Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Ons onderwijs
Praktijkgericht onderwijs dat ertoe doet
Bij Rotterdam Academy leiden we je op tot een wendbare en toekomstbestendige professional die impact wil maken. Onze Associate degrees zijn praktijkgericht en bereiden je voor op een betekenisvolle carrière. Je leert door te doen: vanaf de start werk je aan echte vraagstukken uit de praktijk. Kennis, vaardigheden en houding komen daarbij samen. Leren gebeurt niet alleen op school, maar ook in de praktijk, samen met anderen.
Jij staat centraal
Jij als student staat bij ons centraal. We zorgen dat je goed van start gaat en je snel thuisvoelt. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving, waarin jij je optimaal kunt ontwikkelen. In samenwerking met de praktijk bieden we onderwijs dat ertoe doet, met ruimte voor coaching, professionalisering, internationalisering en innovatie. Met persoonlijke begeleiding en contact zetten we in op studiesucces en zorgen we er samen voor dat jij je opleiding succesvol afrondt.
Voorbereid op de wereld van morgen
Onze opleidingen sluiten aan op actuele ontwikkelingen in de maatschappij en in jouw vakgebied. Door interdisciplinair samen te werken met studenten van andere opleidingen, te leren van én met elkaar en in de praktijk, bieden we betekenisvol onderwijs dat aansluit op de wereld van morgen.
Programma
Alle Associate degree-opleidingen volgen dezelfde duidelijke structuur. Jaar 1 begint met On Track een oriëntatiefase van drie weken, waarin je je medestudenten leert kennen, leert wennen aan jouw opleiding, de verwachtingen en de onderwijsvormen, en een beeld krijgt van het beroep waarvoor je wordt opgeleid. Ook werk je aan jouw studievaardigheden.
Daarna volgen er vier periodes van elk negen weken. In elke periode staat een thema centraal, dat per opleiding kan verschillen. Onder thema’s lees je meer over de onderwerpen en de inhoud van deze opleiding.
Jaar 2 start met drie weken Back on Track, waarin de voorbereiding op het afstuderen en de inhoud van het tweede jaar centraal staan. Ook dit jaar bestaat daarnaast uit vier periodes van negen weken, waarbij je het laatste halfjaar afstudeert tijdens een praktijkgerichte periode van 18 weken.
Thema's
De opleiding verdiept je kennis en vaardigheden van het pedagogisch en educatief handelen bij jonge kinderen.
De opleiding is opgebouwd rond een aantal thema’s uit de beroepspraktijk. Voorbeelden hiervan zijn: het observeren en stimuleren van de ontwikkeling van het kind van 0 tot en met 12 jaar, pedagogische en didactische methodieken, gespreksvaardigheden, ouderbetrokkenheid en ontwikkelingspsychologie.
Gedurende de hele opleiding ontwikkel je je competenties in de praktijk. Je legt daarover verantwoording af in een portfolio, waarin duidelijk wordt hoe jij de theorie en vaardigheden van de opleiding uitvoert.
Het eerste jaar
In het eerste jaar werk je aan je houding als reflectieve professional. Je kunt kinderen stimuleren in hun ontwikkeling en daarin samenwerken met de ouders/medeopvoeders en collega's. Hierbij is het uitgangspunt altijd spelend leren en het creëren van een uitdagende speelleeromgeving die aansluit bij de behoeftes van de kinderen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Door samen te werken met collega's aan het verbeteren van het ontwikkelaanbod en de ouderbetrokkenheid, zet jij je eerste stappen als Pedagogisch Educatief Professional.
Je start in de tweede helft van het eerste jaar met praktijkleren. Je gaat dan aan de slag als beroepskracht in opleiding. Je gaat zelf op zoek naar een organisatie binnen de kinderopvang of het (speciaal) basisonderwijs, waar je twee dagen in de week gaat leren in de praktijk (stage).
Het tweede jaar
In het tweede jaar bouw je je kennis en vaardigheden verder uit. Zo ga je steeds meer een eigen visie ontwikkelen en kun je deze onderbouwen vanuit theorie. Je krijgt nieuwe vakken, zoals: het omgaan met signaalgedrag, kinderen met een zorgvraag en het coachen van je collega’s.
Het laatste semester staat in het teken van afstuderen.
Keuzeonderwijs
Samenwerken over de grenzen van je eigen opleiding heen
Bij onze Associate degree-opleidingen werk je niet alleen binnen je eigen vakgebied, maar leer je ook samenwerken over de grenzen van je eigen opleiding heen. In twee periodes bieden we disciplineoverstijgend onderwijs (DOO) aan, waarbij je aan de slag gaat met vraagstukken die je samen met studenten van andere opleidingen oplost.
