Pabostudenten dolblij met diploma en baan

Feestelijke diploma-uitreiking pabo op locatie Museumpark

25 juni 2021

Voor de klas staan bij een basisschool: pabostudenten willen dit maar al te graag. Afgelopen woensdag kregen studenten van onze pabo hun diploma in het atrium van locatie Museumpark. Het was niet nodig om sollicitatietips te geven. De banen liggen voor het oprapen in het basisonderwijs.

“Leuk hè?!”, zegt pabodocente Femke Zweekhorst enthousiast. “Allemaal geregeld voor onze afgestudeerde studenten.” Het atrium is versierd met kleurrijke bloemen en ballonnen. Er is zelfs roze champagne (alcoholvrij) en er liggen afstudeercaps klaar. Zij-instromer Mariëlle van der Horst-Herbes waardeert het: “Ik vind het superleuk! Er is echt iets van gemaakt.”

Zonder corona was het feest nog groter geweest. Vanwege de maatregelen zitten familie en vrienden niet in de zaal: zij volgen de uitreiking via een livestream. En om voldoende afstand te kunnen houden krijgen de studenten niet allemaal tegelijk hun diploma: eerst zijn de voltijd- en deeltijdstudenten aan de beurt, daarna is het tijd voor de zij-instromers. Na afloop maken de studenten foto’s op de trappen van de laagbouw en halen ze studieherinneringen op. Daar zitten bijzondere verhalen bij.

De diploma-uitreiking voor de zij-instromers van de pabo in het atrium van locatie Museumpark.

Lesgeven over inclusiviteit
“Het was een heftige tijd”, vertelt pabostudente Emily Nazir over de periode dat ze studeerde. “Ik volgde het voltijdtraject van de pabo. Tijdens deze periode kreeg ik een burn-out en kwam ik uit de kast. Mijn docenten en studiegenoten hebben me toen enorm gesteund. Dat was heel fijn. Ik geef momenteel les aan groep 7 bij basisschool ’t Prisma in Hoogvliet. Ik leg het belang van inclusiviteit aan mijn leerlingen uit. Hierbij vertel ik over mezelf. Ze weten nu dat de juf op vrouwen valt. Ik doe dit zodat zij zich geaccepteerd voelen en zichzelf durven te zijn. En ook zodat zij anderen accepteren.”

Ook voltijdstudent Lars Bos heeft positieve herinneringen aan zijn studietijd. “We gingen op studiereis naar Marokko. Het onderwijs kwam aan bod, maar het was vooral leuk om mijn studiegenoten op een andere manier te leren kennen. Op dit moment geef ik les aan groep 1 en 2 op basisschool het Landje in het centrum van Rotterdam. Ik geniet van elke werkdag. De kinderen zijn ontzettend spontaan en ze verwonderen zich nog over dingen waar jij geen oog meer voor hebt. Zoals de vormen van wolken en allerlei andere zaken die het dagelijkse leven mooi maken.”

Pabostudenten Emily Nazir en Lars Bos die het voltijdtraject hebben afgerond.

Weer met plezier naar je werk gaan
De paboband zorgt voor een muzikale omlijsting van de avond. De twee bandleden, docenten Ton de Kraay en Vincent Bax, leiden zichzelf in: “We zijn bij het zoeken naar een nummer uitgekomen bij 1994. Willeke Alberti zong toen het liedje Waar is de zon op het Eurovisie Songfestival.” Uit volle borst zingen de twee mannen vervolgens hun zelfbedachte tekst op de melodie van het nummer: “Jij bent de leerkracht die de kinderen gaat helpen. Jouw pedagogisch klimaat is veilig en zacht. Jij leert met hart en ziel al je kinderen denken. Je zult ze zo een toekomst schenken. Jij bent een leerkracht!” Hun optreden zorgt voor veel glimlachende gezichten in de zaal.

Zij-instromer Denise Chang heeft ook muzikale kwaliteiten: “Hiervoor was ik docent Engels op de middelbare school, maar vroeger trad ik op in musicals. Optreden en muziek zijn nog steeds passies van mij. Tijdens de pabo genoot ik daarom van de creatieve vakken zoals drama, muziek en toneel. Ik verwerk aspecten van deze vakken in mijn lessen. Zoals het toevoegen van tastbaar materiaal aan een rekenles en om theatrale lesopeningen te bedenken voor een taalles. Dat is het leuke van het vak: je krijgt vrijheid om je lessen op je eigen manier vorm te geven. Ik geef nu les aan groep 5 bij een basisschool van stichting Primo in Schiedam. Ik vind het erg leuk.”

Jeroen Boender heeft ook het tweejarige zij-instroomtraject van de pabo gevolgd: “Hiervoor heb ik de inkoop gedaan bij een scheepvaartbedrijf. Daar was ik echt klaar mee. Ik heb toen mijn interesses in kaart gebracht en daar kwam de pabo uit. Tijdens de opleiding vond ik het contact met mijn studiegenoten erg leuk. We hebben ervaringen uitgewisseld en van elkaar geleerd. Momenteel geef ik vier dagen per week les aan groep 6 en één dag aan groep 8 op bassischool De Plevier in Hoogvliet. Vanwege corona ben ik dit jaar ook op andere plekken ingezet. Het was daarom af en toe hectisch. Volgend jaar geef ik de hele week les aan groep 8. Ik ben blij dat ik deze stap heb gezet: met plezier ga ik weer naar mijn werk.”

Pabostudenten Denise Chang en Jeroen Boender die het tweejarige zij-instroomtraject hebben afgerond.