Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Praktijkgericht onderwijs dat ertoe doet
Bij Rotterdam Academy leiden we je op tot een wendbare en toekomstbestendige professional die impact wil maken. Onze Associate degrees zijn praktijkgericht en bereiden je voor op een betekenisvolle carrière. Je leert door te doen: vanaf de start werk je aan echte vraagstukken uit de praktijk. Kennis, vaardigheden en houding komen daarbij samen. Leren gebeurt niet alleen op school, maar ook in de praktijk, samen met anderen.
Jij staat centraal
Jij als student staat bij ons centraal. We zorgen dat je goed van start gaat en je snel thuis voelt. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving, waarin jij je optimaal kunt ontwikkelen. In samenwerking met de praktijk bieden we onderwijs dat ertoe doet, met ruimte voor coaching, professionalisering, internationalisering en innovatie. Met persoonlijke begeleiding en persoonlijk contact zetten we in op studiesucces en zorgen we er samen voor dat jij je opleiding succesvol afrondt.
Voorbereid op de wereld van morgen
Onze opleidingen sluiten aan op actuele ontwikkelingen in de maatschappij en in jouw vakgebied. Door interdisciplinair samen te werken met studenten van andere opleidingen, te leren van én met elkaar en in de praktijk, bieden we betekenisvol onderwijs dat aansluit op de wereld van morgen.
Hoe is de opleiding opgebouwd?
Alle Associate degree-opleidingen volgen dezelfde duidelijke structuur. Jaar 1 begint met On Track, de startfase van drie weken, waarin je een intensieve en betekenisvolle start maakt bij jouw opleiding. Je leert je medestudenten en docenten kennen, krijgt de ruimte om te wennen aan jouw opleiding, de verwachtingen en de onderwijsvormen, en krijgt alvast een kijkje in het werkveld waarvoor je wordt opgeleid. Ook werk je aan jouw studievaardigheden.
Daarna volgen er vier periodes van elk negen weken. In iedere periode staat een thema centraal, dat per opleiding kan verschillen. Onder Thema’s lees je meer over de onderwerpen en de inhoud van deze opleiding.
Jaar 2 start met drie weken Back on Track, waarin de voorbereiding op het afstuderen en de inhoud van het tweede jaar centraal staan. Ook dit jaar bestaat daarnaast uit vier periodes van negen weken, waarbij je het laatste halfjaar afstudeert tijdens een praktijkgerichte periode van 18 weken.
Welke thema's komen aan bod?
De Associate degree-opleiding Pedagogisch Educatief Professional is opgebouwd rond herkenbare thema’s uit de praktijk. Bij deze opleiding kun je denken aan thema’s als:
- Het kind in beeld
- De kracht van ieder kind
- De wereld van het jonge kind
- Pedagogisch Educatief Professional in de praktijk
- Samen zorgen voor het kind
Binnen elk thema werk je aan actuele vraagstukken, leer je de theorie toepassen in de praktijk en ontwikkel je de vaardigheden die je als professional in dit vakgebied nodig hebt.
Elke periode staat er een thema centraal. Onder de kopjes Het eerste jaar en Het tweede jaar zie je wat je in dat jaar kunt verwachten.
Jaar 1: De basis van pedagogisch en educatief handelen
In het eerste jaar leg je de basis voor jouw rol als Pedagogisch Educatief Professional. Je ontdekt hoe jonge kinderen zich ontwikkelen en hoe jij met jouw kennis en vaardigheden een veilige, stimulerende en uitdagende omgeving creëert. Daarbij leer je niet alleen de theorie, maar ga je vooral praktisch aan de slag met observaties, gesprekken en opdrachten uit de praktijk.
Naast vakinhoudelijke kennis werk je ook aan jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je leert reflecteren op je handelen, samenwerken met collega’s en ouders, en het inzetten van pedagogisch-didactische inzichten om elk kind optimaal te ondersteunen.
Je start met de basis: de ontwikkeling van jonge kinderen. Je leert observeren, registreren en analyseren en krijgt inzicht in pedagogische en didactische basisprincipes. Zo ontwikkel je een scherp oog voor wat elk kind nodig heeft.
Hier verdiep je je in de unieke behoeften van kinderen. Je oefent gespreksvaardigheden, leert basiskennis over psychopathologie en onderzoekt hoe jij kinderen effectief kunt ondersteunen. Zo groei je in je rol als betrouwbare en deskundige begeleider.