Disciplineoverstijgend onderwijs draagt bij aan jouw persoonlijke én professionele groei. De arbeidsmarkt verandert snel en vraagt om professionals die flexibel en wendbaar zijn. Door samen te werken met studenten van andere opleidingen leer je complexe vraagstukken benaderen vanuit meerdere invalshoeken. Je leert je eigen expertise in te zetten in een bredere context én je leert denken vanuit het perspectief van anderen. Zo ontwikkel je belangrijke vaardigheden voor de praktijk – of dat nu lokaal is of internationaal. Bovendien helpt het je ontdekken waar jouw talenten liggen en hoe je je daarin kunt onderscheiden.
In het eerste jaar (periode 4) doe je dit binnen een gezamenlijke module. In het tweede jaar (periode 6) kun je kiezen: opnieuw samenwerken met studenten van andere opleidingen, of juist de verdieping zoeken binnen je eigen vakgebied.
Afstuderen
Je toont in de eindfase van je studie op verschillende manieren aan over het eindniveau te beschikken. Je:
- onderzoekt een verbeterpunt op pedagogisch-educatief gebied in de praktijk;
- maakt een ontwerp voor verbetering van die pedagogisch-educatieve kwaliteit;
- beschrijft in een portfolio jouw ontwikkeling naar het eindniveau van de opleiding;
- presenteert jouw ontwikkeling over de afgelopen twee jaren in een assessmentgesprek.
Daarnaast organiseren de studenten gezamenlijk een seminar waar ze de opgedane kennis middels een workshop delen met studenten van jaar 1 en het werkveld.
Begeleiding
Begeleiding
Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Voor ondersteuning kun je daarnaast terecht bij Studentzaken en de studentendecaan.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten
Semester 1
- Basis Nederlands
- Ontwikkelingspsychologie
- Gespreksvaardigheden
- Maatschappelijk project: armoede en leefstijl
-
Talentontwikkeling 1
Talentontwikkeling 1
- Individueel gesprek
- Coachlessen
- Basis pedagogiek en didactiek
- Gesprekken met kinderen
- Observeren en registreren
- Ontwikkelingspsychopathologie
-
Talentontwikkeling 2
Talentontwikkeling 2
- Coachlessen
- Praktijkgesprek student, docent en praktijkplek
- VVE
- Stagebegeleiding
- Keuzeonderwijs
Semester 2
- Observeren en registreren
- Verdiepende kennis educatieve professional
- Kind en omgeving
- Gesprekken met opvoeders
- Ontwikkelingspsychopathologie
-
Talentontwikkeling 2
Talentontwikkeling 2
- Coachlessen
- Praktijkgesprek student, docent en praktijkplek
- VVE
- Stagebegeleiding
- Keuzeonderwijs
Semester 3
- Ouderbetrokkenheid
- Kindercoaching
- Kinderen met extra zorgbehoeften
-
Talentontwikkeling 3
Talentontwikkeling 3
- Coachlessen
- Praktijkgesprek
- Stagebegeleiding
- Verbeterplan
- Coaching in een team
- Uitgebreide kennis educatieve professional
- Seminar
- Keuzeonderwijs
Semester 4
- Uitgebreide kennis educatieve professional
- Wet- en regelgeving omtrent een kind
- Ethische dilemma's
- Internationalisering
-
Talentontwikkeling 3
Talentontwikkeling 3
- Coachlessen
- Praktijkgesprek
- Stagebegeleiding
- Verbeterplan
- Seminar
- Keuzeonderwijs
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Beroepen
Met het diploma Ad Pedagogisch Educatief Professional kun je binnen de kinderopvang (babygroep, peutergroep, buitenschoolse opvang, peuterspeelzaal), VVE, IKC, of het (speciaal) basisonderwijs aan de slag. Je wordt dan de hbo’er op de groep, VVE begeleider, pedagogisch coach, VVE coach of leraarondersteuner.
Jouw toekomstige functie is gericht op het vergroten van de pedagogische en didactische kwaliteit van jezelf, jouw collega’s en de instelling. Hierbij staat de ontwikkeling van het kind altijd centraal, waarbij spelend leren het uitgangspunt is. Ook speel je in op mogelijke ontwikkelingsachterstanden en informeer je opvoeders, collega’s en leidinggevenden over de sociaal-emotionele en taalontwikkeling van kinderen. Binnen het team vervul je voor collega’s de rol van coach en mentor.
De ontwikkeling van het kind staat de laatste jaren sterk in de belangstelling. Door vroeg in te spelen op ontwikkelingsachterstanden, wordt schooluitval op latere leeftijd voorkomen. Ook de aansluiting op het basisonderwijs verloopt soepeler. Er is daarom een groeiende behoefte aan hoger opgeleide professionals. Met het diploma Pedagogisch Educatief Professional op zak, kun je voldoen aan die behoefte.
Doorstuderen
Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.