Menu English

Interview met docent Ron Leidelmeijer

Maak kennis met Ron Leidelmeijer, docent metaaltechniek van het PIE-traject en hoofddocent/ coördinator van de opleiding.

Maak kennis met Ron Leidelmeijer, docent metaaltechniek van het PIE-traject en hoofddocent/ coördinator van de opleiding.

Wie is Ron Leidelmeijer?

‘Haha, wat een vraag om mee te beginnen zeg. Ik ben gewoon Ron en een beetje een vakidioot, en dan bedoel ik het vak ‘docentschap’. Ik heb zelf een brede achtergrond. Mijn vooropleiding is de Mbo-opleiding Werktuigbouwkunde, daarna heb ik op de PTH de 2e graad-opleiding Werktuigbouwkunde gevolgd. Na een korte carrière als werkmeester in een penitentiaire inrichting ben ik voor de klas gegaan. Naast het lesgeven in wis- en natuurkunde was ik altijd bezig met sport. Ik had een eigen survivalschool, gaf Taekwondo-les en deed aan duurlopen. Het lag dus voor de hand om ook mijn onderwijsakte voor sport te halen, deze akte heb ik naast mijn werk aan de sportacademie in Tilburg behaald. Inmiddels heb ik de afgelopen 18 jaar sportonderwijs verzorgd. Toch begon de techniek weer te roepen en ben ik Werktuigbouwkunde gaan geven op een ROC. Nu combineer ik op de lerarenopleiding twee van mijn passies: docentschap en Werktuigbouwkunde.’

Wat is er leuk aan de PIE-opleiding?

‘Voor mij is docentschap een soort roeping, omdat ik altijd het beste uit anderen wil halen. Hierdoor ben ik kritisch naar mezelf en naar mijn collega’s. Bij mij staat kwaliteit voorop. Ik zie veel mogelijkheden om onderwijs te verbeteren. Daarom vind ik het werken aan het professionaliseringstraject PIE ook zo fantastisch, omdat ik werk met docenten die je kunt aanspreken op niveau en samen werkt aan kwalitatief onderwijs! Het zijn allemaal “vakbroeders” die stuk voor stuk al heel veel kwaliteiten en ervaring meebrengen. Het is geweldig om hen binnen dit traject te enthousiasmeren voor metaaltechniek en ze kritisch mee te laten denken over beter onderwijs. Tegelijk zijn ze ook naar mij enorm kritisch en moet ik mijn lessen echt goed voorbereiden. Onlangs zag ik een eindwerkstuk waar zoveel energie uit spatte… Dat maakt mij nou echt gelukkig. Dát is waar docentschap om gaat, het zit hem niet in procedures en regeltjes maar in het vakmanschap, dat blijkt uit zo’n onderwijsproduct!’

Wat is je tip aan toekomstige deelnemers?

Ik zou zeggen: ‘Doe enthousiast mee, durf fouten te maken en hiervan te leren. Als docenten werken we altijd met mensen met verwachtingen. Wat verwachten we van elkaar en hoe werken wij met elkaar?’ Ik heb hierop geen pasklaar antwoord: ‘De sleutel zit in jezelf en hoe jij als docent omgaat met je leerling!’