daar een bijdrage aan leveren.”

(v.l.n.r. Martijn Houtkamp, Kees Klomp, pedagoog Gert Biesta - die het eerste exemplaar in ontvangst nam - en Rinus de Regt)

‘Alles naar de tyfus!’ is bedoeld om het gesprek aan te gaan met studenten over ingewikkelde onderwerpen als de klimaatcrisis en verandering van het systeem. Rinus: “Studenten zijn maar met één vraag bezig: kan ik ooit een huis kopen? Dat komt simpelweg doordat we nog steeds in een economisch systeem zitten dat simpelweg niet meer houdbaar is. Het werkt niet meer. Dus moeten we veranderen naar een betekeniseconomie. In de strip staan bijvoorbeeld tips hoe je door middel van hele kleine stapjes een verandering in gang kunt zetten. Het is heel fijn dat we met dit gratis stripboek mensen kunnen inspireren.”

En zo denken meer mensen erover. Rinus kreeg bijvoorbeeld een mailtje van iemand uit de muziekindustrie, die zichzelf al een tijdje de vraag stelt hoe ze kan bijdragen aan systeemverandering. Toen ze ‘Alles naar de tyfus!’ voorbij zag komen, stuurde ze gelijk een bericht met de vraag of ze een keertje kan sparren met de striptekenaars. Rinus: “Dit is precies wat we wilden bereiken: mensen sluiten zich aan bij een groep die weet dat verandering nodig is.”

Toch nog even over de titel van het stripverhaal. Vanwaar die keuze? “Haha, we dachten dat we daar de meeste vragen over zouden krijgen, maar dat valt mee. We hebben getwijfeld of we ‘Alles naar de tyfus’ zouden moeten gebruiken, omdat het toch best wel grof is. En is dat wel geschikt voor in het onderwijs? Maar weet je wat pas grof is? Als Shell een bericht publiceert waarin ze vertellen hoe geweldig ze bezig zijn op het gebied van groene energie, terwijl iedereen weet dat het greenwashing is. Dan valt ‘Alles naar de tyfus!’ nog best mee qua grofheid.”

Gratis

Het stripverhaal ‘Alles naar de tyfus!’ is hier gratis te downloaden. Je kunt er ook een podcast luisteren van de makers van het stripverhaal.