Juist al onze verschillen maken de hogeschool zo mooi

27 november 2023

Actuele maatschappelijke gebeurtenissen zoals de Tweede Kamer-verkiezingen en het conflict tussen Palestina en Israël domineren het gesprek bij de koffieautomaat, in de klas, op studieplekken en in docentenkamers. Het zal niemand zijn ontgaan dat de meningen – op z’n zachtst gezegd – uiteen lopen. Zolang we die gesprekken op een respectvolle manier voeren, is dat een groot goed.

Want als Hogeschool Rotterdam zien we onze diversiteit als kracht. We zijn een afspiegeling van de maatschappij en daar zijn we trots op. Iedereen is welkom, iedereen mag zichzelf zijn. Juist al onze verschillen maken de hogeschool zo mooi.

Soms is het goed om even rustig om je heen te kijken als je door de hogeschool loopt of in de klas zit. Je hoeft dan weinig moeite te doen om de diversiteit van onze gemeenschap te zien. En dan gaat het alleen nog maar over uiterlijk. De verschillen die je niet kunt zien, zijn nog talrijker. Alle geloven en ook niet-gelovigen zitten bij elkaar in de klas, werken samen aan vraagstukken of lopen door de gangen gemoedelijk naast elkaar. De een was vorige week blij met de uitslag van de verkiezingen, de ander juist teleurgesteld en weer iemand anders heeft om persoonlijke redenen niet gestemd.

De ene student of collega heeft mentale problemen waar niemand iets van af weet, de ander loopt schijnbaar fluitend door het leven. De ene docent vindt het lastig om het conflict tussen Israël en Palestina bespreekbaar te maken in de klas, omdat het leed bijvoorbeeld heel dichtbij komt of vanwege de kans op polarisatie, terwijl diens collega juist energie krijgt om met studenten van gedachten te wisselen als het om zware onderwerpen gaat.

Zo zijn er nog meer verschillen binnen de muren van onze hogeschool. Maar één ding hebben we met z’n allen gemeen: we zijn mensen. Mensen die vrede willen, mensen die trots zijn op hun afkomst, mensen die liefde willen geven en ontvangen, mensen die tegen welke vorm van geweld dan ook zijn, mensen die hun mening mogen geven, mensen die gehoord en gezien willen worden, mensen die een prettig leven willen, mensen met dromen en mensen met zorgen. Mensen.

Als mensen hoeven we het niet altijd met elkaar eens te zijn. Sterker nog, als we kritische discussies of debatten met elkaar voeren, worden we daar alleen maar wijzer en sterker van. Achter een mening blijven we de mensen zien. Veroordeel elkaar niet op één standpunt, wie weet ben je het over andere zaken wél met elkaar eens. Hogeschool Rotterdam is een plek waar we op die manier met elkaar willen omgaan, omdat we een veilige omgeving willen zijn voor al onze studenten en collega’s. We hopen dat jij hieraan wilt bijdragen en uiteraard mag je ons ook hierop aanspreken.

Lang niet iedereen durft zijn, haar of hun mening of ervaringen te delen tijdens gesprekken over moeilijke onderwerpen. Weet dat er binnen onze hogeschool altijd ruimte is om met iemand in gesprek te gaan. Studenten kunnen terecht bij hun studieloopbaancoach, decaan of bij een van onze vertrouwenspersonen. Als collega staan jouw leidinggevende en onze vertrouwenspersonen altijd voor je klaar. Maak daar gebruik van als je er behoefte aan hebt.

Blijf praten. Blijf vragen. En laten we van elkaar blijven leren. Pols af en toe bij een medestudent of een collega hoe het gaat. Wees een luisterend oor. Wees goed voor jezelf, maar ook zeker voor een ander.

Namens het College van Bestuur en alle directeuren van Hogeschool Rotterdam