Diederik Gommers: 'Hogeschool en Erasmus MC hebben elkaar keihard nodig'

22 oktober 2023

Verrassend. Zo omschrijft Diederik Gommers, intensivist en afdelingshoofd van de Intensive Care van het Erasmus MC, zijn bezoek aan Hogeschool Rotterdam. “Ik kijk iedere dag naar ‘de buren’, het gebouw van Hogeschool Rotterdam waar ik nu ben, maar ik wist niet wat ze daar precies deden. Wat ik hier vandaag zie, daar word ik echt blij van. Hier wordt door studenten heel hard gewerkt aan innovaties en slimme oplossingen voor de zorg. We hebben elkaar keihard nodig.”

Het sfeerverslag lees je na het interview van onze studenten met Diederik Gommers.

Het bezoek van Diederik Gommers begint – na een warm welkom van Mirjam van den Bosch, directeur van het Instituut voor Engineering en Applied Science van Hogeschool Rotterdam – met een inspiratiesessie, gegeven door Diederik Gommers. “Nederland vergrijst”, begint hij. “Dat brengt een groeiende zorgvraag met zich mee. Om daar aan tegemoet te komen, moeten we denken in implementatie van technologische innovaties. In slimme oplossingen. Daar kunnen we jullie als studenten goed bij gebruiken. Én: we moeten vitaal oud worden. Als ik jullie, jonge mensen, zo zie zitten, zou ik willen zeggen: sport, slaap goed, voorkom stress en eet gezond. We moeten meer aan preventie gaan doen, zodat je niet in het ziekenhuis komt. Voorkomen is beter dan genezen.”

Verduurzaming van de zorg

Een ander onderwerp waar de ervaren intensivist uitgebreid bij stilstaat is de noodzaak om de zorg (verder) te verduurzamen. “Van alle sectoren in Nederland draagt de zorgsector voor zo’n 7 procent bij aan de totale uitstoot van broeikasgassen”, licht Gommers toe. Ter onderstreping van zijn verhaal toont hij diverse roestvrijstalen medische hulpmiddelen die vroeger werden gesteriliseerd om daarna opnieuw gebruikt te worden. “Omdat we zo steriel mogelijk wilden werken, hebben we de industrie gevraagd om vrijwel alles van disposables te maken. Met als gevolg dat dagelijks kilo’s afval de verbrandingsoven ingaan. Daar moeten we wat aan doen.”

Intensieve samenwerking

Om de grote uitdagingen in de zorg aan te gaan, werken Hogeschool Rotterdam en het Erasmus MC intensief samen. Onderzoeken worden gedaan, innovaties in gang gezet en slimme oplossingen ontwikkeld. Hierbij is de opleiding Mens & Techniek op het gebied van zorgtechnologie de hoognodige verbinder tussen de andere (technische) opleidingen. Diederik Gommers maak tijdens zijn bezoek kennis met een aantal lopende projecten en de studenten erachter. Eén van die studenten is Judesha. Zij werkt vanuit haar minor ‘Circular Maker’ binnen het Green team van de kernlaboratoria, een samenwerkingsverband vanuit Hogeschool Rotterdam en Erasmus MC. Judesha: “Het Erasmus MC produceerde in 2021 maar liefst 12,367 ton CO2 uitstoot met alleen maar het verwerken van afval en productie van materialen. Met dit project richten we daarom op het verminderen van afval en het slim verwerken daarvan, met als doel de CO2-uitstoot sterk te verminderen. Om tot goede oplossingen te komen, werk ik samen met studenten van zeven verschillende opleidingen, onder andere Chemie, Industrieel Product Ontwerpen en Bedrijfskunde. We vormen samen een interdisciplinair R&D team. Diederik en zijn collega's daagden ons uit om met vergaande, zelfs controversiële oplossingen te komen om de duurzaamheidsdoelstellingen van het Erasmus MC waar te kunnen maken.

Multidisciplinair werken

Dat samenwerken met studenten van verschillende studies en opleidingen belangrijk is, onderstreept ook Helma Kaptein, Lector Implementatie Zorgtechnologie. “Binnen mijn lectoraat werk ik met studenten van verschillende opleidingen die samen aan een oplossing werken. Zo werken we als hogeschool steeds vaker, omdat we merken dat het beroepenveld verandert. Neem bijvoorbeeld het beroep van verpleegkundige. Artificial Intelligence wordt een steeds belangrijker onderwerp. Je kunt niet van een verpleegkundige verwachten dat deze begrijpt hoe zo’n toepassing het werk makkelijker – en uiteindelijk de patiënt blijer – kan maken. Je hebt elkaar als experts nodig om verder te komen. Ik vind het geweldig en van grote waarde dat we binnen de hogeschool steeds meer op die manier werken.”

Tevreden

De kennismiddag van Hogeschool Rotterdam en het Erasmus MC vond voor het eerst plaats. Mirjam van den Bosch kijkt er tevreden op terug. Mirjam: “Ons Instituut voor Engineering en Applied Science

is organisator en host van deze middag. Wij willen via zorgtechnologie bijdragen aan het toegankelijk en betaalbaar houden van de zorg en daarnaast een grote bijdrage leveren aan het duurzaam maken van de zorgpraktijk. Daarvoor moet je verschillende disciplines samen laten werken  aan echte problemen uit de beroepspraktijk. Daar zijn we heel goed in zoals je vanmiddag ziet. Zodoende is ook de samenwerking met het Erasmus MC ontstaan. We hebben het Erasmus MC nodig om de juiste oplossingen te kunnen bedenken. Als wij weten waar de behoefte ligt, kunnen onze studenten oplossingen bedenken. Allemaal met als doel om meer impact met onze opleidingen te kunnen maken voor de beroepspraktijk.”

Hogeschool Rotterdam leidt studenten op tot hooggekwalificeerde professionals voor de beroepen van vandaag en morgen en ontwikkelt praktijkgerichte kennis en innovaties die bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving. We richten ons op vier maatschappelijke opgaven: Vitale gemeenschap, Duurzame delta, Toekomstbestendige economie en Slimme en sociale stad. Meer weten? Bekijk onze koers.