Hier kijk je verder dan het kind alleen. Je onderzoekt de invloed van gezin, school en omgeving op de ontwikkeling van kinderen. Je leert hoe je opvoeders betrekt, hoe je ouderbetrokkenheid versterkt en hoe samenwerking een kind sterker maakt.
In dit blok breng je alles wat je geleerd hebt samen. Je onderzoekt actuele thema’s zoals armoede, leefstijl en samenwerking in de wijk. Door praktijkopdrachten ervaar je hoe jouw rol als Pedagogisch Educatief Professional betekenisvol is in een bredere sociale context.
Jaar 2: Verdieping en professionele groei
In het tweede jaar verdiep je jouw kennis en vaardigheden en leer je steeds meer als professional op te treden. De nadruk ligt op coachen, begeleiden en het versterken van samenwerking met collega’s, opvoeders en andere betrokkenen. Je ontdekt hoe jij een verbindende rol kunt spelen en een positieve invloed hebt op de ontwikkeling van kinderen én de organisatie waarin je werkt.
Naast inhoudelijke verdieping werk je aan je professionele profilering: je leert richting geven aan jouw rol als Pedagogisch Educatief Professional en bouwt aan je eigen visie op pedagogisch en educatief handelen.
In dit blok ontwikkel je coachende en begeleidende vaardigheden. Je leert hoe je kinderen met extra zorgbehoeften ondersteunt en hoe je als teamspeler en coach een waardevolle bijdrage levert in de samenwerking met collega’s en opvoeders.
Hier pas je je kennis en vaardigheden toe binnen een specifieke context, zoals het (speciaal) basisonderwijs of de kinderopvang. Thema’s als spel, coaching en professionele profilering staan centraal. Je leert hoe je jezelf als professional zichtbaar maakt en jouw expertise inzet in de praktijk.
In de laatste twee periodes van de opleiding staat het afstuderen centraal. Meer hierover vind je onder het kopje Afstuderen.
Samenwerken over de grenzen van je eigen opleiding heen
Bij onze Associate degree-opleidingen werk je niet alleen binnen je eigen vakgebied, maar leer je ook samenwerken over de grenzen van je eigen opleiding heen. In twee periodes bieden we disciplineoverstijgend onderwijs (DOO) aan, waarbij je aan de slag gaat met vraagstukken die je samen met studenten van andere opleidingen oplost.
Disciplineoverstijgend onderwijs
Disciplineoverstijgend onderwijs draagt bij aan jouw persoonlijke én professionele groei. De arbeidsmarkt verandert snel en vraagt om professionals die flexibel en wendbaar zijn. Door samen te werken met studenten van andere opleidingen leer je complexe vraagstukken benaderen vanuit meerdere invalshoeken. Je leert je eigen expertise in te zetten in een bredere context én je leert denken vanuit het perspectief van anderen. Zo ontwikkel je belangrijke vaardigheden voor de praktijk – of dat nu lokaal is of internationaal. Bovendien helpt het je ontdekken waar jouw talenten liggen en hoe je je daarin kunt onderscheiden.
In het eerste jaar (periode 4) doe je dit binnen een gezamenlijke module. In het tweede jaar (periode 6) kun je kiezen: opnieuw samenwerken met studenten van andere opleidingen, of juist de verdieping zoeken binnen je eigen vakgebied.
Hoe ziet het afstuderen eruit?
Het laatste halfjaar van de opleiding staat in het teken van afstuderen. In deze periode laat je zien dat je alle kennis, vaardigheden en ervaringen die je tijdens de opleiding hebt opgedaan zelfstandig kunt inzetten in jouw werkveld.
Je voert een praktijkonderzoek uit dat aansluit bij jouw werkplek of een actuele vraag uit de sector. Denk aan thema’s als ouderbetrokkenheid, spelontwikkeling, samenwerking in teams of het ondersteunen van kinderen met specifieke behoeften. Door methodisch en onderzoekend te werken toon je aan dat je een professionele bijdrage kunt leveren aan de verbetering van de pedagogische en educatieve praktijk.
Tijdens het afstuderen bouw je verder aan je portfolio. Hierin verzamel je bewijsstukken die laten zien wie jij bent als Pedagogisch Educatief Professional: hoe je observeert, signaleert, coacht en samenwerkt, en hoe je pedagogisch-didactisch onderbouwde keuzes maakt. Ook laat je zien hoe je bent gegroeid in je rol en welke professionele identiteit je hebt ontwikkeld.
