Voortvarende studenten met duurzaamheid als drijfveer voor ondernemerschap

23 januari 2020

Maurice Arts en Thijmen van der Walle hebben tijdens hun studie Maritieme Techniek een eigen onderneming opgezet. Hun doel is om de pleziervaart leuker, goedkoper én duurzamer te maken. “Je moet gewoon de stap durven zetten.”

In Keilewerf 2 toveren Maurice Arts en Thijmen van der Walle een 5 meter lange boot onder een zeil vandaan. ‘Taurus 500’ prijkt op de boeg. Het vaartuig is de uitgekomen droom van het duo, dat samen de mbo-studie Scheepsbouwkunde volgde. Gekscherend zeiden ze tegen elkaar dat ze met hun studie moesten stoppen om zelf boten te gaan bouwen. Maar het plan voor een eigen onderneming werd steeds serieuzer.

“Omdat we simpelweg vonden dat we het beter konden dan ons destijds werd geleerd”, zegt Maurice in het kantoor van Taurus Boats & Tenders. “Zo’n vier jaar geleden was nog niemand echt heel serieus bezig met duurzaamheid, terwijl dat voor ons juist een belangrijke inspiratiebron was. Dus wilden we voor onszelf bootjes bouwen en niet voor een baas.”

Duurzaamheid voorop

In gedachten werden de eerste bouwstenen voor een eigen bedrijf gelegd. Tegelijkertijd wilden de vrienden nog geen punt achter hun studie zetten. Sterker nog, ze stroomden door naar de opleiding Maritieme Techniek aan Hogeschool Rotterdam om nog meer te leren over scheepsbouw. Die kennis wilden ze gebruiken voor hun eigen scheepsbouwbedrijf. Eén ding was zeker: duurzaamheid moest voorop blijven staan.

Thijmen merkte tijdens zijn studie en stages steeds meer dat de scheepsindustrie heel belastend is voor het milieu. “Daar móét winst te behalen zijn, zei ik tegen mezelf en Maurice. De vraag was hoe. De materialen moeten recyclebaar zijn en de boot moet na jaren nog restwaarde hebben. Bijvoorbeeld aluminium kun je zonder waardeverlies recyclen en je hoeft het niet te verven, dat scheelt al heel wat milieubelasting. Ook de elektrische motor is recyclebaar. Er zit lood en koper in, maar dat behoudt na 20 jaar ook nog zijn waarde. Het zijn geen loze afvalstoffen zoals bij polyester bootjes, die je overal ziet varen. Simpelweg omdat ze goedkoper zijn.”

Binnen een jaar hadden Maurice en Thijmen het eerste prototype van een sloep in hun werkplaats staan. Het tempo zat er dus goed in. Thijmen: “Ik ben er fulltime mee bezig geweest en dat ging verbazingwekkend goed. Alles liep op rolletjes. Het betekende wel dat ik minder tijd had voor mijn studie. Die ga ik daarom binnenkort even pauzeren, zodat ik me volledig op het bedrijf kan storten.” Maurice gaat wel op dezelfde weg verder met zijn opleiding. “Ik vind het leuk om steeds weer nieuwe dingen te leren, die ik ook nog eens kan toepassen bij Taurus.”

Strengere regels

Tot nu toe gaan de zaken goed. Het duo doet vooral zaken met bedrijven die boten verhuren. “Mensen die een dure sloep kunnen kopen, willen om de paar jaar met een nieuwe pronken. Daarom richten wij ons vooral op verhuurbedrijven”, zegt Thijmen (links op de foto). “Die zijn op zoek naar simpele en degelijke boten, die ook nog eens milieuvriendelijk zijn.” Zijn medeoprichter vult aan: “De overheid hanteert namelijk steeds strengere regels bij het gebruik van dieselmotoren in boten. Voorlopig kunnen wij dat complete pakket op een succesvolle manier bieden. We zijn volledig op de toekomst voorbereid.”

Het klinkt als rozengeur en maneschijn, maar de studenten weten inmiddels uit ervaring dat het ondernemerschap soms ook afzien is. Vooral de eerste stap zetten is lastig. Thijmen: “Je stopt er veel geld in en je moet maar zien of je dat er uiteindelijk weer uit haalt. Dat risico moet je aan durven gaan.” Hij maakt met zijn hand een achtbaanbeweging. “De ene keer denk ik dat het helemaal niets wordt en de andere keer denk ik dat het heel goed werkt. En zo zal het altijd blijven gaan. Ook als je flinke winst maakt, want dan worden de risico’s alleen maar groter. Je belandt steeds wel weer een keer in de put. Maar daarna moet je jezelf weer bij elkaar rapen en doorgaan.”

Binnen de opleiding verdient ondernemerschap meer aandacht, vindt Thijmen. “Vooral op het gebied van meedenken en ondersteunen valt er nog wel iets te winnen. Ik krijg niet altijd het idee dat iedereen blij was dat we nu al een eigen onderneming gingen starten. Gelukkig zijn er ook veel mensen die wel enthousiast zijn. Ik zou best een keer een lezing willen geven op de hogeschool over ondernemerschap, want dat wordt steeds belangrijker. Als ik nu al een tip moet geven? Ga ervoor! Durf de stap te zetten en geloof in je kansen.”