Burgerschapsonderwijs in het mbo

Start: September 2024

Docenten vinden het belangrijk dat hun leerlingen tools krijgen waarmee zij een kritische burger worden en deel kunnen nemen aan de samenleving. Hoe je dit burgerschapsonderwijs vormgeeft is echter niet gemakkelijk. Hoe kan je lesgeven over controversiële onderwerpen? Hoe zorg je ervoor dat maatschappelijke vraagstukken betekenisvol zijn voor jongeren en welke vaardigheden vraagt dit van de burgerschapsdocenten?

Bij deze leergang ga je aan de slag met deze thema’s. Je levert een actieve en verantwoorde bijdrage aan de ontwikkeling van burgerschapsonderwijs. Daarnaast bekijk je de visie op burgerschap van je school of onderwijsorganisatie en probeer je het onderwijs te verbeteren. Volg je de leergang bij de Hogeschool Rotterdam dan is aandacht voor lesgeven in een superdiverse stad. Welke (on)mogelijkheden brengt dit met zich mee en welke vaardigheden en kennis vraagt dit van de docenten? In deze leergang gaan we in op deze onderwerpen.

Ben je docent in het mbo, dan behaal je met deze leergang een certificaat die voldoet aan de leeruitkomsten zoals afgestemd binnen het waarderingskader van OCW en deelnemende hogescholen. Zie voor meer informatie de website van het Expertisepunt Burgerschap

Start:

September 2024

Dag en tijd:

10 bijeenkomsten

Investering:

€ 3000,-

Aantal deelnemers:

Opbouw

Hoe is de cursus opgebouwd?

Docenten in het mbo

Inhoud

In deze leergang bespreken we de dagelijkse praktijk van burgerschapsonderwijs in combinatie met de meest recente onderzoeken rondom burgerschap. Daarnaast kijken we naar het landelijke beleid omtrent burgerschapsonderwijs. Op deze manier ben je altijd op de hoogte van de ontwikkelingen die er zijn en kan je dit direct toepassen in de onderwijspraktijk.

Tijdens de bijeenkomsten hebben we het onder andere over wat het burgerschapsonderwijs precies is, normativiteit en neutraliteit in de les, hoe om te gaan met controversiële onderwerpen en kijken we naar superdiversiteit in de klas. Je verzamelt op deze manier informatie vanuit verschillende perspectieven en kan werken aan een eigen visie op burgerschapsonderwijs. Je gaat met deze informatie aan de slag met een eigen ontwerp. Dit ontwerp kan voor iedereen een ander product zijn. Zo kan het resulteren in een lessenserie, een brede visie van de school op burgerschapsonderwijs of een curriculum of leerlijn.

Daarnaast is er natuurlijk ruimte om ervaringen met collega’s uit te wisselen. De leergang heeft een sterke focus op didactische en pedagogische vaardigheden, zodat je na afloop van de leergang een stevige basis hebt om binnen de eigen lessen burgerschapsonderwijs vorm te geven en collega’s praktische tools aan te reiken om met elkaar het burgerschapsonderwijs op de eigen school verder te brengen.

Waar werk je naartoe?

Je levert een actieve en verantwoorde bijdrage aan ontwerp, uitvoering en doorgaande ontwikkeling van burgerschapsonderwijs, waarbij je je verhoudt tot de visie op burgerschap van je school of (onderwijs)organisatie en de landelijke kaders.

Met je ontwerp en uitvoering van burgerschapsonderwijs (beoogde leeropbrengsten en bijpassende leeractiviteiten en evaluatie-instrumenten) zorg je ervoor dat jouw studenten:

1) zich verhouden tot burgerschapsvraagstukken,

2) leren dat er diversiteit aan burgerschapsopvattingen is, en

3) toegerust worden om zelfstandig te handelen ten opzichte van deze vraagstukken.

Je expliciteert je eigen visie en de wijze waarop je je blijft ontwikkelen op het gebied van burgerschapsonderwijs.