Met je praktijkonderzoek en portfolio bewijs je dat je klaar bent om als Pedagogisch Educatief Professional het verschil te maken: deskundig, reflectief en met oog voor de ontwikkeling van elk kind.
Wat voor begeleiding krijg je?
Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en samen met jou de studievoortgang in de gaten houdt. Voor ondersteuning kun je daarnaast terecht bij Studentzaken en de studentendecaan.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten
Periode 1:Het kind in beeld
-
On Track
On Track
Startfase van drie weken, waarin je een intensieve en betekenisvolle start maakt bij je opleiding.
- Ontwikkelingspsychologie
- Observeren en registreren
- Basis pedagogiek en didactiek
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 2: De kracht van ieder kind
- Gesprekken met kinderen
- Ontwikkelingspsychopathologie
- Verdiepende kennis educatief professional
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 3: De wereld van het jonge kind
- Kind en omgeving
- Gesprekken met opvoeders
- Ouderbetrokkenheid
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 4: PEP in de praktijk
- Maatschappelijk project
-
Disciplineoverstijgend onderwijs (DOO)
Disciplineoverstijgend onderwijs (DOO)
Je gaat aan de slag met vraagstukken die je samen met studenten van andere opleidingen oplost.
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 5: Samen zorgen voor het kind
-
Back on Track
Back on Track
Hier staan de voorbereiding op het afstuderen en de inhoud van het tweede jaar centraal.
- Kindercoaching
- Kinderen met extra zorgbehoeften
- Uitgebreide kennis educatief professional
- Teamcoaching
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 6: PEP in de praktijk
- Maatschappelijk project
-
Disciplineoverstijgend onderwijs (DOO)
Disciplineoverstijgend onderwijs (DOO)
Je gaat aan de slag met vraagstukken die je samen met studenten van andere opleidingen oplost, of je zoekt juist verdieping binnen je eigen vakgebied.
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 7 & 8
- Praktijkonderzoek en bewijzenportfolio (afstuderen)
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Wat kun je worden met Ad Pedagogisch Educatief Professional?
Met een Ad Pedagogisch Educatief Professional-diploma op zak kun je werken in de kinderopvang (babygroep, peutergroep, buitenschoolse opvang, peuterspeelzaal), VVE, IKC of het (speciaal) basisonderwijs. Hieronder zie je voorbeelden van functies die daarbij passen en wat ze inhouden.
Als hbo’er op de groep werk je direct met kinderen en collega’s in de kinderopvang of buitenschoolse opvang. Je bent het pedagogisch en educatief geweten van het team: je begeleidt kinderen in hun ontwikkeling, ondersteunt collega’s en zorgt dat de kwaliteit in de groep continu groeit.
Als VVE-begeleider (Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie) richt je je op kinderen met (taal)achterstanden. Je ontwikkelt spel- en leeractiviteiten die aansluiten bij hun behoeften, waardoor je een belangrijke bijdrage levert aan gelijke kansen voor ieder kind.
In de rol van pedagogisch coach begeleid en ondersteun je collega’s in hun pedagogisch handelen. Je helpt hen reflecteren, geeft feedback en stimuleert professionele groei. Zo draag je bij aan de kwaliteit en het werkplezier binnen het team.
Als VVE-coach ondersteun je collega’s specifiek bij het werken met kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Je coacht pedagogisch medewerkers in het toepassen van VVE-programma’s en zorgt dat de kwaliteit van de voorschoolse educatie op hoog niveau blijft.
In het (speciaal) basisonderwijs werk je als leraarondersteuner. Je begeleidt groepjes leerlingen of individuele kinderen, helpt bij lessen en ondersteunt de leerkracht. Dankzij jouw pedagogisch-didactische kennis bied je kinderen extra aandacht en zorg waar dat nodig is. Met elke functie draag je bij aan het vergroten van de pedagogische en didactische kwaliteit, zowel bij kinderen als binnen het team. Je speelt in op mogelijke ontwikkelingsachterstanden, stimuleert spelend leren en werkt nauw samen met opvoeders, collega’s en leidinggevenden. De vraag naar hoger opgeleide professionals neemt toe en met dit diploma ben jij klaar om dat verschil te maken.
Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.