Menu
    English

    Afstudeersymposium Ouders in de spotlights

    Eindsymposium afstudeerkring ouderbetrokkenheid

    05 juli 2016

    Op woensdag 29 juni vond het symposium ‘Ouders in de spotlights’ plaats, georganiseerd door het Instituut voor Sociale Opleidingen, Kenniscentrum Talentontwikkeling en Expertisecentrum Maatschappelijk Innovatie van Hogeschool Rotterdam. Het symposium vormde de afsluiting van de afstudeerkring ouderbetrokkenheid (waarvan Hanneke Kroonsberg - afstudeercoördinator pedagogiek - een van de initiatiefnemers was), en trok een zaal vol studenten, docenten en professionals uit het onderwijs en het sociale domein.

    Bachelor- en masterafstudeerders presenteerden samen met onderzoekers van het lectoraat Ouders in Rotterdam Zuid hun inzichten. Na een inleiding van lector Mariëtte Lusse kwamen de volgende thema’s aan bod:

    • Thuis in Taal
      Promovenda Martine van der Pluijm heeft de aanpak Thuis in taal ontwikkeld om laaggeletterde ouders meer te betrekken bij de taalontwikkeling van hun kinderen. Samen met pedagogiekstudenten Dewi Han, Rinia Wening en Eline Scheper en EMI-medewerker Senem Tekin liet zij zien hoe deze aanpak vanuit de klas te verbinden is met de ouderkamer en de huiskamer.  
    • Vertrouwen in ouders
      In opdracht van EMI onderzocht masterstudent Josanne de Koster hoe ouders met elkaar in gesprek kunnen komen over opvoeden en daarmee hun netwerk en opvoedkracht kunnen vergroten. Door het schamele netwerk van een jonge moeder uit haar onderzoek te schetsen liet zij zien hoe hard dit nodig is.
    • Loopbaancoach aan de keukentafel, gezocht m/v
      Promovenda Monique Strijk werkt met scholen aan het beter betrekken van ouders bij loopbaanoriëntatie. MWD studenten Bianca van den Adel, Anuradha Ghiraw, Souhaila Sakkali, Gamze Tazim hebben dit thema verbreed, door bijvoorbeeld te kijken wat de invloed is van omgevingsfactoren zoals schulden.
    • Vaders zijn ook ouders
      Liesbeth van der Ree, Peter Vanhoof (docenten en onderzoekers van de opleiding Pedagogiek), Naomi Uni en Rutha de Luz (student en alumnus pedagogiek) hebben alle vier op een andere manier de vaders op de kaart van de ouderbetrokkenheid gezet. Moeders moeten daar een beetje voor opzij, lieten zij zien.

    Daarnaast verzorgden negen afstudeerders (van de opleidingen pedagogiek, Communicatie Multimedia Design, en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening) een posterpresentatie. Tijdens de pauze en de borrel kon ook hun werk op grote belangstelling rekenen.

    Voorzitter Leonie le Sage (Pedagogiek) vroeg de zaal wat zij van dit symposium meenamen. Zowel studenten, docenten, partners als het werkveld als Jeroen Oversier (directeur ISO) waren het er over eens dat deze samenwerking tussen opleidingen, onderzoekers en werkveld een inspirerende bijeenkomst heeft opgeleverd die zeker voor herhaling vatbaar is.

    Meer informatie over samenwerken met ouders?
    www.hr.nl/gereedschapskist