Opbouw van de opleiding
Wat kun je verwachten?Praktijkgericht onderwijs dat ertoe doet
Bij Rotterdam Academy leiden we je op tot een wendbare en toekomstbestendige professional die impact wil maken. Onze Associate degrees zijn praktijkgericht en bereiden je voor op een betekenisvolle carrière. Je leert door te doen: vanaf de start werk je aan echte vraagstukken uit de praktijk. Kennis, vaardigheden en houding komen daarbij samen. Leren gebeurt niet alleen op school, maar ook in de praktijk, samen met anderen.
Jij staat centraal
Jij als student staat bij ons centraal. We zorgen dat je goed van start gaat en je snel thuis voelt. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving, waarin jij je optimaal kunt ontwikkelen. In samenwerking met de praktijk bieden we onderwijs dat ertoe doet, met ruimte voor coaching, professionalisering, internationalisering en innovatie. Met persoonlijke begeleiding en persoonlijk contact zetten we in op studiesucces en zorgen we er samen voor dat jij je opleiding succesvol afrondt.
Voorbereid op de wereld van morgen
Onze opleidingen sluiten aan op actuele ontwikkelingen in de maatschappij en in jouw vakgebied. Door interdisciplinair samen te werken met studenten van andere opleidingen, te leren van én met elkaar en in de praktijk, bieden we betekenisvol onderwijs dat aansluit op de wereld van morgen.
Hoe is de opleiding opgebouwd?
Alle Associate degree-opleidingen volgen dezelfde duidelijke structuur. Jaar 1 begint met On Track, de startfase van drie weken, waarin je een intensieve en betekenisvolle start maakt bij jouw opleiding. Je leert je medestudenten en docenten kennen, krijgt de ruimte om te wennen aan jouw opleiding, de verwachtingen en de onderwijsvormen, en krijgt alvast een kijkje in het werkveld waarvoor je wordt opgeleid. Ook werk je aan jouw studievaardigheden.
Daarna volgen er vier periodes van elk negen weken. In iedere periode staat een thema centraal, dat per opleiding kan verschillen. Onder Thema’s lees je meer over de onderwerpen en de inhoud van deze opleiding.
Jaar 2 start met drie weken Back on Track, waarin de voorbereiding op het afstuderen en de inhoud van het tweede jaar centraal staan. Ook dit jaar bestaat daarnaast uit vier periodes van negen weken, waarbij je het laatste halfjaar afstudeert tijdens een praktijkgerichte periode van 18 weken.
Welke thema's komen er aan bod?
De Associate degree-opleiding Built Environment is opgebouwd rond herkenbare thema’s uit de praktijk. De opleiding volgt de fasering in de bouw. Bij de thema’s kun je denken aan:
- Basis Built Environment
- Duurzaamheid en digitalisering
- Verdieping en specialisatie
- Multidisciplinair werken en afstuderen
Binnen elk thema werk je aan actuele vraagstukken, leer je de theorie toepassen in de praktijk en ontwikkel je de vaardigheden die je als professional in dit vakgebied nodig hebt.
Elke periode staat er een thema centraal. Onder de kopjes Het eerste jaar en Het tweede jaar zie je wat je in dat jaar kunt verwachten.
Jaar 1: Bouwen aan de basis
In het eerste jaar ontdek je stap voor stap hoe de wereld van bouwen, ontwerpen en verduurzamen eruitziet. Je leert niet alleen de theorie, maar gaat meteen aan de slag met projecten en echte opdrachten uit de praktijk. Denk aan het berekenen van een constructie, het slim kiezen van duurzame materialen of het ontwerpen van een gebouw in 3D. Zo leg je een stevige basis voor je toekomst in de bouw én zie je meteen wat jouw werk kan betekenen voor een duurzame leefomgeving.
Je begint met de fundamenten van het vak. Je verdiept je in materiaalkunde, constructies en toegepaste wiskunde, en leert werken met digitale tools zoals BIM om bouwprojecten te organiseren en te visualiseren. Tegelijkertijd ontdek je hoe de gebouwde omgeving als geheel functioneert. Wat betekent duurzaamheid voor een wijk? Hoe beïnvloeden wonen, mobiliteit en leefkwaliteit elkaar? Samen met je medestudenten onderzoek je deze vragen, werk je aan analyses en ontwerpideeën, en presenteer je een inspirerende visie. Ook ontwikkel je jouw professionele vaardigheden: je leert hoe je technische ideeën helder en overtuigend communiceert, zodat je straks niet alleen oplossingen bedenkt, maar ze ook écht onder de aandacht kunt brengen.
