Op wereldwaterdag: vers drinkwater tappen en plastic opruimen

Opening 100ste openbare watertappunt en legging Gouden Tegel ‘Hier begint de zee’

22 maart 2023

“Wat goed dat het er gekomen is!” Oud-student Kevin Leentfaar mag op wereldwaterdag samen met de directeur van waterbedrijf Evides het eerste watertappunt bij de hogeschool openen. De watertappunten komen op alle hoofdlocaties van de hogeschool, op sommige plekken ook buiten. Daarnaast legden we deze dag een Gouden Tegel, die eraan herinnert dat we plastic niet zomaar op straat moeten gooien omdat de kans dat het in zee terechtkomt groot is. Studenten ruimden alvast wat plastic op.

Naast Evides heeft ook de gemeente Rotterdam bijgedragen aan de totstandkoming van de watertappunten. Wethouder Vincent Karremans en Evides-directeur Annette Ottolini waren naar Museumpark gekomen, want het buitentappunt op deze locatie is het 100ste openbare waterpunt in Rotterdam en daarbij past een feestelijke opening.

Vitaliteit en vergroening van de stad

Beiden benoemden het belang van water voor de stad Rotterdam en haar bewoners. “We dragen eraan bij dat Rotterdam een vitale en leefbare stad is”. Wijnand van den Brink van het college van bestuur van de hogeschool voegde daar nog aan toe: “Rotterdam is van oudsher verbonden met het water, door de haven en de Maas die een belangrijke ader is voor de stad."

"De initiatieven van vandaag laten zien hoe wij als Hogeschool Rotterdam helpen bij vergroening en verduurzaming van de stad. Door gezamenlijk op te trekken en kennis te ontwikkelen en te delen, maar ook door onze eigen duurzaamheidsinitiatieven. Verschillende daken van onze gebouwen zijn bijvoorbeeld begroeid, wat water vasthoudt. Maar ook door bij te dragen aan gezondheid en vitaliteit van onze studenten en collega’s. Onze eigen duurzaamheidsambities passen goed bij die van de stad”.

Vlnr. wethouder Vincent Karremans, Annette Ottolini van Evides, Kevin Leentfaar en cvb-lid Wijnand van den Brink

Studieomgeving verbeteren

Oud-student Kevin Leentfaar vertelt hoe hij als voorzitter van de Centrale Medezeggenschapsraad in 2020 een plan indiende met duurzaamheidwensen: “Eén van dingen die we graag wilden was goede toegang tot schoon drinkwater voor studenten. Zo’n tappunt is toch hygiënischer dan je flesje bij de toiletten vullen. Ik was blij verrast dat het er nu gekomen is”.

“Naast de aanbevelingen van de CMR hebben wij ook een onderzoek gedaan naar de studentbeleving hier op school. Daar hoort een studieomgeving bij die faciliteiten omvat waar studenten om vragen. Toegang tot vers drinkwater op een schone en hygiënische manier stond hoog op dat lijstje", aldus Martijn Baarendse, manager vastgoed en huisvesting bij de hogeschool. Met zijn afdeling zorgde hij ervoor dat de tappunten er kwamen.

Hij vult aan: "Met het team hebben we gekeken wat de beste plekken zouden zijn voor zo’n tappunt, ruimtes waar de meeste studenten komen. Daar hebben we rekening mee gehouden bij het plaatsen van de waterpunten. Water is gezonder dan frisdrank, dus als studenten daar gratis gebruik van kunnen en willen maken is dat toch prachtig? Daarnaast zit het water niet in zo’n machine waar papieren bekertjes uitkomen. Door eigen flesjes te gebruiken voorkomen we afval. Studentbehoeftes en onze duurzaamheidsambities komen hierin samen. Ik noem dat in meerdere opzichten een win-winsituatie.”

Hier begint de zee

Het voorkomen van plastic afval en het opruimen ervan was onderwerp van de tweede waterdagactie: het leggen van een Gouden Tegel met de tekst ‘Hier begint de zee’. Het initiatief voor de tegels komt van Tijmen den Oudendammer, communityregisseur van de Community of Practice Plastic (CoPP) en docent Watermanagement. Als het gezelschap van Museumpark naar Academieplein is gewandeld, vertelt hij in een korte inleiding over zijn werk: al zijn hele carrière is hij bezig met water en sinds 2019 is hij trekker van het kennisnetwerk CoPP – lees er hier meer over.

Robert van Ingen legt de tegel in gezelschap van o.a. partners van de CoPP. Rechts in de groene jas Tijmen den Oudendammer.

Na de heldere uitleg nemendirecteur Robert van Ingen van het instituut voor de gebouwde omgeving en Wijnand van den Brink een breekijzer en een hamer ter hand om op de plek van een stoeptegel de nieuwe aanwinst neer te leggen. De tegel die verwijst naar het schoon houden van onze rivieren, grachten en sloten is zelf gemaakt van plastic dat in Rotterdam en omgeving is opgevist.

En dan begint het echte werk. Studenten van de opleiding Watermanagement maar ook van studievereniging RISA en Green Office GO HR gaan plastic opruimen aan de kade bij Academieplein. Het komt mooi uit dat er een zuidenwind staat, zodat het meeste afval tegen de noordelijke oever aangewaaid is. Het kost dan ook weinig moeite om enkele zakken met plastic te verzamelen, die naderhand uitgezocht zullen worden door non-profitorganisatie Clear Rivers, ook lid van CoPP.

Plastic opruimen!
Alle foto's: Levien Willemse