Dankzij de TrulyEasy-klem met één hand de arterielijn verstellen

31 oktober 2023

Verzorgenden en verpleegkundigen lopen regelmatig tegen zaken aan die het comfort van een patiënt te veel beperken. De frustratie daarover kan leiden tot (het invoeren van) slimme zorginnovaties. In het vierde en laatste deel van een serie inspirerende voorbeelden: de TrulyEasy-klem, te bedienen met één hand.

Wat? De TrulyEasy-klem. Deze klem werkt als een wasknijper waardoor je gemakkelijk met één hand de lijnen kunt verschuiven langs de staaf waaraan die verbonden zijn.
Voor wie? Patiënten bij wie continu de bloeddruk moet worden gemeten door middel van een arterielijn, of voor patiënten die een infuus hebben.
Waarom? Voor de bestaande klem moet je de hoogte met twee handen verstellen. Bovendien is die klem weinig ergonomisch.

Als je de bestaande klem in hoogte wilt verstellen, moet je met je ene hand de klem vasthouden, terwijl je die met je andere hand losdraait. Het los- en vastdraaien is pijnlijk voor pols, hand en onderarm. Hoe meer infusen en slangen een patiënt heeft, hoe lastiger het is om er goed bij te kunnen. Een arterielijn gebruik je voor bloedrukmeting. Wisselt een patiënt van houding, dan moet je die lijn in hoogte verstellen om de meting betrouwbaar te houden.

Dat moet gemakkelijker kunnen, dacht Trudi Boeter, IC-verpleegkundige in het Erasmus MC. Ze ging langs bij Create4Care, een afdeling van het Erasmus MC die zich inzet voor technische innovaties in de zorg, waar ze het probleem aanpakte met stagiair Lise Eising, student Industrieel Product Ontwerpen (IPO) aan Hogeschool Rotterdam. Uit die samenwerking ontstond de TrulyEasy-klem, vernoemd naar de twee bedenkers van het product. Deze nieuwe klem open én verschuif je met één hand.

Bron: V&VN Magazine 3-2023 | Tekst: Jorieke van Noorloos | Beeld: Erasmus MC

Lees verder in het artikel van V&VN Magazine