Digitale dagjes weg met de IP-Car

De IP-Car maakt het mogelijk digitaal in real-time op pad te gaan voor mensen met een zorg behoefte

Mensen met een lichamelijke beperking zijn vaak erg beperkt in hun bewegingsvrijheid. Doordat ze vaak in een rolstoel zitten komen ze lastig buiten op fysiek toegankelijke plekken zoals parken, stranden, bossen, etc. Soms hebben ze simpelweg de energie niet om naar deze plekken te gaan. Een dagje naar het museum kan dan al te zwaar zijn. Terwijl zij wel deze behoefte hebben. Met de IP-Car kunnen zij digitaal via een real-time video verbinding alsnog van deze locaties genieten terwijl zij fysiek thuis kunnen blijven. Dit project draagt bij aan meer eigen regie en controle over het leven van de doelgroep. Waardoor ze minder het gevoel hebben afhankelijk te zijn van anderen. Het project wordt uitgevoerd door Kenniscentrum Zorginnovatie, Fox Connect, VindiQU en Hogeschool Rotterdam, locatie Rochussenstraat.

Over het project

Projectbeschrijving

Het project is onstaan uit een idee van Jean Denis, een man met MS. Die al geruime tijd op zoek was naar een product als de IP-Car. Om op plekken te kunnen kijken waar hij fysiek niet meer heen kan. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met Kenniscentrum Zorginnovatie, Fox Connect en VindiQu. Het project volgt twee paden: individueel gebruik en gebruik in een museum onder begeleiding van een gids.

Voor individueel gebruik wordt een modulaire controller ontwikkeld zodat mensen met een lichamelijke beperking de IP-Car alsnog kunnen besturen. Het concept is dat vrienden of familie de IP-Car op bepaalde plekken kunnen ophalen en meenemen naar een bepaalde plek waar de persoon met beperking niet meer kan komen. Hij kan vanuit huis de IP-Car besturen en via een live verbinding alles zien en communiceren, hij is in staat de IP-Car helemaal zelfstandig te besturen.

Voor gebruik in het museum is de samenwerking gezocht met VindiQu. Zij bieden digitale dagjes weg aan voor mensen met een zorgbehoefte onder begeleiding van een gids. Met hun wordt er een nieuwe versie ontwikkeld voor in het museum, om zo te kunnen opschalen en de empathie onder de bezoekers in het museum te verhogen.

Het project draagt bij aan een groot maatschappelijk probleem en doet er alles aan hier een steentje aan bij te dragen. De doelstelling voor beide richtingen is hetzelfde: Mensen met een zorgbehoefte gelukkig maken, meer eigen regie geven en wellicht minder zorg nodig te laten hebben.

Verbinding met het onderwijs

Er zijn ongeveer dertig studenten betrokken bij dit project. Vanuit alle richtingen en jaren, bijvoorbeeld: Commerciële Economie, Elektrotechniek, CMD, IPO, Werktuigbouw, Technische Informatica, Social work, Erghothrapie, Mens en Techniek, Automotive, etc.

De projecten zijn bijvoorbeeld minoren, afstudeerprojecten en opleiding gerichte projecten. De studenten werken op dit moment samen aan een compleet nieuwe versie voor in het museum. Maar zijn ook bezig met de ontwikkeling van het businessmodel, de implementatie in de praktijk, distributie en de impact die dit project maakt in de maatschappij.

(Beoogde) resultaten

We zijn bezig met de ontwikkeling van een MVP (Minium Viable Product). Zodat we kunnen gaan testen met de doelgroep en in musea. Studenten hebben al een compleet nieuwe behuizing, onderstel van de IP-Car en een op maat gemaakte controller ontwikkeld. Ook zijn er nieuwe interfaces voor de web-app gemaakt.

Samenwerking

Er zijn verschillende samenwerking buiten en binnen de hogeschool. Waarvan de samenwerking met VindiQu het belangrijkst is. Er mag contact worden opgenomen met Kevin Jacobs, hij is de oprichter van VindiQu.

Projectfeiten

Looptijd

2021-heden

Financiering