Thuisbehandeling van pasgeborenen met geelzucht/hyperbilirubinemie

Vragenlijstonderzoek naar ervaringen, interesses, visie en behoeften van geboortezorgprofessionals

Geelzucht/hyperbilirubinemie bij pasgeborenen is een veelvoorkomend fenomeen. Het is één van de belangrijkste oorzaken van opname in het ziekenhuis in de eerste levensweek. Het is echter mogelijk om fototherapie thuis aan te bieden door ouder(s)/verzorger(s) een apparaat (bijvoorbeeld een slaapzak of matje met blauw licht) mee te geven naar huis. Op deze manier hoeft de pasgeborene niet opgenomen te worden. In het kader van ziekenhuis verplaatste zorg wordt fototherapie thuis al door een aantal ziekenhuizen in Nederland toegepast. De ZonMW gefinancierde TREAT jaundice@home study heeft als doel om fototherapie thuis verder te implementeren. Onderdeel van dit project is een vragenlijstonderzoek onder geboortezorgprofessionals. Dit deelproject wordt uitgevoerd door het lectoraat Verloskunde en Geboortezorg in samenwerking met het Regionaal Consortium Zwangerschap en Geboorte ZuidWest Nederland, Regionaal Consortium Zwangerschap en Geboorte Noord Nederland, Erasmus MC Rotterdam en UMCG Groningen.

Over het project

Projectbeschrijving

In dit project wordt een eenmalige vragenlijst uitgezet onder de volgende geboortezorgprofessionals: kinderartsen, arts-assistenten kindergeneeskunde, physician assistants kindergeneeskunde, eerstelijns verloskundigen en kraamverzorgenden.

Het doel van dit vragenlijstonderzoek is tweeledig:

1. De ervaringen, visie en behoefte meten van artsen, arts-assistenten, verloskundigen en kraamverzorgenden die al ervaring hebben met fototherapie thuis.
  2. De interesse, visie en behoefte meten van artsen, arts-assistenten, verloskundigen en kraamverzorgenden die nog geen ervaring hebben met fototherapie thuis.

(Beoogde) resultaten

De vragenlijst is inmiddels uitgezet onder geboortezorgprofessionals. De resultaten worden binnenkort verwerkt. De resultaten van dit onderzoek worden besproken met de onderzoekers van de overkoepelende ‘TREAT jaundice@home study. Zij zullen de resultaten gebruiken om hun implementatiestrategieën te bepalen. Daarnaast zullen resultaten besproken worden op minisymposia van het Regionaal Consortium Zwangerschap en Geboorte ZuidWest Nederland en zal er op basis van de resultaten een wetenschappelijk artikel geschreven worden.

Samenwerking

Het onderzoek is een samenwerking met het Erasmus MC Rotterdam en UMC Groningen.

Projectfeiten

Looptijd