Hogeschool Rotterdam en provincie Zuid-Holland organiseren seminar Unfreezing Freedom over data-gedreven chilling effects

21 januari 2020

Kan de enorme hoeveelheid data die over ons wordt verzameld, onze toekomstkansen negatief beïnvloeden en welke impact heeft dit op ons gedrag? De toename van data-gedreven chilling effects staat centraal tijdens het seminar ‘Unfreezing Freedom’ dat kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam en de provincie Zuid-Holland op donderdag 23 januari organiseren in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.

Een thema dat vanuit allerlei invalshoeken wordt belicht door ervaringsdeskundigen, politici, ontwerpers, ondernemers en wetenschappers. Het seminar wordt geopend door Jaap Smit, Commissaris van de Koning in Zuid-Holland en Zakia Guernina, lid van het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam.

We leven in een samenleving waarin alles wat we doen data genereert. Dit verandert wat we normaal vinden en hoe vrijelijk we ons durven uiten. Zo beoordelen algoritmes steeds vaker ons gedrag: wat we op internet plaatsen, ons surfgedrag en activiteiten in slimme huizen en steden. Hierdoor dringt de vraag zich op in hoeverre zulke dingen invloed hebben op onze baankansen, verzekeringskosten, maar ook ons stemgedrag. Zo wijzen onderzoekers op de steeds grotere neiging van zelfcensuur, omdat steeds meer mensen niet uit de toon willen vallen. Op den duur kan dit de democratie schaden.

Spanningsveld tussen digitale technologie en burgerlijke vrijheden

Tijdens zijn presentatie ‘Van Global Warming naar Social Cooling’ zal technologiecriticus Tijmen Schep ingaan op het spanningsveld tussen digitale technologie en verworven burgerlijke vrijheden en de gevolgen die dit op lange termijn kan hebben. Ook zet hij uiteen hoe de klimaatbeweging een blauwdruk kan leveren om dit vraagstuk aan te pakken. Cecile Schut, directeur Systeem-toezicht, Beveiliging en Technologie van de Autoriteit Persoonsgegevens, zal de visie van de Autoriteit Persoonsgegevens delen. Onder de noemer ‘Digital Ethics and Design for Values’ gaat Jeroen van den Hoven, hoogleraar Ethiek en Technologie aan de TU Delft, in op de rol van ontwerp in het voorkomen van data-gedreven chilling effects.

De voormalige DDR is een voorbeeld van een regime dat data heeft ingezet om de vrijheden van burgers aan banden te leggen. In een panel gaat een voormalige inwoner van dit land in gesprek met jongeren. Jongeren die opgroeien in een wereld waarin veel data wordt verzameld en gedeeld op social media. Tijdens een ander panel gaan bestuurlijke deskundigen met elkaar in discussie over de bestuurlijke stappen die kunnen worden gezet. Bezoekers kunnen met behulp van interactieve installaties tijdens het seminar zelf ervaren hoe het is om schaamteloos te worden beoordeeld op basis van algoritmes. Zoals bij de installatie Proef je Status, waarbij een koffiezetapparaat je goede of slechte koffie schenkt op basis van je postcode.

Het seminar Unfreezing Freedom vindt plaats op donderdag 23 januari van 13 tot 17 uur in Het Nieuwe Instituut Rotterdam. Het is een initiatief van de provincie Zuid-Holland die het seminar en de activiteiten die hierop volgen, financiert. Dit doet zij in het kader van 75 jaar vrijheid en de 5 Mei-viering, die de provincie dit jaar verzorgt. Zij heeft als thema gekozen voor herdenken, vieren, koesteren, met als slogan ‘we leven vrij en houden de vrijheid levend’. De provincie vindt ‘digitale vrijheid’ een belangrijk onderwerp om de vrijheid levend te houden en de thema’s te verbinden aan deze tijd en de toekomst.

Bij de organisatie van het seminar werkt de provincie samen met Creating 010 van Hogeschool Rotterdam, dat het thema data-gedreven chilling effects op de agenda heeft gezet. Aansluitend op de middag volgt tussen 19.30 en 22.30 uur de filmavond Onbewust Berucht met korte documentaires en een hoofdfilm over de verschuiving van informatie- naar reputatiemaatschappij.

Na het seminar volgt een reeks activiteiten over dit thema, zoals filmavonden, workshops, een interactieve installatie op het Bevrijdingsfestival en een design challenge waarin studenten van de opleidingen Communication and Multimedia Design en Creative Media and Game Technologies van Hogeschool Rotterdam interactieve installaties gaan bouwen die data-gedreven chilling effects aan de kaak stellen.

Ga voor meer informatie en aanmelding naar: www.unfreezingfreedom.nl