In de tweede helft van het jaar breng je jouw kennis meteen in de praktijk. Je onderzoekt hoe je gebouwen energiezuiniger en duurzamer maakt en leert hoe je dit vertaalt naar slimme ontwerpen. In projecten werk je samen met andere studenten en ontdek je hoe je theorie, techniek en creativiteit combineert tot oplossingen die echt het verschil maken.
Na dit eerste jaar, waarin je de basis legt en leert hoe je kennis toepast in projecten, krijg je in het tweede jaar de mogelijkheid je te verdiepen in verschillende richtingen van het vakgebied. Meer hierover onder het kopje Het tweede jaar.
Jaar 2: Verdiepen, specialiseren en samenwerken
In het tweede jaar van de opleiding kies je een richting die bij jou past: bouwkunde, civiele techniek of ruimtelijke ordening. Daarmee geef je richting aan jouw toekomst en leer je de inhoud écht in de praktijk te brengen.
Je start met het verder ontwikkelen van je vakkennis en vaardigheden binnen jouw gekozen specialisatie:
- Bij bouwkunde richt je je op het ontwerpen, realiseren en beheren van gebouwen.
- Bij civiele techniek werk je aan infrastructuur: bruggen, wegen, dijken en riolering.
- Bij ruimtelijke ordening kijk je naar het duurzaam en leefbaar inrichten van gebieden en steden.
Naast projecten binnen je eigen vakgebied volg je bijpassende vakken, zoals BIM Procesmanagement, Vloeistofmechanica of Vastgoedontwikkeling en vastgoedrekenen. Je ontwikkelt je stap voor stap tot een professional die niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook weet hoe je projecten organiseert en keuzes onderbouwt.
In de tweede helft van het jaar draait alles om samenwerking en jouw voorbereiding op het werkveld. Je werkt samen met studenten uit alle drie de specialisaties aan een multidisciplinair project, waarin jullie een actueel vraagstuk uit de sector oplossen. Zo leer je over de grenzen van je eigen vakgebied heen kijken en ontdek je hoe verschillende disciplines elkaar versterken.
Het laatste halfjaar staat daarnaast in het teken van afstuderen. Meer hierover lees je onder het kopje Afstuderen.
Samenwerken over de grenzen van je eigen opleiding heen
Bij onze Associate degree-opleidingen werk je niet alleen binnen je eigen vakgebied, maar leer je ook samenwerken over de grenzen van je eigen opleiding heen. In twee periodes bieden we disciplineoverstijgend onderwijs (DOO) aan, waarbij je aan de slag gaat met vraagstukken die je samen met studenten van andere opleidingen oplost.
Disciplineoverstijgend onderwijs
Disciplineoverstijgend onderwijs draagt bij aan jouw persoonlijke én professionele groei. De arbeidsmarkt verandert snel en vraagt om professionals die flexibel en wendbaar zijn. Door samen te werken met studenten van andere opleidingen leer je complexe vraagstukken benaderen vanuit meerdere invalshoeken. Je leert je eigen expertise in te zetten in een bredere context én je leert denken vanuit het perspectief van anderen. Zo ontwikkel je belangrijke vaardigheden voor de praktijk – of dat nu lokaal is of internationaal. Bovendien helpt het je ontdekken waar jouw talenten liggen en hoe je je daarin kunt onderscheiden.
In het eerste jaar (periode 4) doe je dit binnen een gezamenlijke module. In het tweede jaar (periode 6) kun je kiezen: opnieuw samenwerken met studenten van andere opleidingen, of juist de verdieping zoeken binnen je eigen vakgebied.
Hoe ziet het afstuderen eruit?
Het laatste halfjaar van de opleiding staat in het teken van afstuderen. Tijdens deze periode laat je zien dat je alles wat je in de afgelopen twee jaar hebt geleerd zelfstandig kunt toepassen in de praktijk.
Je werkt vier dagen per week bij een organisatie aan een concrete opdracht die aansluit bij jouw specialisatie en interesses. Denk bijvoorbeeld aan het meewerken aan de verduurzaming van een gebouw, het analyseren van de staat van een brug, of het opstellen van een plan voor de herinrichting van een wijk. Zo toon je aan dat je de vaardigheden beheerst die nodig zijn om direct bij te dragen aan actuele vraagstukken in de bouw, infrastructuur of ruimtelijke ordening.
Daarnaast werk je één dag per week op school aan je professionele ontwikkeling. Je volgt verdiepende vakken die je voorbereiden op het werkveld of een eventuele doorstroom naar de bachelor. Ook neem je deel aan een multidisciplinair project, waarin je samen met studenten van de andere specialisaties een actueel vraagstuk aanpakt.
Het afstuderen wordt afgesloten met de proeve van bekwaamheid. Daarbij lever je beroepsproducten in, waaronder een onderzoeksverslag, en presenteer je jouw resultaten en professionele ontwikkeling tijdens de afstudeerzitting. Hiermee toon je aan dat je de competenties van de opleiding beheerst en klaar bent om als breed inzetbare professional de stap naar het werkveld te maken.
