Kees Klomp laat met film ‘ultiem afscheidscadeau’ achter

27 november 2023

Als lector Betekeniseconomie heeft Kees Klomp de afgelopen 3,5 jaar ‘zijn’ onderwerp op de kaart gezet. Nu is het aan zijn opvolger Frank Berkers, lector Business for Societal Transition, om die kaart verder in te kleuren. “Daar heb ik alle vertrouwen in.”

Het gebeurt niet vaak dat Kees Klomp even stil valt, nadat hem een vraag is gesteld. Maar nu, tijdens de Week van het Economieonderwijs en na zijn laatste ‘optreden’ bij Hogeschool Rotterdam zegt hij een paar seconden niets. Daarna: “Hogeschool Rotterdam blijft voor eeuwig in mijn hart zitten.”

De enorme reistijd naar de Maasstad heeft hem mede doen besloten om na 3,5 jaar onze hogeschool te verlaten en in zijn woonomgeving aan de slag te gaan bij hogeschool Windesheim. Dankzij de lector werd betekeniseconomie een begrip binnen Hogeschool Rotterdam, en daarbuiten. Stel Kees één vraag over dit onderwerp en voordat je het weet ben je een uur verder.

Zijn passie en gedrevenheid om tot een systeemverandering te komen die tot een betekeniseconomie leidt, heeft onder meer geresulteerd in het kinderboek ‘De Regenmaker’ en de film ‘Mag ik jou iets vragen?’. In deze documentaire, die vrijdag 24 november in première ging, is te zien dat een betekeniseconomie geen ver-van-mijn-bed-show is.

“De film laat zien hoe er bij veertien hogescholen vanuit docenten en studenten nieuwe onderwijsvormen zijn ontstaan die zijn gericht op betekeniseconomie”, aldus Kees. “We verkeren in een existentiële crisis die in overgrote mate het gevolg is van ons economische handelen. Klimaatverandering, de ineenstorting van biodiversiteit, politieke polarisatie, groeiende welvaartsongelijkheid, de epidemische vormen die depressie en burn-out hebben aangenomen; allen zijn zij het gevolg van een achterhaalde manier van economisch denken en doen. We moeten onszelf dus nieuwe manieren van economisch denken en doen aanleren. Daar speelt het onderwijs logischerwijze een hoofdrol in. In de film zie je dat het barst van de onderwijsmensen die druk bezig zijn om het onderwijssysteem te veranderen met – ingrijpend – ander businessonderwijs.”

Dus niet alleen op Hogeschool Rotterdam, maar ook bij Hogeschool Zeeland, Hogeschool Utrecht, Hogeschool van Amsterdam, Saxion, NHL Stenden, Breda University of Applied Sciences, Windesheim, Hanze Hogeschool, Fontys, De Haagse Hogeschool, Avans Hogeschool, Has Green Academy en Hogeschool Arnhem & Nijmegen. “De volgende stap is nog meer samenwerken, ook tussen de hogescholen. Dat we het echt gaan doen. Ik zie het als een estafettestokje dat ik nu doorgeef aan Frank. Hij is heel goed in het zoeken en vinden van een collectief domein waarin je samen dingen kunt bereiken.”

Kees ziet ‘Mag ik jou iets vragen?’ als piketpaal op de weg naar een betekeniseconomie. “Het is voor mij het ultieme afscheidscadeau, een markeerpunt. Dit is er tot nu toe en vanaf nu wordt het door anderen opgepakt.”

Frank Berkers neemt het stokje van hem over. De lector Business for Societal Transition is blij met de documentaire van Kees (en Stefan de Graaff). Hij heeft vanuit zijn rol als senior scientist bij TNO een goed beeld van technologische en sociale innovaties, en weet dus ook waar de echte slagkracht zich bevindt: in een collectivistische aanpak. Het samen gaan dóen.

Het artikel gaat verder onder de foto van Kees Klomp (links) en Frank Berkers.

“De film geeft weer dat er over de volle breedte wordt gewerkt aan vernieuwing van economische principes. Het draagvlak is groot, maar we moeten een grotere massa bereiken. Binnen onze hogeschool wordt inmiddels erkend dat het economieonderwijs anders moet, maar er is nog geen blauwdruk hoe dat dan moet. Dat is een zoektocht en die ga ik graag aan door er handen en voeten aan te geven. Mijn doel als lector is om collectivisme tussen bedrijven te bewerkstelligen.”

Hij noemt energiecoöperaties als lichtend voorbeeld. Dergelijke burgerinitiatieven zijn in staat om meer grip te krijgen op hun eigen energievoorziening. “Daarnaast helpen ze met hun winsten om energiearmoede te bestrijden, zodat de sociale kracht van hun wijk toeneemt. Dat wijkt af van de marktprincipes. In het bedrijfsleven kijken we niet naar dergelijke vormen, we krijgen er geen les over op school; het zijn ondergeschoven kindjes. Daar wil ik graag verandering in brengen door de door Kees geplaveide paden verder te bewandelen en samenwerkingen vorm te geven waarbinnen het mogelijk is om op een andere manier met economie om te gaan.”

Kijk voor meer informatie over lector Frank Berkers en zijn lectoraat op zijn webpagina van de hogeschool.

Bekijk de film 'Mag ik jou iets vragen?':