Montessori-opleiding Basisbekwaam

Éénjarig traject, start oktober 2024

In de regio Rotterdam alleen al zijn 30 montessori basisscholen te vinden. De vraag naar bevoegde montessorileraren is groot. De montessori opleiding voor leraren basisonderwijs is vanaf september 2016 vernieuwd. Hogeschool Rotterdam biedt een éénjarig traject aan, waarin je je kunt professionaliseren tot basisbekwame montessorileraar.

Maria Montessori wordt terecht een vrijheidspedagoog genoemd. Ze wilde de kinderen vrijheid geven omdat ze ervan overtuigd was dat kinderen het best zichzelf konden ontwikkelen, als ze maar in een voorbereide omgeving werden opgevoed door adequaat opgeleide Montessori leerkrachten in een groep met verticale leeftijdsstructuur (NMV, 2014).

Startdatum:

Oktober 2024: aanmelden

• Inschrijvingen worden doorgeschoven naar het eerstvolgende startmoment.
  • Tevens kunnen we dit ook Incompany en op maat aanbieden in overleg met de montessori opleider.

Dag en tijd:
woensdag van 14.00 tot 18.00 uur

Investering:
€ 3100 ,- per cursusjaar, inclusief praktijkbegeleiding.

Aantal deelnemers:
minimaal 12

Opbouw

Hoe is de opleiding opgebouwd?

Extra informatie

• Inspirerende Montessori studiedagen
  • Opfriscursussen montessori materialen
  • Montessori Basisbekwaam Jonge kind 0 - 4 jaar, speciaal voor pedagogisch medewerkers. Dit wordt afgerond met een Montessoridiploma (op aanvraag)
  • De lessen vinden plaats in het exclusieve en inspirerende Montessori lokaal van Hogeschool Rotterdam
  • Montessori gecertificeerde trainers met gedegen praktijkervaring

Doelgroep

Deze opleiding is bedoeld voor leraren basisonderwijs die werken in het montessorionderwijs, maar geen erkend montessoridiploma bezitten. Tevens is deze opleiding geschikt voor gediplomeerde montessorileraren die hun kennis en kunde willen opfrissen.

Inhoud

De opleiding is gebaseerd op de nieuwste kaders vanuit de Nederlandse Montessori Vereniging (NMV), de visie, de montessori bekwaamheden en de eindkwalificaties. Wij bieden een inspirerende voorbereide leeromgeving waarin je onderzoekend leert, samen montessorionderwijs ontwerpt om in de eigen praktijk uit te proberen, vaardigheden traint en ervaringen deelt met cursisten van andere montessori basisscholen. We pendelen continu tussen theorie en praktijk, door samenwerken en reflectie ontwikkel je tijdens deze opleiding tot basisbekwame montessorileraar:

• De grondhouding die past bij de montessori leraar basisonderwijs,
  • Een goed onderbouwde visie en eigen aanpak in uw montessorigroep.

Werkwijze

Weten

De visie van Maria Montessori wordt geplaatst in de hedendaagse onderwijscontext, getoetst aan actuele inzichten uit onderzoek en verbonden aan de begrippen duurzaamheid, medeburgerschap en individualiteit. Aan bod komen kenmerkende concepten van montessorionderwijs zoals:

• Van pedagogisch concept naar didactisch model zoals het werken in heterogene groepen, de vrije keuze, de rondes en verschillende vormen van observeren, signaleren, beslissen en registreren
  • De perioden van groei en de ontwikkelingsdomeinen binnen de eigen montessorigroep
  • Het inrichten van een voorbereide omgeving
  • De betekenis van montessorimaterialen in relatie tot de ontwikkelingsdomeinen
  • Kosmisch onderwijs en opvoeding én onderzoekend leren
  • Pedagogische opvattingen en typologie van scholen
  • Evalueren en verantwoorden van het leerproces en opbrengsten in de eigen montessorigroep.

Doen

Het leren op de eigen werkplek speelt een grote rol en is een groot onderdeel van de opleiding. Je onderzoekt hoe je je aanpak in de praktijk kan versterken en wat je daarbij nodig hebt. De kinderen in jouw klas profiteren daarbij direct van de montessoriopleiding basisbekwaam. De praktijkbegeleiding is erop gericht je verder te helpen met je eigen leervragen en waar nodig van sturend naar zelfsturend. De montessoriopleider observeert je tweemaal in de praktijk en geeft gerichte feedback op je leerproces naar basisbekwaam toe. De opleiding biedt ook de mogelijkheid om op andere montessorischolen inspiratie op te doen of een korte stage te lopen.

Samen

Samen met andere cursisten deel je continu ervaringen, ontwerpt samen montessoriactiviteiten die je beproeft in je eigen montessorigroep. Elkaar feedback geven is onderdeel van de opleiding. Ook op je eigen werkplek deel je je nieuw opgedane kennis en kunde.

Zijn

Je persoonlijke en professionele ontwikkeling gaan hand in hand tijdens deze opleiding. Je maakt je eigen ontwikkeling continu zichtbaar en zorgt voor overdraagbaarheid van de nieuw verworven kennis en vaardigheden, ook ten behoeve van je collega’s op de eigen werkplek.

Afronding

Tijdens de opleiding verzamel je bewijzen dat je de montessoribekwaamheden beheerst. Je sluit de montessoriopleiding basisbekwaam af met een portfolio basisbekwaam en in een criterium gericht interview onderbouw je je leerproces met behulp van relevante montessoritheorieen, hedendaagse literatuur en de bewijzen uit je portfolio dat je montessori basisbekwaam bent.

De montessoriopleiding is geaccrediteerd door de NMV.

Na je studie

Wat kun je doen na de opleiding?

Na afronding

Na voldoende afronding ontvang je het NMV-diploma basisbekwame montessorileraar basisonderwijs. Je kunt deze opleiding opnemen in het lerarenregister.

Niet op zoek naar deze opleiding?

Kijk ook eens naar deze opties