Wat voor begeleiding krijg je?
Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en samen met jou de studievoortgang in de gaten houdt. Voor ondersteuning kun je daarnaast terecht bij Studentzaken en de studentendecaan.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten
Periode 1: Basis Built Environment
-
On Track
On Track
Startfase van drie weken, waarin je een intensieve en betekenisvolle start maakt bij je opleiding.
- Materiaalkunde
- Projectmanagement 1
- Toegepaste wiskunde 1
- Basis Built Environment
- BIM Bouwproject
- Professionele ontwikkeling
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 2: Basis Built Environment
- Duurzaamheid
- Constructieleer
- Toegepaste wiskunde 2
- Basis Built Environment
- BIM Bouwproject
- Professionele ontwikkeling
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 3: Duurzaamheid en digitalisering
- Projectmanagement 2
- Ruimtelijke ordening en planologie
- Overspannen van ruimten
- Klein Bouwproject BE
- Professionele ontwikkeling
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 4: Duurzaamheid en digitalisering
- Fysica en duurzaam bouwen
- Belasting op bouwwerken
- Klein Bouwproject BE
- Keuzeruimte profilering: Stedenbouw, Beheer van gebouwen of Toegepaste Wiskunde 3
-
Disciplineoverstijgend onderwijs (DOO)
Disciplineoverstijgend onderwijs (DOO)
Je gaat aan de slag met vraagstukken die je samen met studenten van andere opleidingen oplost.
- Professionele ontwikkeling
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 5: Verdieping en specialisatie
-
Back on Track
Back on Track
Hier staan de voorbereiding op het afstuderen en de inhoud van het tweede jaar centraal.
- Funderen van bouwwerken
- Specialisatie: intern project bouwkunde, civiele techniek of ruimtelijke ordening
- Professionele ontwikkeling
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 6: Verdieping en specialisatie
- Kracht en vormgeving
- Specialisatie: intern project bouwkunde, civiele techniek of ruimtelijke ordening
-
Disciplineoverstijgend onderwijs (DOO)
Disciplineoverstijgend onderwijs (DOO)
Je gaat aan de slag met vraagstukken die je samen met studenten van andere opleidingen oplost, of je zoekt juist verdieping binnen je eigen vakgebied.
- Professionele ontwikkeling
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 7: Multidisciplinair samenwerken en afstuderen
- Contracteren en aanbesteden
- Multidisciplinair project (bouwkunde, civiele techniek en ruimtelijke ordening
- Specialisatie bouwkunde: BIM Procesmanagement
- Specialisatie civiele techniek: Vloeistofmechanica
- Specialisatie ruimtelijk ordening: Vastgoedontwikkeling en vastgoedrekenen
- Proeve van bekwaamheid (afstuderen)
- Professionele ontwikkeling
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Periode 8: Multidisciplinair samenwerken en afstuderen
- Ondernemen en bouwrecht
- Multidisciplinair project (bouwkunde, civiele techniek en ruimtelijke ordening
- Proeve van bekwaamheid (afstuderen)
- Professionele ontwikkeling
-
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP)
Vakmanschap, Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een rode draad die het gehele studiejaar, zowel in jaar 1 als in jaar 2, doorloopt. Je werkt als student voortdurend aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?Na je studie
Wat kun je doen na je opleiding?Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Wat kun je worden met Ad Built Environment?
De Ad-opleiding Built Environment opent deuren naar uiteenlopende functies in de bouw, civiele techniek en ruimtelijke ontwikkeling. Met een diploma op zak kun je kiezen voor een uitvoerende, coördinerende of ontwerpende rol, altijd met impact op hoe we samen wonen, werken en leven.
Voorbeelden van functies:
Jij bent de spil op de bouwplaats en zorgt dat projecten soepel verlopen. Je bewaakt de planning, stuurt vakmensen aan en lost knelpunten direct op.
Van calculaties tot materialen en planningen: jij zorgt dat alles geregeld is voordat een project de bouwplaats op gaat. Zonder jou staat de uitvoering stil.
Als projectleider hou je overzicht, stuur je het team aan en zorg je dat budget en deadlines worden gehaald. Jij maakt van plannen werkelijkheid.
Met jouw kennis van constructies en ontwerpsoftware vertaal je ideeën naar technische tekeningen en haalbare plannen.
Met Building Information Modelling (BIM) werk je samen in een 3D-model waarin alle bouwinformatie samenkomt. Zo maak je processen efficiënter en fouten kleiner.
Jij houdt je bezig met het beheer en onderhoud van gebouwen, infrastructuur of andere assets. Zo verleng je de levensduur en verhoog je de waarde.
Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.