Menu Zoeken English

Interview met cursist Peter Van Prooijen

Peter Van Prooijen, docent op het Kalsbeek College nam deel aan de module metaaltechniek in Schiedam. Inmiddels heeft Peter de module metaaltechniek afgerond. We stelden Peter 7 vragen over deze module:

1. Peter, wat is jouw eigen achtergrond?

‘Ik heb de LTS gedaan, eerst op B- en aansluitend op C-niveau. Daarna ben ik gaan werken als pijpfitter in de scheepsbouw. Vervolgens heb ik als loodgieter/cv-monteur gewerkt en ben ik de lerenopleiding gaan volgen’.

2. Waarom heb je je aangemeld voor de PIE-opleiding?

‘Ik doe dit primair voor mezelf, ik wil weten wat ik mijn leerlingen aanleer en om meer kennis te vergaren zodat ik de leerlingen nog beter kan voorbereiden op de toekomst in de techniek, daarnaast vind ik het prettig om zelf bevoegd te zijn om binnen de PIE zelfstandig les te mogen geven en niet afhankelijk te zijn van een teambevoegdheid of van anderen.

3. Wat hielp je om dit besluit te nemen?

‘Met name het bevoegd en bekwaam zijn vond ik hierin erg belangrijk’.

4. Wat heb je aan de opleiding gehad?

‘Ik vind het metaalprogramma erg goed. Je kennisniveau wordt verrijkt, waardoor ik nu over een bredere basiskennis beschik. Dit helpt mij bij mijn lesuitvoering. Ik weet nu bijvoorbeeld veel beter welk staal ik moet bestellen, om mijn leerlingen bepaalde vaardigheden aan te bieden. Ik vond vooral de praktijklessen echt een verrijking. Mijn LTS was gericht op fijn metaal, dus ik wist wel al het één en ander van metaaltechniek. Tijdens deze opleiding werden de kneepjes van het vak haarfijn uitgelegd waarmee ik mijn leerlingen veel beter kan helpen. Ik ben zo blij dat ik dit nu weer scherp heb! Ik sta nu nog enthousiaster en zelfverzekerder voor de klas’.

5. Hoeveel studietijd was jij kwijt naast de contacturen

‘Ik had hier zelf toch wel aardig wat tijd voor nodig. Mijn Nederlands is niet echt sterk en daar ging veel tijd in zitten, daarom denk ik dat ik meer tijd nodig had dan de andere leerlingen. Gek genoeg heeft dit me ook weer geholpen. Ik schrijf nu veel gemakkelijker. Per week was ik naast de lessen toch wel gemiddeld zeker 8-12 uur per week bezig met de studie. Ik zou toekomstige deelnemers erop willen wijzen, dat ze dit met hun werkgever bespreken, zeker als je fulltime les geeft”.

6. Had je subsidie aangevraagd voor de opleiding?

‘Jazeker, het feit dat er subsidie aan verbonden is, hielp mij ook bij mijn beslissing om het traject te volgen. Het aanvragen van de subsidie was eenvoudig en Duo heeft dit vrij snel aan mij uitbetaald’.

7. Docenten denken wel eens dat deze opleiding een herhaling is van de lerarenopleiding, wat is daarover jouw mening?

‘Haha, nee dat vind ik echt niet. Wij hebben ontzettend veel praktijk gehad en dat vind ik een groot voordeel. Ik vind de module metaaltechniek vakinhoudelijk erg sterk. Vooral de inspirerende wijze van les geven van de metaaldocent vind ik erg leerzaam. En dat er zaken bij zitten als een portfolio, tja dat hoort er nu eenmaal bij. Maar het was zeker geen herhaling van de lerarenopleiding’.

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen