Valpreventie bij ouderen

Komen tot een effectieve valpreventie bij ouderen door het inzetten van sensortechnologie

Iedere dag belanden er ongeveer  280 ouderen (65+)  door een val op de Spoedeisende Hulp. Door de sterke vergrijzing groeit dit probleem explosief. Gerichte valpreventie is noodzakelijk om dit een halt toe te roepen.

Over het project

Introductie

Vallen bij ouderen is een enorm probleem. Zo groot zelfs dat het expliciet is opgenomen in het regeerakkoord 2021 - 2025. Problemen met balans, lopen en spierkracht zijn de belangrijke valrisicofactoren. Deze factoren worden nu in het werkveld in kaart gebracht door middel van de Short Physical Performance Battery (SPPB). Deze bestaat uit drie testen die het werkveld nu inzet om het valrisico in kaart te brengen. Daarnaast worden door verschillende vragenlijsten andere risicofactoren, zoals medicatiegebruik uitgevraagd. Door gebruik te maken van sensortechnologie bij het uitvoeren van de SPPB kan naast preciezer worden gemeten, ook naar tal van andere uitkomstmaten worden gekeken zoals vloeiendheid van bewegen.

Projectbeschrijving

In dit project worden sensoren ingezet om risicofactoren voor vallen bij ouderen in kaart te brengen. Met de sensoren wordt er gemeten hoe soepel mensen bewegen. De metingen worden uitgevoerd tijdens opstaan uit een stoel, gaan zitten en tijdens lopen. Ook worden met de sensoren het evenwicht en de balans tijdens staan en lopen gemeten.

Dit project wordt uitgevoerd door Hogeschool Rotterdam. WMO Radar en gemeente Rotterdam voeren komend jaar in meerdere wijken in Rotterdam de valpreventie cursus ‘Minder vallen door meer bewegen’ uit. De hogeschool zal aan deze cursus verbonden worden om wetenschappelijk onderzoek uit te voeren naar de effectiviteit van het programma en zal tevens de mogelijkheden van sensortechnologie bij het detecteren van valrisico’s in kaart brengen.

Het project bestaat uit verschillende deelprojecten die grotendeels uitgevoerd worden door studenten. Het project draagt bij aan een actueel en groot maatschappelijk probleem en zal inzichtelijk maken welke bijdrage zorgtechnologie kan leveren bij preventie van vallen bij ouderen. In dit project wordt onder andere samengewerkt met het Medical Delta Living Lab VIT for life, en is een aanvulling op het postdoc onderzoek van Jurryt de Vries.

(Beoogde) resultaten

De projectgroep wil met dit onderzoek de factoren in kaart brengen die van invloed zijn op het risico op vallen bij ouderen. De focus ligt daarbij op spierkracht, balans en evenwicht en beweeglijkheid van de gewrichten. Ook wordt er gekeken naar de kwaliteit van bewegen tijdens het lopen, opstaan uit een stoel, gaan zitten en andere voor het dagelijks bewegen relevante bewegingen. Dit doet de projectgroep door middel van sensortechnologie.  Door de determinanten van vallen bij ouderen in kaart te brengen kan de effectiviteit van valpreventie-cursussen geëvalueerd worden.

Samenwerkingen

Verbinding met onderwijs

Studenten vanuit verschillende minoren en opleidingen zijn betrokken bij het project. Van het ontwikkelen van hoe de sensoren bevestigd kunnen worden, het onderzoeken van meetprotocollen tot het bijdragen tot de wijze waarop de data geanalyseerd moet worden. Hierbij zijn studenten vanuit de zorg en techniek betrokken. Ook zijn studenten van de masteropleidingen Fysiotherapie betrokken om te onderzoeken hoe de kwaliteit van bewegen verder te operationaliseren is. Daarnaast is via het Medical Delta Living Lab VIT for Life samenwerking gezocht met de Haagse Hogeschool. Hiermee drijft het project dus actief op de participatie van studenten. De resultaten van dit onderzoek vloeien daarmee deels direct terug richting het onderwijs. Daarnaast is dit project van grote maatschappelijke waarde.

Samenwerkingspartners

Projectfeiten

Looptijd

2022 - heden